Vorige week zijn we op familiebezoek geweest bij mijn zussen in Suffolk, Engeland. Een week niet vliegen ...... is ongewenst. Mijn paramotor ging daarom deze keer mee. Nu ligt het logeeradres midden in de ATZ van Wattisham Airfield, een militair vliegveld waar de Oostkust van Engeland wordt bewaakt met Seaking rescue helikopters; de politie een helicopter heeft gestaioneerd en "above all" Prince Harry met zijn maten in Apache's rondvliegen. Genoeg reden om eerst maar eens te bellen met het vliegveld. Op mijn vraag of ik mocht opstijgen bij mijn zus, was het antwoord: "No problem as long as you call us an hour before you intend to fly". Omdat ik jullie jalours wilde maken vroeg ik of ik een "low pass Runway 05" mocht uitvoeren. Nou dat vonden zelfs die Engelsen te ver gaan. Opstijgen prima maar dan wel van het vliegveld af vliegen. