Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 22:20

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Een wolf in schaapskleren.
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 11:33 
Zeer actief lid

Soms maken wij als instructeurs ons een beetje zorgen,waarom??
Onze sport ziet er zo vrindelijk uit, en het is redelijk makkelijk te leren.
Wij vliegen meestel bij goed weer,dus is het meestal veilig?......tot dat je wordt verrast door onverwachts Slechter weer. Ook zijn er piloten die hun grenzen willen verlegen en gaan op eigen houtje maar eens wat proberen, Spiraal,wingover,enz. Als het dan uit de hand loopt kan jou altijd lieve vleugeltje veranderen in een weerwolf waar je van schrikt.
Kijk maar eens wat er allemaal kan gebeuren,als je de fout ingaat.
http://paraglidetv.com/videos/parapente ... -acro.html
Dus blijf voorzichtig en onthoud; Hoogmoet komt voor de val!
Sportieve groet, jacques

http://www.paramotorclub.nl

Terug naar boven

windzakske
Gast

Geplaatst: Vr 21 Nov, 2008 22:39:18 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Bush hield iedereen onder zijn duim door iedereen schrik aan te jagen !!
maar ginder is nu het tij aan het keren
oogtest al gedaan sjak er zijn geen paramotors en paramotorglyders in uw gevonden filmpke

Terug naar boven

Jacques

Geplaatst: Vr 21 Nov, 2008 23:30:46 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Het gaat hier om glidertjes die met je aan de haal kunnen gaan,en dan heb ik toch echt het juiste flimpje,alleen je schreuwd weer zo snel als je me naam ziet.
Gr, jacques

http://www.paramotorclub.nl

Terug naar boven

joost

Geplaatst: Za 22 Nov, 2008 20:05:02 Onderwerp:

iets minder fitten op elkaar kan geen kwaad.
maar juist beginners schermen kunnen sneller in een locked spiral komen dan schermen met wat meer performes
heb ik tenminste weleens gehoord van een berg instructeur.
maar ik weet niet of dat gele scherm een beginners scherm is hoor

groet joost

Terug naar boven

tinus

Geplaatst: Za 22 Nov, 2008 20:57:16 Onderwerp:

Dit is een heel leuk een leerzaam filmpje, er zitten veel bekende filmpjes tussen.

1e filmpje is reeds veel besproken op internet. Piloot vliegt een sterke bel in en doet helemaal niets. Het scherm klapt in en piloot doet nog steeds niets. Scherm gaat in spriaal en de handjes zijnniet omhoog gedaan. Ook wordt er niet tegengestuurd. Als je dan toch in sterke thermiek wilt vliegen, zorg dan dat je weet wat je moet doen.
2e filpmje en meerdere: Als je wingovers doet, zorgdan dt je de bovenste tip afremt. Het scherm bijft zijn snelheid houden, maar je houd druk in je scherm. Als ie dan toch met je aan de haal gaat. Eerst in een stabiel spiraal brengen en dan eruit sturen. Beter nog, geen wingovers als je het niet beheerst.
Een van de laatste filmpjes. Iemand vliegt in de regen en gaat oren trekken: HOE STOM KUN JE ZIJN. Gouden regel met regen: SNELHEID, SNELHEID SNELHEID EN ZO MIN MOGELIJK BEWEGINGEN! In de regen wordt je scherm nat en komt je stallpunt veel dichter bij. Piloot trek oren waar door het scherm eerst iets afremt en scherm is meteen in staal.

Verder oa veel filmpjes van testpiloten, die doen dit soort dingen express zodat wij onder een veilig scherm kunnen hangen.

Citaat:
Bush hield iedereen onder zijn duim door iedereen schrik aan te jagen !!
maar ginder is nu het tij aan het keren
oogtest al gedaan sjak er zijn geen paramotors en paramotorglyders in uw gevonden filmpke

@ Aldo, Als je niets zinnig te melden hebt bij deze posting, schrijf dan niets! Ik sluit me bij Joost aan dat het afzeiken op dit forum eens minder moet worden.

Terug naar boven

windzakske
Gast

Geplaatst: Zo 23 Nov, 2008 01:34:35 Onderwerp:

tja
t'is dan toch waar dat de holanders leren vliegen via YOU TUBE

Terug naar boven

Kruk

Geplaatst: Zo 23 Nov, 2008 10:35:41 Onderwerp: Re: Een wolf in schaapskleding.

Jacques schreef:
Soms maken wij als instructeurs ons een beetje zorgen,waarom??
Onze sport ziet er zo vrindelijk uit, en het is redelijk makkelijk te leren.
Wij vliegen meestel bij goed weer,dus is het meestal veilig?......tot dat je wordt verrast door onverwachts Slechter weer. Ook zijn er piloten die hun grenzen willen verlegen en gaan op eigen houtje maar eens wat proberen, Spiraal,wingover,enz. Als het dan uit de hand loopt kan jou altijd lieve vleugeltje veranderen in een weerwolf waar je van schrikt.
.....
Dus blijf voorzichtig en onthoud; Hoogmoet komt voor de val!

Jacques,

In General (Aviation): “voor minimaal 600% mee eens”.
Als voormalig zweefvlieginstructeur herken ik jouw zorgen. Ben ik van mening dat ieder voor eigen vliegveiligheid verantwoordelijk is. Weet ik dat zelfoverschatting doorgaands één van de componenten van een ongeval is.
Een persoon onder ‘naam en toenaam’ ‘en publique’ op het gedrag aanspreken maakt je niet bepaald populair. Soms kan een goedbedoelde opmerking over veiligheid in het algemeen al een stekelige reactie veroorzaken.
Zolang een leerling gebruik maakt van clubmateriaal heb je als instructeur het gezag om een leerling bijvoorbeeld d.m.v. een gesprekje, een tandemvlucht of een startverbod te sturen, te behoeden en te corrigeren. Vliegt men officieel zelfstandig en zonder begeleiding en met eigen materiaal dan zijn jouw middelen beperkt. Eventueel een gesprekje en als uiterste een startverbod vanaf jouw veld. En voor de rest mag je de tenen krullen.
Iedere luchtvaartdeelnemer is er zich in meer of mindere mate van bewust dat fouten genadeloos en keihard afgestraft kunnen worden. Waarbij men op verschillende manieren ‘op de plaat kan gaan’. Het is bij menigeen een menselijke eigenschap dat in meer of mindere mate ‘hoogmoed voor de zonde komt’. En dat verander je nooit.

Terug naar boven

Cook

Geplaatst: Zo 23 Nov, 2008 15:19:06 Onderwerp:

Hoi Allemaal,

Paramotorvliegen is heel veilig, tot je vergeet, dat het levensgevaarlijk kan zijn.
Persoonlijk zie ik YouTube een bron van veel leerzame informatie. Ook deze flim vond ik weer zeer leerzaam. Hoe vaak train je jezelf in het vinden van je reserve. Stel je eens voor, dat je half op zijn kop vliegend je reserve moet trekken...
De film geeft een aantal voorbeelden van waar het (net) goed gaat. Helaas ook minder goede situaties.
Een aantal landingen waren in het water. Wellicht een idee om na te denken over hoe snel je je harnas uit kunt trekken als je in het water valt. Hoeveel tijd heb je, hoe lang kun je je adem inhouden. Wat zijn de gevolgen van koud water (ga er van uit, dat je in water onder 10 graden je na 2 min je vingers niet meer goed kunt gebruiken).

Het leuke van deze films is, dat je na gaat denken over wat er kan gebeuren en wat de eventuele oplossingen kunnen zijn. Dit forum geeft je de mogelijkheid om onderling situaties, etc te bespreken.
YouTube, dit forum, onderlinge gesprekken op het veld, etc zijn mijns inziens zeer waardevolle toevoegingen aan het totaal pakket van de opleiding tot paramotor vlieger en de verdere opbouw van je ervaring.

Elke vlieger leert dagelijks bij.

Met dank aan alle positieve bijdrages.

Frank

Terug naar boven

Yvin
Site Admin

Geplaatst: Zo 23 Nov, 2008 16:45:26 Onderwerp:

Zie hier een relevant draadje van het e-lijnforum.

Klik hier

Greetzzz,

Yvin.

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC