Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 16:43

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: N.a.v. Nieuwsbrief ParamotorWeb 20-2014‏
BerichtGeplaatst: 12 Sep 2014, 13:21 
Zeer actief lid

Beste harde werkers aan een betere opstijgregeling,
Lezen is moeilijk, ik weet het maar als ik Pims waarschuwing zo lees dan zou die verbetering ook wel eens een verslechtering kunnen worden. ALS wij straks VOORAF gaand aan elke vlucht of poging daartoe bij de gemeente een ‘Verklaring van geen bezwaar op basis van openbare orde en veiligheid’ moeten aanvragen en we die mogelijk ook moeten gaan betalen dan denk ik dat ik het graag wil houden zoals het nu is.
Nu hoop ik maar dat ik het allemaal verkeerd lees.
Ik begrijp overigens helemaal niet dat wij een verklaring moeten aanvragen, bij mijn weten hoeft dat ook niet voor mijn fiets, mijn motor, mijn auto en mijn busje. Kan Timmermans hier niet even zijn licht over laten schijnen in het kader van volstrekt overbodige regelgeving.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2014, 17:53 
Zeer actief lid

Ja René, zie ook mijn mening onder het hoofdstuk;
viewtopic.php?f=9&t=7884

Als we alle commentaar onder één hoofdstuk houden, blijft het een beetje overzichtelijk op dit forum, toch? :roll:

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2014, 18:37 
Hoofd Moderator

Beste allen,

De huidige situatie blijft ook gehandhaafd. Een vertegenwoordiger van de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens waarmee ik in de laatste fase goed contact gehad heb wil eigenlijk van de TUGs voor luchtvaart waarvoor deze niet gemaakt is af.
Het genereert immers veel werk voor de provincies. Dat is onnodig en ook onwenselijk. De ambtenaren van de provincies hebben immers wel beter werk te doen. Daarbij moet het werk aldaar door steeds minder mensen gedaan worden.

Je kunt dus nog steeds TUGs en LHRs aanvragen. Pim heeft daar gegeven de situatie helemaal gelijk in.

Dit is echter niet de bedoeling van de vrijstelling.
De in 2010 vrijgestelde luchtsporten (vrije ballonnen, schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen) worden mogelijk volledig vrijgesteld. Eén van de redenen zou kunnen zijn, dat de huidige vrijstelling te veel knelpunten met zich meebrengt.

Er zijn ook goede ervaringen.
Het is echter zo, dat de situatie zo moet zijn, dat een vrijstelling gerespecteerd wordt. Zeker als voldaan wordt aan alle andere in diverse regelingen, waaronder de regeling Burger Luchthavens (RBL).

In de RBL staan milieu (geluids-) eisen en bepalingen waaraan voldaan moet worden in het kader van Plaatsgebonden Risico (PR). We voldoen alle alle eisen en meer zelfs. Het PR kan voor ons praktisch gezien niet eens bepaald worden, omdat we te klein, te licht en te langzaam zijn. Onze kinetische energie is niet meer dan die van een tandem racefiets.

De staatssecretaris wilde graag, dat de lokaal verantwoordelijke het laatste woord kon hebben i.v.m. de openbare orde en veiligheid. Dat is de burgemeester.
De veiligheid is mijns inziens al geborgd door de RVGLT. Bijkomende zaken kunnen bereikbaarheid voor de brandweer en een ambulance zijn. In principe kan dit nooit een probleem zijn. Wij komen immers ook met een auto naar het betreffende terrein.

Blijft dus alleen de openbare orde over. Met name in het buitengebied kan er nauwelijks sprake zijn van een knelpunt i.v.m. openbare orde. Echter, hier ga ik niet over, maar de burgemeester. Ik wil in deze dus zeker niet voor mijn beurt praten.

Bij het eerste bericht, waarin vermeld werd dat we vrijgesteld werden heb ik bij I&M opgebracht, dat we knelpunten kunnen verwachten bij de verklaring van geen bezwaar.
De ballonvaarders hadden immers inmiddels al wisselende ervaringen.

De verkregen vrijstelling ging al heel ver t.o.v. de wensen van de provincies. Die wilden immers, praktisch gezien, geen aanpassing van de RBML. Door ons vrij te stellen is de staatssecretaris in dit licht heel ver gegaan. Daarom is het ook logisch, dat de verantwoordelijkheid van de burgemeester middels de verplichte verklaring van geen bezwaar gerespecteerd werd.

Het is nu aan de burgemeesters om hier ook op de juiste manier mee om te gaan.
Uiteraard ligt er ook een grote verantwoordelijkheid bij ons. En ook bij mij als trekker van de kar. Het is erg belangrijk, dat we de ruim 400 Nederlandse gemeenten goed op de hoogte brengen van de aard van onze luchtsport en de wettelijke bepalingen waar we al aan voldoen. Dit zal i.s.m. de KNVvL gaan gebeuren.

We moeten de nieuwe regeling de kans geven, maar we zullen ook een hele grote dikke vinger aan de pols houden vanwege de ervaringen uit het verleden bij de ballonvaarders.

Pim zoekt enorm veel uit. We hebben samen heel veel contact. In het najaar zullen we met deze materie druk bezig zijn. Reden waarom andere projecten even blijven liggen.

Blijf veel plezier hebben aan onze prachtige luchtsport! Zelf geniet ik elke vlucht met volle teugen.

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC