Ha RT,ers
Cook heeft gelijk, de cursus is (nog steeds) doorspekt met IFR procedures en dat maakt het niet gemakkelijk, zelf heb ik,m 18 jaar geleden gedaan, ik vond het toen een hele klus.
Desalniettemin erg leerzaam en een must bij fixwing.
Bij regelmaat cross ik een CTR. Zonder problemen, echter zodra je meldt dat je een paramotorvlieger bent, en een klaring vraagt bij Dutch-mil dien je een transpondercode over te nemen, gelet op het fijt dat wij geen transponder hebben, hou ik mij keurig aan de hoogte en koers, en meldt om de 15 min. mijn positie, zo simpel gaat dat.
't is tenslotte voor je eigen veiligheid, ze jagen namenlijk het liefst een lifeliner (traumaheli) zo veel mogelijk door een CTR. deze wil je écht niet over je heen hebben, of erger.
Klick voor een demo op:
http://www.undsatca.org/atcast.phpYvin en ik crossen zo door het gehele luchtruim, goede afspraken voor de vlucht, helpen je dan met dit soort crossingen. Ik draag dan 2 porto's 1 voor de AM en de ander voor de FM.
Als antwoord op jullie vraag, of er een uitgeklede vorm van RT bestaat, voor paramotoristen moet ik jullie teleur stellen, je moet voor je aantekening de gehele cursus doen.
Jullie kunnen het eventueel bij een plaatselijke zweefvlieg vereniging volgen, meestal zijn die erg gunstig met hun tarief, en wordt er les gegeven voor ex luchtverkeersleiders of mil. contolers, de ervaring heeft geleerd dat dit er relaxt aan toe gaat, met een minder commercieel belang.
Zie bv.
http://www.thermiekfabriek.nl/category/theoriecursus/Zelf moet ik over 14 dagen weer op herhaling, ze hebben sinds kort weer iets nieuws verzonnen de zg. LPE dit staat voor het correct spreken van technisch Engels, m.a.w je moet alles in het Engels kunnen benoemen wat met vliegtuigen en vliegen te maken heeft.
Klik maar even op deze link:
http://www.gemotoriseerd-vliegen.nl/con ... maart-2011Succes met jullie cursus, erg leerzaam !!