Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:22

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: van zweefvliegen naar paramotor
BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012, 12:23 
Kijkt de kat uit de boom

Hoi,

Ik zit net op dit forum en niet zonder reden.

Op het moment doe ik aan zweefvliegen en ik heb mijn PPL voor het motorzweven. Het vliegen zit bij mij dus behoorlijk diep maar na 23 jaar ben ik toe aan wat anders. Waar ik vooral tegen aanloop is de beperkingen van beide vormen van vliegen, zeker nu ik een gezin heb. Bij zweefvliegen ben je enorm afhankelijk van een heleboel mensen en ook de voorbereidingen van een vluchtje met een motorkist zijn erg tijdrovend. Daarnaast is het niet echt makkelijk om op vakantie ff een stukje te vliegen, je moet voor veel geld een kist huren of uren met een flinke aanhanger rijden.

Ik heb nu al verschillende sites bezocht vwb paramoteur en de wetgeving erachter. De vrijheid spreekt me enorm aan. Daarnaast lijkt het mij redelijk betaalbaar. Waar ik benieuwd naar ben is hoe dit nu echt in de praktijk werkt.

- In hoeverre is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor het opstijgen vanaf een weiland in de buurt (buiten een CTR)?
- Hoe "vliegbaar" is Nederland ivm windlimieten
- Ik wil ook graag in het buitenland gaan vliegen (Italie, Duitsland). In hoeverre heb je daar de vrijheid om je handel uit te pakken en op te stijgen.
- Verder krijg ik niet helder waar je een opleiding kunt volgen of een proefstart kunt maken. Ik woon in de buurt van den Bosch maar degene die ik heb kunnen vinden liggen allemaal een behoorlijk eind uit de buurt.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: van zweefvliegen naar paramotor
BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012, 14:21 
Zeer actief lid

Hoi JK,

Welkom op dit forum,
Voordat je er aan begint een kleine waarschuwing, het paramotorvirus is erg besmettelijk
En er is nog geen medicijn tegen uitgevonden.
Maar het is een prachtige vrije sport, even een uurtje vliegen is zo geregeld, (je moet 24 uur van te voren melden dat je gaat vliegen ivm je tug-ontheffing.)
Trike uit de garage en achter de auto koppelen, scherm in de kofferbak en rijden maar.
Als je met een ruggedragen motor wil vliegen, kun je hem in de auto meenemen mits deze groot genoeg is.
Wel moet je zorgen dat je je papierwinkel goed in orde hebt,
Wat heb je nodig:

Paramotor brevet,
Tug-ontheffing
Medische verklaring
Verzekering
Bvl
Bvi
Geluidsdocument.
Heb je dit alles in orde dan kun je legaal op pad

Citaat:
In hoeverre is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor het opstijgen vanaf een weiland in de buurt (buiten een CTR)?

Hoe het in Brabant staat met het verkrijgen van een tug weet ik niet, maar in Overijssel (waar ik vandaan kom) gaat het betrekkelijk makkelijk.
Dit is via de site van je provincie te regelen.

Citaat:
Hoe vliegbaar is Nederland

De grootste spelbreker is de wind, maar in Nederland zijn er plenty dagen dat het prima vliegweer is, in tegenstelling tot het zweefvliegen mijden wij liever het thermische weer, in de zomer vliegen wij meestal smorgens voor dat de thermiek begint te komen, en natuurlijk savonds. Ook swinters is het prima te doen.

Welke dealer je het best kunt kiezen, laat ik aan jou over, de meeste dealers die in Nederland actief zijn verzorgen ook de opleiding, op dit forum zijn ze bijna allemaal wel te vinden.
In jou geval lijkt me Oosterbeek of Utrecht het meest dichtbij.
In overleg valt er wel iets te regelen om een vlucht mee te maken.

Het is een van de goedkoopste motoraangedreven vliegsporten, maar je bent toch al snel een duizend of tien kwijt.

Groeten Gertjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012, 19:29 
Kijkt de kat uit de boom

Bedankt voor de reactie.

Waar ik van sta te kijken is dat je liever niet vliegt wanneer het thermisch is. Ik zou zeggen: motor uit en belletje pakken .... of zie ik iets over het hoofd?

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2012, 20:01 
Zeer actief lid

Onze vleugels zijn niet star zoals bij een zwever, daardoor kan het voorkomen dat een vleugel inklapt bij erg turbulent weer, nou is het natuurlijk niet zo dat we bij de eerste beste zonnestraal afnocken hoor :)
Ik heb wel is in behoorlijke thermiek gevlogen, en dat voelt echt niet prettig.
Op het moment dat je een bel invliegt word je mee omhoog gestuwd, maar al je er weer uit vliegt komt je vleugel in een neerwaardse luchtstroom terrecht. de vleugel duikt dan aan en als je er geen ervaring mee hebt voelt dat behoorlijk raar.

er zijn ook wel piloten onder ons die ook zonder motor vliegen,Zij vliegen dan wel weer in de thermiek.
ik weet niet hoe die ervaring is. Mogelijk kan een van de heren (of dames) hier iets over vertellen.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012, 18:11 
Startend poster

Hoi JK,

Ik las je bericht. Ik kom zelf ook uit de omgeving van Den Bosch. Ik ben vorig jaar begonnen met eerst een proefles en een tandemvlucht in Twente bij Paratwente. Dat is erg goed bevallen en daar les ik nu ook.

