Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 20:05

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Hoeveel vluchten per jaar?
BerichtGeplaatst: 19 Sep 2010, 16:58 
Kijkt de kat uit de boom

Hey mensen,

Alhoewel mijn eerste "kennismakings" vlucht nog niet heeft mogen plaatsvinden ben ik wel erg benieuwd naar hoe vaak jullie per jaar ongeveer onder het scherm mogen hangen. Is dit erg seizoensgebonden, dat je bijvoorbeeld in de zomer aanzienlijk vaker vliegt als in de wintermaanden? En op welke tijdstippen kies je meestal het luchtruim? ochtend, namiddag of toch liever 's avonds?

Brand maar los!

thnx

een enthousiaste toekomstige paramoter vlieger ;)

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Hoeveel vluchten per jaar?
BerichtGeplaatst: 19 Sep 2010, 18:03 
Startend poster

Hoi hier snorvliegerjan.
Vorig jaar 106 vluchten gemaakt was 102 uur, daarbij zijn korte en lange vluchten.
De vluchten zijn in de zomer 'smorgens en 'savonds.
voor en najaar ook overdag. IN de winter alleen overdag zelfs een paar keer met min 8 gr.
Als het je hobby is en je verslaafd raakt heb je de motor altijd klaar staan met de tank vol.
Gezien mijn leeftijd (55) vind ik redelijk vaak.
Groeten Snorvliegerjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2010, 18:21 
Zeer actief lid

Beste X, (heb je ook nog een voornaam?)

Hoeveelheid vluchten per jaar zal voor iedereen zeer verschillend zijn, dus daarom zal er moeilijk een eenduidig antwoord op te geven zijn.
Maar om mezelf als voorbeeld te nemen; ik vlieg sinds April van dit jaar zoveel als maar mogelijk is. Ik ben ook in opleiding (bij paratwente) en dus nu nog afhankelijk van mijn instructeur, wij vliegen hoofdzakelijk in het weekend (dit zal voor de meesten gelden). Maar als het weer enigszins meezat gingen we dan ook de lucht in. We zitten nu in september en ik heb ongeveer 27 vluchten gemaakt en daarmee 15 vlieguren opgebouwd, en heb daarmee elk vliegbaar weekend benut. Ik denk dat we een gemiddelde zomer hebben gehad, maar daar kan ik natuurlijk nog weinig over zeggen.
Als we overdag vliegen is de wind maximaal kracht 3 denk ik, maar s'avonds (na 19:00) als je de ballonnen ziet langskomen is het voor ons uitstekend om te vliegen.
Ik heb ongeveer evenveel vluchten overdag als s'avonds gemaakt.
Ik had al enig berg en lier ervaring, en vindt het dus niet vervelen als het overdag thermisch is, het is fantastisch de motor gestationeerd te laten draaien en toch nog 200meter te winnen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld, vaak worden thermische dagen als hobbelig/bumpy ervaren, je moet inderdaad iets actiever vliegen, als kitesurfer zul je dit als prettig en uitdagend zien denk ik.

Ik volg dus een normale opleiding, maar er worden door bovenstaande sponsors ook tripjes naar het buitenland georganiseerd waarbij je in een week op 10 uur vliegen zit, en je brevet in een paar maanden zou kunnen halen.

Groet,
Roger

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2010, 15:19 
Kijkt de kat uit de boom

Uiteraard heb ik een voornaam, en zelfs nog een achternaam ook!

Mijn volledige naam is Jurjen de Jong en Xkiteboarder is ooit eens ontstaan als forum naam en gebruik deze eigenlijk nog steeds.
Zoals ik ik mijn openingspost al melde ben ik zelf nog geen actief snorvlieger, maar hoop dat wel zo snel mogelijk te worden.
Zeker op dagen als vandaag, met een zonnetje en vrijwel geen wind, lijkt het mij heerlijk om boven de weilanden of meren te vliegen.

Roger en Jan, bedankt voor jullie antwoorden.

Wat ik mij dan wel afvraag Roger, je zegt dat je nu onderhand al zo'n 27 vluchten hebt gemaakt, en daarbij 15 vlieguren hebt opgebouwd.
Waarom vlieg je dan steeds zo kort als ik vragen mag? Komt dat doordat je nog in opleiding bent? Of is daar een andere reden voor?

Mij lijkt, dat als je eenmaal in de lucht bent, hier het liefst zo lang mogelijk wilt blijven hangen....

Alvast bedankt voor de reactie

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2010, 19:37 
Zeer actief lid

Hoi Jurjen,

Waarom zoveel vluchten t.o.v. de uren;
Nou mijn ervaring is dat je het na een uurtje vaak wel weer gezien hebt, omdat ik nu nog in opleiding zit vlieg ik nog hoofdzakelijk onder begeleiding. D.w.z. dat ik nog geen lange overlands vluchten gemaakt heb. Wel al een paar keer ongeveer 10 Km van de start maar dat is dan ook alles. Maar de hoofdzaak is dat ik elke start en landing een vluchtje noem. Er zitten dagen tussen dat ik eigenlijk niet anders gedaan heb dan starten en landen (doorstarten etc.) om dit onder de knie te krijgen.
Nu is de gemiddelde vluchtduur tussen 45min en 1,5 uur.
Maar zonet nog even weer 35min gevlogen, het werd alweer donker anders nog iets langer gevlogen.

Met een tank vol (10L) kan ik ongeveer 3,5 uur vliegen, maar ik heb nog nooit een tank leeg gevlogen.

De vliegduur zal toch wel enigszins persoon gebonden zijn denk ik, kijk b.v. naar SnorvliegerJan hij maakt ook vluchten van gemiddeld een uur.

Ik heb ook nog geen motorscherm, waardoor ik men armen relatief hoog moet houden, dit is ook minder comfortabel, en vermoeiend.

Groet,
Roger

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC