Vanochtend nog een heerlijk uurtje gevlogen op het festival in Drachten.
Prachtig terrein en weer goed geregeld!
Het eindigde in een crashlanding, zonder enige lichamelijke of materiele schade, maar wel een deuk in m'n ego...
Ik heb toch enige vragen over wat er nu gebeurde.
Ik weet dat o.a. Max en Alfred, en ik denk Thijs, het gezien hebben. Mogelijk valt er nog meer uit te leren.
Net iets te laat op het terrein, zo rond 09.30, en het begon al behoorlijk warm te worden.
Zo'n compleet windstille, warme zomerochtend. Zuchtjes uit alle richtingen, afhankelijk van waar de eerste belletjes opstijgen.
Het was al redelijk turbulent in de lucht, van die korte harde belletjes.
Na een uurtje vliegen, rond 11.30, vond ik het mooi geweest.
Nog 2 keer over de windvaan gevlogen om de wind richting te bepalen, maar hij hing zo goed als slap naar beneden.
Final bepaald en een landing ingezet zoals ik dat altijd doe.
Maar op een meter of 2 hoogte zakte ik plotseling hard en diep flairen had nauwelijks effect.
Toen ik eenmaal de grond raakte zakte ik als vanzelf door m'n benen en lag voorover op m'n buik.
Behalve een plens benzine, die uit het overloopslangetje precies links in m'n nek terecht kwam, niets aan de hand.
Opstaan, duimpje omhoog en de boel opruimen.
Maar wat ging er nu fout en hoe is dat te voorkomen?
Is dit het risico van landen in windstille, te warme omstandigheden? In dat geval heb ik te lang doorgevlogen.
Is het is het onder deze omstandigheden noodzakelijk om bijvoorbeeld met sleepgas te landen?
Wie het weet mag het zeggen...
Groet, Patrick