Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Apr 2024, 00:22

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Impressie Dudek Synthesis
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2009, 20:58 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Even een impressie over de Dudek Synthesis waar ik mee vlieg.

Ik heb afgelopen zaterdag een afstand gevlogen van 119 km in de middag om het scherm even te testen in omstandigheden waarbij je normaliter actief moet vliegen. De gemiddelde snelheid die ik vloog was 47 km/u.

Op hoogte aangekomen de trimmers volledig open gezet (activeren van de reflex) en koers gehouden. De reflex doet het erg goed en snijdt door de thermiek heen. Aangezien je de stuurtokkels los moet laten en je niet actief hoeft te vliegen is het vliegen in rommelige omstandigheden een stuk relaxster. Je kunt met je armen over elkaar gaan zitten en genieten van het uitzicht.

Tuurlijk, omdat je een snel reflex scherm vliegt moet je meer gas geven en verbruik je per uur meer brandstof, maar dat wordt gecompenseerd door de prestaties.

Even wat cijfers:
Afstand 119 km
Gemiddelde snelheid 47 km/u
Tijd: 2 uur en 32 minuten
Totaalverbruik was 12,5 liter, is dus 1 liter per 9,5 kilometer.

Stel dat ik met mijn andere scherm had gevlogen. (Powerplay Sting). Deze had ik actief moeten vliegen en mocht volgens de handleiding niet versneld mogen worden in deze omstandigheden.
Afstand 119 km
Gemiddelde snelheid 34 km/u
Tijd (berekend): 3 uur en 30 minuten
Verbruik: Op basis van 3,5 liter per uur (historisch verbruik met dit scherm) = 12,25 liter is dus 1 liter per 9,7 kilometer.

Het verbruik per kilometer is indit geval bijna gelijk en de windsnelheid was erg laag. Bij een hogere windsnelheid zal de reflex het qua verbruik per km gaan winnen van een conventioneel scherm omdat het tegen de wind in lastig wordt voor een conventioneel scherm.

Het voordeel zit hem in dat je relaxter vliegt en dat je beter tegen de wind in kunt vliegen. Dus je kunt overlandjes blijven maken. Je moet natuurlijk niet in slechtere omstandigheden gaan vliegen dan dat je met een normaal scherm doet, maar je kunt veel meer uit een vliegdag halen. Jebent niet meer gedwongen om bij een beetje wind boven het veld te blijven rommelen.

Beniewd? Maak eens een afspraak voor een testvlucht.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


windzakske
Gast





Geplaatst: Zo 14 Okt, 2007 18:30:02 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

een vraagske, hoeveel weeg je en uw glider was het een 25 of groter, en hoe voelt hij,?als een blok boven je hoofd! en wat bedoel je met "Je moet natuurlijk niet in slechtere omstandigheden gaan vliegen dan dat je met een normaal scherm doet, " (normaal scherm)
kben zeer geitereseert misschien mijn volgend scherm!
oja hoe vloog je hoge of lage ophanging?
greetz Aldo

Terug naar boven


Alex



Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 51
Woonplaats: Wijchen
Geplaatst: Zo 14 Okt, 2007 19:04:15 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ben ook wel in voor een ander scherm...
Maar hoe zit het met de DÜLV? Is er al een goedkeuring??

_________________
PH-9R6

Terug naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 14 Okt, 2007 21:06:37 Onderwerp: Klinkt goed

--------------------------------------------------------------------------------

Klinkt goed.

Wil ik wel eens proberen.

Greetzzz,

Yvin

Terug naar boven


thijs



Geregistreerd op: 03 Okt 2006
Berichten: 49
Woonplaats: wippie wappie wormerveer
Geplaatst: Ma 15 Okt, 2007 01:52:07 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Lachen he,

Zo zijn alle fabeltjes over het hoge benzine verbruik ook meteen verdwenen. Want wie wil er nog met gemiddeld 30 km/h een tocht van
119 kilometer maken. Zo wordt rondje ijsselmeer wel heel makkelijk.

Heb er zelf mee op de ginkelse heide gevlogen. Zeer makkelijk op te zetten. Kan er geen frontstall mee maken.... Vliegt super met trimmers open en stuurt ook direct. Landen met de motor uit is ook geen probleem.
( Ik ging tijdens de landing op me plaat, maar dat was me eigen fout )

Raar dat er nog zo weinig mensen mee vliegen........

_________________
http://www.paratrikes.net

Terug naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 15 Okt, 2007 07:36:10 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De Synthesis waar ik mee vlieg is de 29 en ik zelf weeg 85 kilo. Het scherm is geprojecteerd 25 m2. Bij Dudek bestaat de gedachte dat je niet klein moet gaan vliegen, want het scherm biedt je reeds de snelheid die je nodig hebt, mocht de motor om wat voor reden dan ook uitvallen, dan kun je normaal landen, zonder dat je naar de grond getorpedeerd wordt.

Het scherm voelt heel erg solide aan, indien de reflex geactiveerd is, is het onmogelijk om oren of een frontstall te trekken. Wel merk je (en kun je zien) dat het scherm niet als ee blok boven je staat, want hij compenseerd de bewegingen van de lucht.

Ik vlieg zelf met een Fresh-Breeze Solo, dus hoge ophanging. Gewichtsturen is ook niet nodig, dankzij de handige extra stuurtokkels die naar de stabilo gaan. Geen gevoel van snijden in je handen, maar een klein beetje druk is voldoende om hem de bocht om telaten gaan.

Dan even over DULV. De Nederlandse overheid verlangt van ons dat we bij de inschijving een kopie van een DULV van het scherm overhandigen. Hiermee controleren zij of dit klopt en gaan ze de maximale take off weight bepalen, oftwel tot welk gewicht je mag starten. Dit gewicht wordt overgenomen op je BvL. Daarna mag je met elk scherm vliegen dat je wilt, zolang de juiste registratie maar in het scherm staat en het maximale toelaatbare gewicht van je BvL niet wordt overschreden. Het is in Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, mogelijk om met schermen te vliegen die niet-DULV zijn.

De Synthesis heeft echter wel de CEN keuring ondergaan heeft hier de klasse C gekregen. Op bijna alle onderdelen werd er een A gescoord (beginnersscherm), ik meen 2 onderdelen een B (intermediate), maar het is onmogelijk om een frontstall uit te voeren in de snelle modus, dus omdat dit niet te controleren viel hebben ze dat onderdeel de klasse C gegeven (expert).
Het scherm is dus heel gemoedelijk en makkelijk te vliegen. Voor degene die met een ActionGT vliegen zal het scherm zelfs tam te noemen zijn.

_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!

Terug naar boven


windzakske
Gast





Geplaatst: Ma 15 Okt, 2007 10:53:29 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

bedankt voor de uitleg
momenteel vlieg ik met een action 27 en ik weeg 80 kg ik vlieg met lage ophanging
voor het moment gaat mijn voorkeur naar een 23 gt of een 25 reaction
ik heb toch gemiddeld een 5tal u onder die schermen gevlogen maar nog niet de kans gekregen om een synthesis te testen vandaar mijn interese
voor mij is het zeer belangerijk dat het goed speelt
het scherm waar ik redelijk onder de indruk was is de silex daar kun je eens mee diep gaan ,jammer genoeg valt de finnese tegen en een gebrek aan reflex waar ik zo mee vertrouwd ben ,en niet snel genoeg
snelheid is veiligheid !!
hier een interesant artikel over de reflex geschreven door de uitvinder
http://flyparamania.com/index.php?optio ... =2&lang=en

greetz aldo


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.