Jacques schreef:
Zelfs ik zou gelijk een klacht indienen als er zo'n mallood het voor ons zou verpesten.
Stil stiller datmoet ons aller ideaal zijn in deze sport.
Jacques,
Maak je niet zo druk. Of zorgen.
Stel voor dat vanaf het a.s. vliegseizoen elk veld voorzien zal zijn van bijvoorbeeld
Vriendelijke uitstraling. Afbeelding vraagt om begrip en betrokkenheid. Is multi uitlegbaar.
Nu serieus.
De overheid heeft voldoende machtsmiddelen om geluidsterkte tot een bepaald niveau toe te laten. Of juist terug te dringen. Een type goedkeuring is zo’n voorbeeld. Of toelatingseisen van de provincie.
Als voorbeeld vliegveld Terlet:
In het “Bestemmingsplan Buitengebied Arnhem Noord 2007” (onherroepelijk)
http://www.igis.arnhem.nl/hyperlink/bestemming/NL.IMRO.02020000701-/t_NL.IMRO.02020000701-.pdfstaat op blz. 69 o.a. het volgende opgenomen:
“Op 1-1-2000 is de toegestane belasting 3 dB(A) verlaagd, van 50 naar 47 dB(A)”. In de ontwerpbesluit luchthavenregeling Terlet
http://kccpublish.prvgld.nl/Milieu/wk%2042-48%20Terlet%20te%20Arnhem/ontwerpverordening%20Terlet.pdfbenoemt de Provinciale Staten van Gelderland in haar overweging
“dat gezien de aantallen en het soort vliegbewegingen de luchthaven geen geluidscontour heeft van 56 dB(A) Lden die buiten het luchthavengebied valt of een plaatsgebonden risicocontour (PR 10-6) heeft die buiten het luchthavengebied valt. Om die reden stellen wij geen nadere eisen met betrekking tot geluid en externe veiligheid;”Zal hier maar niet vermelden dat het toegelaten maximaal aantal gemotoriseerde starts per gebruiksjaar met 2.000, van 17.000 naar 19.000, is opgehoogd (hogere volgtijdige geluidsbelasting).
Je hoort me niet over mijn standpunt dat ook op Terlet frequenter gehandhaafd moet worden. Om vast te stellen dat de huidige motorsleepkist (Husky) tijdens de sleepstart meer dan 47 dB(A) produceert (hogere absolute geluidsbelasting).
Zwijg ik over de Maule. Reeds jaren de geplande opvolger van de Husky. Een nieuw, stil sleepvliegtuig. Dat nog steeds niet is gebouwd. Dus niet bestaat. T.b.v. Terlet besteld in 2005, tot op de dag van vandaag niet gecertificeerd. Waardoor deze vervanger niet meer langer de valide uitvlucht kan zijn dat binnen ‘niet afzienbare tijd’ geluidsreductie gerealiseerd kan gaan worden.
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/7813834/Spanningen-op-vliegveld-Terlet-groeien.eceWaarom ik deze dingen niet zeg?
“Willen” en “kunnen” zijn 2 verschillende werkwoorden. Dat is een andere discussie. Die niet onder dit draadje valt.