Hoi JK,
Welkom op dit forum,
Voordat je er aan begint een kleine waarschuwing, het paramotorvirus is erg besmettelijk
En er is nog geen medicijn tegen uitgevonden.
Maar het is een prachtige vrije sport, even een uurtje vliegen is zo geregeld, (je moet 24 uur van te voren melden dat je gaat vliegen ivm je tug-ontheffing.)
Trike uit de garage en achter de auto koppelen, scherm in de kofferbak en rijden maar.
Als je met een ruggedragen motor wil vliegen, kun je hem in de auto meenemen mits deze groot genoeg is.
Wel moet je zorgen dat je je papierwinkel goed in orde hebt,
Wat heb je nodig:
Paramotor brevet,
Tug-ontheffing
Medische verklaring
Verzekering
Bvl
Bvi
Geluidsdocument.
Heb je dit alles in orde dan kun je legaal op pad
Citaat:
In hoeverre is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor het opstijgen vanaf een weiland in de buurt (buiten een CTR)?
Hoe het in Brabant staat met het verkrijgen van een tug weet ik niet, maar in Overijssel (waar ik vandaan kom) gaat het betrekkelijk makkelijk.
Dit is via de site van je provincie te regelen.
Citaat:
Hoe vliegbaar is Nederland
De grootste spelbreker is de wind, maar in Nederland zijn er plenty dagen dat het prima vliegweer is, in tegenstelling tot het zweefvliegen mijden wij liever het thermische weer, in de zomer vliegen wij meestal smorgens voor dat de thermiek begint te komen, en natuurlijk savonds. Ook swinters is het prima te doen.
Welke dealer je het best kunt kiezen, laat ik aan jou over, de meeste dealers die in Nederland actief zijn verzorgen ook de opleiding, op dit forum zijn ze bijna allemaal wel te vinden.
In jou geval lijkt me Oosterbeek of Utrecht het meest dichtbij.
In overleg valt er wel iets te regelen om een vlucht mee te maken.
Het is een van de goedkoopste motoraangedreven vliegsporten, maar je bent toch al snel een duizend of tien kwijt.
Groeten Gertjan