Wij vliegen bijna elk weekend, dus je kan in Nederland echt wel regelmatig vliegen. Ligt ook een beetje aan het gebied waar je wilt vliegen. In het oosten van het land kunt je veel vaker vliegen dan in het westen of noorden.

Als je wilt kun je wel een keer met me meerijden en een dagje op het veld sfeer proefen en een tandum vlucht maken of proefles nemen.

Groetjes,
Miranda

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012, 20:10 
Zeer actief lid

Hallo JK,

Ik heb 14 jaar zweefgevlogen op EHGR en herken je "problemen".
Voor mij was het een hele grote stap om afstand te doen van het brevet, maar uiteindelijk ben ik er blij om.
Voor mij geeft deze hobby veel meer rust dan zenuwachtig de dagen voor het weekend de meteo afspeuren of het wel thermisch of niet zal worden.
Ik moet wel zeggen dat de "sport" van de strijd tegen de zwaartekracht er een beetje af is, maar nu het meer een vorm van ontspanning is.
Vijf jaar geleden mijn brevet gehaald en daarna zijn er in een rap tempo meer fanatiekelingen bijgekomen, vooral rond Den Bosch heb ik het idee.
De provincie doet (nog) niet moeilijk, maar het belangrijkste is om zelf geen overlast te veroorzaken, dan zal de provincie/gemeente ook deze laagdrempelige en goedkope manier van vliegen nier gaan dwarsbomen.
Wil je in het buitenland vliegen, dan zou ik even googlen naar filmpjes e.d. waar je naar toe wil.
Afgelopen jaar ben ik in Polen geweest en via youtube viavia contacten gelegd, waarna een aantal enthousiastelingen mij verder begeleid hebben.
Mochten jullie (JK en Miranda) eens willen komen kijken, we vliegen meestal zuid van Den Bosch en hebben daar een aantal legale velden tot onze beschikking.

Voor meer info kun je een bpje naar me sturen.

Mvg,

JW te H.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012, 20:57 
Zeer actief lid

wat zijn we weer allemaal lekker mysterieus bezig :( jammer joh

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2012, 23:01 
Zeer actief lid

Ja bertus,
En daar komt bij,wat van ver komt smaakt lekker :mrgreen:
Eric en ik zitten in druten met opleiding,en dat lijkt mij om de hoek ;)
GTR, jacques

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2012, 08:44 
Kijkt de kat uit de boom

Miranda,

Ik vindt Twente wel een eindje rijden om ff een stukje te vliegen....heeft dit een reden? Rondom Den Bosch spreekt mij meer aan.

Ik heb trouwens een keer vanuit de lucht gezien dat er bij Oss ook werd gevlogen. Bestaat dat veldje nog?

JW te H ..... hoe herkenbaar. Ik heb nu mijn GPL en PPL maar vindt het best een stap om er mee te stoppen. Zie vooral je PPL maar weer eens terug te krijgen. Van de andere kant, ik heb afgelopen jaar echt drie uur "rondjes om de kerk" gevlogen om aan de vereiste 12 uur voor mijn PPL te komen dus hoe zinvol is dat :).

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2012, 11:05 
Hoofd Moderator

Beste JK,

Best grappig, dat je schrijft"JW te H.....hoe herkenbaar".
Maar wie is JK?
We weten inmiddels, dat je meer vliegervaring hebt, zowel in de "kleine luchtvaart" als met zweefvliegen.

Je bent nieuw, dus ken je de historie ook niet. Een aantal actieve vliegers op het forum waren van mening, dat we wat meer open zouden moeten zijn en dus jezelf meer bekend maken. Dat heeft voordelen, maar zeker ook nadelen.
Het nadeel is, dat niet iedereen meer recht voor zijn raap zaken op het forum schrijft, die we eigenlijk niet willen. En dat is dan ook meteen een groot voordeel.
Belangrijker is uiteraard, dat we gewoon kennis kunnen maken. De paramotorwereld is niet zo groot. Vandaar.

Als het goed is, dan kun je je PPL na een aantal jaren gewoon weer geldig maken door een profcheck te vliegen. Wellicht vooraf gegaan door een korte refresher. Check dit even voor de laatste stand van zaken bij IL&T (IVW).

Groetjes en veel plezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC