Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 13:40

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2012, 13:20 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 03 Aug 2011, 14:56
Berichten: 3
Woonplaats: Oijen
Hele mooie film, Roger.
Moet een fantastische ervaring zijn geweest.

Mijn vlucht van gisteren voelde ook weer een beetje als de eerste vlucht, weer zo'n wow-gevoel.

Gr.
Miranda


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2012, 10:22 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 01 Okt 2011, 19:05
Berichten: 7
Woonplaats: Amsterdam
Ondertussen is het maart 2012. Na in november 2011 te zijn gestart met de paramotoropleiding, was ik nog niet de lucht in geweest. Wel had ik veel groundhandling geoefend. Het weer had natuurlijk ook niet echt meegezeten de afgelopen periode. Maar afgelopen woensdag 21 maart was het dan eindelijk zover, ik zou voor de eerste keer de lucht ingaan! Ergens aan het eind van de middag stonden we op een veld bij Oss. Het was een prachtige zonnige dag met een zacht gelijkmatig briesje, ideaal weer voor een eerste vlucht.

Eerst maar eens de paramotor opbouwen, proefdraaien, etc. Ondertussen hadden mijn zenuwen alle tijd om - ondanks al het oefenen - toch behoorlijk onrustig te worden. Vervolgens alles klaargelegd op de startplek. Glider mooi neergelegd. Harnas aan. Motor om. Oh nee, toch nog even uit, de reserve moet er eerst even aan, was ik vergeten... Motor weer om. Glider aankoppelen. Moest ik nou eerst de stuurtokkel pakken en dan binnendooor de A-risers, of toch buitenom? Wat zit die gashendel in de weg zeg, hoe zal dit ooit gaan lukken??? Dan nog een portocheck. Gelukkig is Mike er om me met eea te helpen, je moet toch best op erg veel dingen letten.

Rond 1730 is het dan eindelijk zover. Na een allerlaatste check van Mike krijg ik een GO. Enkele stappen naar voren, glider komt mooi op, even kijken, staat goed, A-risers los en rennen. "Half gas" hoor ik in de koptelefoon, meer rennen, en dan "vol gas!". Wat een power (en torque) heeft die motor zeg. Na 10-15 passen voel ik ineens geen grond meer onder mijn voeten. Met een kurkdroge mond zie ik de aarde langzaam onder me wegzakken. "Vol gas erop en rechte koers houden" geeft Mike aan. Eng is het niet, maar wel onwerkelijk dat je daar ineens in je eigen vliegmachine hangt. Als ik wat hoogte heb een flauwe bocht naar rechts en verder klimmen, hoewel ik het best eng vind om de gashendel vol open te houden, hoe zal de glider reageren? En had ik mijn beenbanden eigenlijk wel goed vastgemaakt? Ik heb nog niet het vertrouwen en het gevoel, dat zal nog moeten komen. Door alle indrukken heb ik nog niet de tijd genomen om in mijn zitje te gaan zitten. Dat wordt ook nog best een klus. Kan ik met mijn linkerhand wel zomaar de tokkel loslaten om mezelf in mijn zitje te helpen, of gebeurt er dan iets raars? Uiteindelijk lukt het me, maar ik heb nog best een tijdje nodig om mezelf helemaal naar achteren in mijn zitje te werken zodat ik fijn zit. Nu maar lekker naar achteren geleund en genieten van het uitzicht. Wow, wat is dit gaaf!

Na 20 minuten vliegen vind ik het wel prima voor de eerste keer, het landen wil ik niet te lang uitstellen omdat ik daar best een beetje tegenop zie. Het valt gelukkig erg mee. Als een volleerd verkeersleider praat Mike me naar binnen, helpt me de juiste aanvlieghoogte te vinden. Dan klinkt het "motor uit". Op 20 mtr "kom maar uit je zitje, armen hoog houden, niet te veel corrigeren en finale koers houden". De aarde komt toch nog best snel op me af. Toch weet ik te wachten met eerste deeel vd flare totdat Mike dit aangeeft, naar mijn gevoel pas erg laat. Maar de landing is uiteindelijk zacht, en ik hoef slechts met een knie naar de grond om mezelf op te vangen. Toch best wennen met dat gewicht op je rug.

Al met al een onvergetelijke ervaring die smaakt naar meer.

Groeten,
Jaco

_________________
Jaco Janse
PH-9Y1
Fresh Breeze Solo 220
Ozone Indy

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2012, 11:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Prachtig verhaal Jaco, het brengt mijn herinneringen weer helemaal terug. De eerste keer was heel spannend en mooi. Het fijne is dat het na meer dan honderd uur nog steeds spannend en mooi blijft.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2012, 16:46 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 03 Aug 2011, 14:56
Berichten: 3
Woonplaats: Oijen
Hoi Jaco,

Mooi verhaal, maar waarom gaat iemand uit Amsterdam naar Oss voor zijn eerste vlucht?

Miranda


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 30 Apr 2012, 19:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
mijn eerste vlucht was op 28 januari om 5 voor 1 smiddags.


http://www.youtube.com/watch?v=F9xtgpMW ... ature=plcp


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2014, 08:37 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 20 Okt 2013, 13:14
Berichten: 22
Woonplaats: Hank
Gisteren was het eindelijk zover. Onder begeleiding van Oscar van Skydance en een vriend voor de eerste keer kennis gemaakt met de paramotor. Was nog best zweten om het scherm te (proberen) te controleren!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2014, 18:26 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Mooi man. Schermbeheersing is een zeer belangrijk onderdeel in het paramotorvliegen :mrgreen: ...


Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2014, 06:41 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 27 Jul 2011, 15:59
Berichten: 14
Woonplaats: Nieuw vossemeer
Jans
Met dat scherm heb ik ook mijn eerste vlucht gemaakt.
Landing was wat minder ( verkeerde kant van de sloot :? )


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 10 Apr 2014, 18:20 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 20 Okt 2013, 13:14
Berichten: 22
Woonplaats: Hank
Kijk aan, wereld is klein. (helemaal de paramotor wereld lijkt het)
Ik hoop ook snel m'n eerste vlucht te gaan maken!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe was (een van) je eerste vlucht(en), heb je beelden/fotos
BerichtGeplaatst: 06 Jul 2014, 19:31 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 08 Feb 2014, 18:48
Berichten: 2
3 juli 2014
Eindelijk was het zo-ver, voor het eerst solo, na oefenen en nog eens oefenen.
Jacques Bechtold van de Paramotorclub en onze vlieg instructeur, nam op zijn bekende rustige wijze alles nogmaals door en was het: handen hoog en gas erop.
Geweldige start en toen na een paar minuten het adrenalinegehalte weer redelijk normaal was, wat bochten gemaakt en genoten van het fraaie uitzicht.
Wat een geweldige ervaring en het smaakt uiteraard naar meer.
Na enige tijd de landing ingezet met de gerust stellende woorden: “ Er is er nog nooit eentje boven gebleven”.
Goed luisteren en de instructies uitvoeren.
Het ging werkelijk perfect, al heb ik wel de stellige indruk dat dit meer aan Jacques te danken was dan aan mijn kunnen.
Had hier jaren geleden aan moeten beginnen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.