Sinds enige tijd ben ik her en der aan het gluren op het net en op dit forum naar alles wat voor mij nieuw is. Hoe meer vragen je hebt, hoe meer je het antwoord gaat zoeken, en hoe meer je het idee hebt in het bos terecht te komen zonder de bomen nog te zien. Op de site van de knvvl heb ik van alles gelezen over MLA en Dulv, PPL.............enz. Ik lees vanalles en heb vele vragen. Die kan ik hier wel stellen,maar dat zullen er nog veel worden. Ik heb de 126 blz van het regelement snorvliegen nog lang niet uit...............
-1- Ondanks dat ik 2 kilometer van de grens woon was ik niet van plan om in België te gaan vliegen. Misschien wel ooit vliegen, maar niet om daar de opleiding te gaan doen. Ik heb begrepen dat de eisen aan het materieel en aan de opleiding daar een stuk minder zijn, en dat in combinatie met mijn ervaring (ik ben ooit eens met mijn motorfiets gevallen en dat is de enige serieuze vlucht die ik ooit gemaak heb) zie ik niet zitten. De vraag; waar is een club in Limburg die actief is met snorvliegen en die ook opleidingen geven ? En hoe lang duurt een opleiding ongeveer, ervan uitgaande dat je nooit gevlogen hebt, hoogtevrees in de genen hebt en een richtingsgevoel van niks. (ik verdwaal nog bij Albert Heijn)
-2- Ik heb de filmpjes van de examens bekeken, het lijken mij soms gewoon weilanden van een boer, mag ik daar uit opmaken dat je (bijna) overal met een paramotor mag opstijgen en landen, of toch alleen op luchtvaartterreinen en art 14 velden ?
Even een paar vragen van de vele die hopelijk mogen volgen. Alvast bedankt voor de antwoorden, Gr, Chris.
Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53 Berichten: 4696 Woonplaats: VAASSEN
Chris,
Hartelijk welkom op het forum.
Chris65 schreef:
-1- Ondanks dat ik 2 kilometer van de grens woon was ik niet van plan om in België te gaan vliegen. Misschien wel ooit vliegen, maar niet om daar de opleiding te gaan doen.
Slim en leuk dat je kiest voor een Nederlandse instructeur. Gezien de afstand zou in Limburg een goede optie zijn. Hij vliegt net zoals ik met Adventure.
Ik ken Robert persoonlijk niet goed maar wel Jurg waar hij volgens mij mee samenwerkt en bij zit je absoluut goed.
Als de afstand een minder belangrijke rol speelt dan spit het forum door.
Chris65 schreef:
-2- Ik heb de filmpjes van de examens bekeken, het lijken mij soms gewoon weilanden van een boer, mag ik daar uit opmaken dat je (bijna) overal met een paramotor mag opstijgen en landen, of toch alleen op luchtvaartterreinen en art 14 velden ?
Alleen vanaf luchtvaartterreinen en art 14 velden. Die weilanden zijn A 14 velden.
Verder raad ik je aan bij ,, evenementen ,, te kijken om alvast de sfeer te proeven. En als je echt kriebels krijgt, plaats dan een bericht bij ,, te koop gevraagd ,, oefenscherm met harnas gezocht ,,. Je kan dan bij tips voor piloten en instructiefilms al een echte voorsprong krijgen om met wat wind lekker te gaan spelen.
Die A 14 velden zijn dat die velden die je bij de gemeente moet aanvragen en waar je dan 280 euro voor moet betalen voor die ontheffing waarna je met max 3 personen gebruik van mag maken ? Heb ik ergens de klok horen luiden maar grijp ik totaal naast de klepel......
Ik heb de site van Robert en Jurg bekeken. Mooi werk. Ik heb nog een paar dingen te doen voor ik Robert bel. De belangrijkste daarvan is mijn vrouw heel lief aankijken, en daarna Robert mailen/bellen/bezoeken.
De eerste zal er meer moeite mee hebben dan de tweede.........alhoewel......haha. Robert; Succes !
Yvin, bedankt zover, ik heb nog veel te lezen op het forum en als ik er ooit aan wil/kan en mag beginnen, dan laat ik het horen. Verder veel plezier daarboven. Gr. Chris
Als voorloper op het fiat van mijn ega ben ik alvast begonnen met het doorspitten van het Handboek Schermvliegen van de KNVvL. Nu vind ik het merendeel tot nog toe wel interessant maar soms krab ik me achter de oren. Termen als; Grote en kleine slankheid , downwindleg en negatieve instelhoek zijn nog wel te bevatten, maar nu beginnen ze met inversie, isothermie en adiabaat.......... Vraag 1; Dat jullie het figuurlijk zijn dat dacht ik al, maar zijn jullie ook letterlijk "hoogopgeleiden" want dit ontstijgt totnog toe mijn nivo ben ik bang ? Vraag 2; als ik gemakshalve aanneem dat je het hele handboek niet letterlijk hoeft te kennen, hoe weet ik wat ik nodig heb voor tzt een examen ? Buiten het feit dat het allemaal wel interessant is, hoe kom ik te weten wat belangrijk is ?
Ik begrijp dat je het moeilijk vindt om al die termen te onthouden en te leren. Het is verstandig om een studie maatje te vinden om elkaar te ondersteunen. Ook leer je enorm veel door er praktisch mee bezig te zijn. een inversie kun je zien, dat is namelijk een luchtlaag bovenin die warmer is dan onderin. warme lucht stijgt op maar niet als de lucht boven warmer is dan onder. je krijgt dan een luchtlaag die heiig is(ik weet niet of dit een fries of een nederlands woord is haha). Net als smog boven een stad. Feit is dat je in de praktijk de meeste theorie leert. wat je leest is dan veel beter te begrijpen. Als je denkt dat het teveel stof is om te leren kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 2 examens per keer te doen. je kan namelijk per vak examen doen. mijn advies is om eerst met de praktijk te beginnen. op de grond praat je al heel veel over de theorie. ik heb er namelijk nog nooit van gehoord dat iemand uiteindelijk niet is geslaagd voor de theorie. Wel van mensen die van tevoren al ontmoedigd waren. Die vliegen nu illegaal of zijn gestopt zonder het echt te proberen.
Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47 Berichten: 130 Woonplaats: rijssen
Citaat:
Vraag 1; Dat jullie het figuurlijk zijn dat dacht ik al, maar zijn jullie ook letterlijk "hoogopgeleiden" want dit ontstijgt tot nog toe mijn nivo ben ik bang ?
tuurlijk, alle paramotor piloten zijn enkel professors en hoogleraars nee joh, met enige zelfdicipline is het wel te halen, (zelfs ik heb het gehaald ) (al ben ik ook nog maar een beginner en moet het praktijkdeel ook nog halen) ik ben wel van mening dat enige kennis van het vliegen wel noodzakelijk is, het berust allemaal op natuurkundige principes welke voor een 747 tot een paramotor gelijk zijn, alleen is "onze" sport wat minder gecompliceerd. met deze kennis kun je een gemaakte fout begrijpen, zodat je hem de volgende keer niet weer maakt. zo houd bijvoorbeeld een vleugel bij een bepaalde snelheid op met vliegen en valt hij letterlijk uit de lucht, als je weet hoe dit komt en hoe je dit kunt voorkomen, kun je gevaarlijke situaties voor jezelf en voor anderen voorkomen.
Citaat:
Vraag 2; als ik gemakshalve aanneem dat je het hele handboek niet letterlijk hoeft te kennen, hoe weet ik wat ik nodig heb voor tzt een examen ? Buiten het feit dat het allemaal wel interessant is, hoe kom ik te weten wat belangrijk is ?
kies een goede opleiding uit, hierin komen alle zaken die voor onze sport relevant zijn aan de orde, zo word je maximaal voorbereid voor het examen.
sucses met je opleiding vr gr Gertjan
_________________ kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten