Vandaag (13 okt) zijn Frank Moorman en ik weer naar het overleg met de overheid geweest. 2 zaken die daar besproken zijn. Als eerste de indeling van de trike vliegers dat door IVW nader onderzocht gaat worden en als als tweede de RBML.
De situatie is helder. De huidige regelgeving doet geen recht aan de sport, dat zegt de Tweede Kamer ook. Er moet regelgeving komen waar alle partijen tevreden mee kunnen zijn.
De gehele vrijstelling gaat er niet komen, dat is vandaag volledig duidelijk geworden. Het IPO (Inter Provinciaal Orgaan) heeft als eis op tafel gelegd dat zij, indien het nodig is, handhavend op moet kunnen treden. Ervaringen in het verleden en recente verleden met o.a. Barneveld/Lunteren/Ede, Asperen en Oosterbeek liggen daaraan grotendeels ten grondslag. Omwonenden hebben via gemeente, politie of rechtstreek bij Provincie hun beklag gedaan. Mede hierdoor heeft het snorvliegen de vrijstelling niet gekregen en zal het ook niet krijgen.
Toch hebben we vandaag succes geboekt. We gaan samen met het IPO in overleg zonder DGLM om tot een voor ons werkbare oplossing te komen die voor beide partijen tot voldoende tevredenheid stemt. Hiermee kunnen we terug naar DGLM die advies zal uitbrengen bij de Minister om het voorstel om te zetten in een wet of regeling.
Waaraan moeten we dan denken? Allereerst willen wij zo veel mogelijk bewegingen. De provincie wil kunnen handhaven en beide partijen willen zo min mogelijk ambtelijke lasten. Oplossing zal gezocht moeten worden in een LHR (die anders gaat heten) en die niet meer via Provinciale Staten, maar door Gedeputeerde Staten goedgekeurd moet worden. Anders dan via PS hoeft deze niet ter inzage gegeven te worden en is er ook geen inspraak mogelijkheid. Wel zal GS vooraf kijken of een veld geen probleem op zal leveren. Hiermee wordt de aanvraag sneller afgehandeld en is er minder kans op weerstand, terwijl het vaste karakter van het veld intact blijft. Permanente velden worden makkelijker afgegeven omdat ze bij overtreding van de beschikking ingetrokken kunnen worden.
Ruimtelijke ordening. Vanuit DGLM komt er handschrift waarin de impact in de RO vermeldt wordt en welke stappen er genomen kunnen worden om dit snel op te lossen. Dit zal aan alle Provincies en Gemeentes (via VNG) ter beschikking gesteld worden. Alle velden hebben relevantie met bestemmingsplan. Voor de Provincie is dit in essentie geen reden om de beschikking hierop niet af te geven, maar indien de gemeente reeds aangegeven heeft er niet aan mee te willen werken, dan is het niet opportuun om dat toch te doen.
We krijgen wel te maken met 12 provincies die allemaal eigen luchtvaartbeleid hebben en dit heeft gevolgen voor de kans van slagen in de provincie:
Pro-Luchvaart: - Drenthe - Gelderland (Ondanks de voorvallen,toch Pro, maar wel me handhavingseis) - Zuid-Holland - Groningen - Friesland
Neutraal: - Noord-Holland (Noordelijk Pro, Zuidelijk anti ivm Schiphol) - Overijssel - Limburg - Niet Positief: - Utrecht - Brabant
Anti Luchtvaart: - Zeeland - Flevoland (alles dat bedreiging is voor uitbreiding Lelystad moet voorkomen worden)
De doelstelling van 1 november wordt niet gehaald, dus er komt een verlenging van de oude status van de artikel 14 velden tot dit probleem helemaal opgelost is.
Wij houden jullie op de hoogte zodra we met de Provincies om tafel hebben gezeten.
Vragen of suggesties, laat het ons aub weten!
|