Een week geleden stond ik 's-avonds met Arjan op mijn veldje om bij 0-wind de lucht in te gaan. Omdat dat bij mij nogal eens misgaat hielp Arjan mij. Hij gaf mij de risers aan en zag toen dat een van de schroefsluitingen die de lijnen aan de risers verbindt, was open gesprongen. Dat was zeer waarschijnlijk al tijdens onze ochtend vlucht in de lucht gebeurd.
Op de foto hieronder zie je de opengesprongen sluiting.

Vliegen zat er voor mij niet meer in die avond. Thuis heb ik de overige sluitingen ook maar eens goed bekeken. Bij een sluiting zag ik dat de schroefdraad onder de moer vandaan kwam. Ook die sluiting stond op springen omdat de moer nog maar met één hooguit twee windingen vastzat. Op de foto hieronder zie je de draad er onderuit komen.

Je ziet ook dat het kunststof borg-driehoekje er al uit is gevlogen.
Op het onderstaande foto zie je hoe het er eigenlijk uit moet zien. De moer zit netjes tegen de borging gedraaid en er is geen schroefdraad aan de onderzijde zichtbaar.

Dezelfde dag heb ik Eric Wieringa mijn bevindingen laten weten. Hij heeft vervolgens leverancier Abco geïnformeerd. Abco gaf de onderstaande reactie
"I am sorry to read about the connectors.
There was a potential problem with this particular quicklink at other manufacturers places (UP, Sol and some more I do not remember the names)
We personally have had no problems so far with our quicklinks.
Since this problem popped out, every quicklink is individually tested in our place
I do believe this is a limited case – we shall send you 10 replacement quicklinks with your next order – please remind us."
Natuurlijk is het mooi dat ik nieuwe sluitingen heb gehad maar ik ben toch ook wel geschrokken.
Het is niet waarschijnlijk dat je hetzelfde probleem hebt (gehad) maar ik adviseer je toch ook eens na te gaan of de sluitingen goed vast zitten en er geen schroefdraad onderuit komt. Als dat wel het geval is: of nieuwe plaatsen of de sluiting opendraaien en met een tang een paar mm in elkaar knijpen en weer vastmaken. Doe er je voordeel mee.