Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 18:58

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: R/T voor General Aviation Pilots
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2010, 08:36 
actief lid

Gefeliciteerd Alfred!

van deze kant is er wel wat jaloezie! ;)

groet Arjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2010, 08:59 
Hoofd Moderator

Hoi Alfred,

Goed, dat je LPE nu rond is. Ik heb nog steeds geen antwoord op de door jou aan mij gestelde vraag gekregen. Er zijn meer collega's, die met dezelfde vraag gekomen zijn.

Mijn historie met Gerrit Jacobs gaat ver terug, zelfs voor mijn geboorte (ik ben 48).
Gerrit kent mijn moeder weer via PSV atletiek. Het had wat kunnen worden, maar mijn moeder was toch meer gecharmeerd van een andere man, die later dus mijn vader is geworden. Zowel Gerrit als mijn vader hebben als jachtvlieger in de Luchtmacht gezeten. Gerrit is al heel vroeg de instructie ingegaan op met name kleinere toestellen, waaronder de Beechcraft Bonanza op Eelde. Daar zat een dependance voor de Luchtmacht (Selectie Vlieg Opleiding en de Vlieger Instructeurs Opleiding). In beide opleidingen heb ik met hem te maken gehad. De eerste was wel 30 jaar gelden (!!!).
Gerrit heeft dus onzettend veel ervaring in en ook erg veel betekent voor de kleine civiele luchtvaart in Nederland.

Grappig, dat de luchtvaart wereld in Nederland dusdanig klein is dat velen elkaar kennen en elkaar via via weer tegenkomen.

Groetjes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2010, 11:55 
Hoofd Moderator

He Frank,

Bedankt man !!, volgens mij is onderstaand een bekend plaatje voor jouw.
Afbeelding

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2010, 17:54 
Hoofd Moderator

Hoi Alfred,

Absoluut een bekend plaatje voor me. Hij is gemaakt in Canada.
Het is mijn ouwe heer (Jan) toen hij de laatste NF-5A (K3075) voor de Luchtmacht van Canada naar Nederland overvloog.
Dit waren best spannende vluchten, vanwege de afstanden, die overbrugd moesten worden. Het was nogal kritisch v.w.b. de brandstof.

De vlucht was in 1972. Mijn vader was toen 10 jaar jonger, dan ik nu ben. Waar blijft de tijd.

De vlucht ging via tussenstops in Canada, Groenland, IJsland en Schotland naar de vliegbasis Twenthe.
Ik kan het me nog goed herinneren. We waren met ons gezin aanwezig bij de aankomst.

Helaas kan ik hem deze posting niet meer laten zien. 13 jaar geleden is hij veel te jong overleden.

Groetjes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2010, 15:19 
Zeer actief lid

Vandaag over de Niers en Maas gevlogen, koud maar prachtig en hard lopen om naar boven te komen.
Verder heb ik na mislukte pogingen bij vliegclub Eindhoven en vliegvlub Volkel mijn RT cursus geregeld bij Zweefvliegclub Terlet.
Hele redelijke voorwaarden. Theorie examen moet je wel bij CBR Examens afleggen (kan in februari) ( ca € 89) maar het praktijkexamen gebeurt op Terlet. Ze willen ook best op een andere locatie een opleiding verzorgen maar dan moeten er wel 6 deelnemers zijn.

Voor de volledige reactie van Terlet plak ik hieronder het mailtje dat ik zojuist kreeg .
Overigens LPE hoeft niet voor ons snorders.
Groet
René (nog net geen brevet:(

-------------------------------------------
Het behalen van de RT License

Het traject voor de verkrijging van de RT licentie bestaat uit drie onderdelen.
Theorietraining en theorie examen bij CBR
praktijktraining en praktijktoets bij SZT / DGA
het taalvaardigheid examen LPE

(Het onderdeel taalvaardigheidsexamen is op een aantal vliegbrevetten vereist om RT te mogen gebruiken)

De SZT verzorgt onder de werknaam DGA (Dutch Gliding Academy) de opleidingen voor de theorie en de praktijk. (het vak wordt Communication genoemd) Voor wat betreft de theorieopleiding kan dit zowel klassikaal als in “Distance Learning”. Wij nemen ook de praktijktoets (zie 2) en het taalvaardigheid examen LPE (zie 3) zelf af.

De kosten
Communication volledige opleiding incl. praktijktoets (dus 1 + 2) € 210
Praktijktraining + praktijktoets (dus alleen 2) € 125
LPE test € 115
RT praktijktoets (als losse module na zelfstudie) € 50
Recurrent training communication (per avond) € 25

De opleiding
De theorieopleiding sluit aan op de CBR examens. De opleiding bestaat uit 8 klassikale lesavonden ( vaak maandagavond) of 10 weken Distance Learning.
Bij Distance Learning volgt u een studieschema met daarin wekelijkse studie- en voortgangstoetsen via internet. Uw docent volgt uw studie, is beschikbaar voor vragen, etc. Daarnaast zijn er twee klassikale avonden.
De praktijkopleiding bestaat uit 6-8 klassikale lesavonden (max. 6-8 deelnemers), gevolgd door de praktijktoets. In principe worden alle klassikale lessen en toetsen/examens op Terlet gehouden. Bij een specifieke ‘klas’ kan ook op locatie les worden gegeven. Op locatie tenminste 6 deelnemers + € 0,21km af Arnhem.

Wij maken gebruik van het ARTI boek van Schutte als lesmateriaal. Daarnaast worden een aantal specifieke lesdocumenten beschikbaar gesteld.

Meer informatie: stuur email naar info@zweefvliegcentrum.nl

Met vriendelijke groet
Namens de DGA
Goos Hageman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2010, 17:06 
Hoofd Moderator

Gaaf René, en tegen een zeer schappelijk tarief.

Wat ik al schreef in mijn reeds eerdere posting zijn zweefvliegclub's hier vaak erg goed mee bezig, en minder commercieel.

'T zou mooi zijn als er meer paramotoristen in je klasje aanschuiven, het verrijkt je kennis, en de mogelijkheden van het vliegen, vooral als je in de buurt van een CTR woont.

Veel succes gewenst !!

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010, 19:21 
Beheerder

Alfred heeft zijn zaakjes wel voor elkaar. Ik was de fora weer wat aan het afschuimen teneinde dit ultieme medium ;) weer wat op te luisteren met boeiend materiaal en stuitte op

Als je wat verder leest dan zie je ook dat Alfred nog heeft gereageerd.

Yvin. :ugeek:

Afbeelding

PH-9S8

Afbeelding

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2011, 19:56 
Hoofd Moderator

Met ingang van 5 maart 2008 dienen de houders van een bewijs van bevoegdheid met de bevoegdverklaring radiotelefonie (RT) over de taalvaardigheidsaantekening (Language Proficiency Endorsement – LPE) beschikken.

Voor het verkrijgen of verlengen van de LPE dient de betrokkene een taalvaardigheidsniveau aan te tonen op level 4 of hoger, bij een daartoe erkende taalbeoordelingsinstantie uiterlijk voor 5 maart 2011.

De beoordeling voor de taalvaardigheid bevat de volgende onderdelen met de daarbij                          behorende levels en geldigheidsduur:

ICAO heeft zes taalvaardigheidsniveaus gedefinieerd in de ICAO Language Proficiency Rating Scale:

- ICAO level 1 (Pre-Elementary)
- ICAO level 2 (Elementary)
- ICAO level 3 (Pre-Operational)
- ICAO level 4 (Operational)
- ICAO level 5 (Extended)
- ICAO level 6 (Expert)

Voor houders van bovengenoemde bewijzen van bevoegdheid is ICAO level 4 (Operational) gedefinieerd als het minimum niveau waaraan moet worden voldaan.
Dit komt overeen met niveau HAVO-5 plus de Engelse fraseologie die voor het behalen van de algemene bevoegdverklaring radiotelefonie nodig is.
Het taalvaardigheidsniveau van de kandidaat wordt bepaald m.b.v. een taalvaardigheidstest. De kandidaat wordt daarbij beoordeeld op uitspraak, structuur van de taal, vocabulaire, welbespraaktheid, begrip en interactie.

OVERGANGSREGELING

Voor houders van de bevoegdheden PPL, CPL, CFEL en ATPL met de algemene bevoegdverklaring radiotelefonie (RT) én vliegers in opleiding die de RT-training
succesvol hebben afgerond geldt tot 5 maart 2011 een overgangsregeling. De betrokkenen krijgen bij vernieuwing van het bewijs van bevoegdheid automatisch de ICAO language proficiency endorsement (LPE) level 4 English op het document. Tot het bewijs van bevoegdheid wordt vernieuwd staat het  Taallvaardigheidsaantekening niet op het document vermeld. Hiervan wordt
door IVW bij ICAO en JAA melding gemaakt zodat Nederlandse vliegers daar in het buitenland geen hinder van ondervinden. Gedurende de overgangsregeling moeten de betrokkenen
volgens het Besluit bewijzen van bevoegdheid een taalvaardigheidstest afleggen om hun Engelse taalvaardigheid aan te tonen. Een bewijs van bevoegdheid
wordt ongeldig indien de taalvaardigheidstest niet voor 5 maart 2011 is afgelegd en tenminste niveau ICAO English level 4 is behaald.
Deze test moet afhankelijk van het door de kandidaat behaalde level worden herhaald:

- ICAO level 4 (Operational) - eens in de drie jaar
- ICAO level 5 (Extended) - eens in de zes jaar
- ICAO level 6 (Expert) - een hertest is niet nodig

Zelf ben ik in het bezit van level 6, en daarom bevoegd om LPE af te nemen, bij brevethouders, die RT hebben.

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC