Bedankt voor de antwoorden.
Het punt is dat
je niet weet hoe je lichaam reageert als je je plotseling alleen op grootte hoogte bevindt en je bent op jezelf aangewezen om weer veilig op de grond te komen.
Misschien een handig voorbeeldje van wat ik bedoel...
Enkele jaren geleden besloten we zonnepanelen op het dak te leggen.
We nodigde eerst een dakdekker uit om de staat van het dak te beoordelen (ik woon in een drive-in woning met een plat dak en het woongedeelte op de 1e verdieping).
Deze kwam en zette op het balkon op de eerste verdieping een ladder tegen de gevel en klom het dak op.
Omdat ik het dak ook wel eens wilde zien klom ik ook de ladder op (ik voelde geen enkele weerstand om de ladder op te klimmen).
Eenmaal bovenaan de ladder over het dak en de buurt uitkijkend en met mijn handen op de dakrand werd het licht in mijn hoofd en besefte ik dat ik als de sodemieter naar beneden moest om niet van de ladder te tollen.
Ik was dus niet bang voor ladders of hoogte maar mijn lichaam dacht daar anders over

Dat is mijn punt, je weet niet hoe je fysiek reageert al besef ik dat een ladder iets anders is dan de min of meer gefixeerde positie in een harnas waardoor hopelijk de 'val' sensatie uitblijft.
Overigens had ik nergens last van toen ik bij het plaatsen van de zonnepanelen met een personenlift (zo'n bakkie) het dak op ging, het was puur het staan op de ladder dat voor het lichte gevoel in mijn hoofd zorgde.
Als je dat krijgt als je in je eentje op 100 meter boven de grond hangt is dat niet echt bevordelijk om weer gecontroleerd op de grond te komen...
Ik ben dus bang voor een sensatie zoals op die ladder, ik wil wel maar wat als dat relais weer inkicked.
Ik heb dit al eerder gevraagd aan mijn instructeur maar heb je mensen gehad die verstijfde en die je naar beneden moest praten?
Of die na de eerste keer vriendelijke bedankte en blij dat ze het overleefd hadden het wel gezien hadden?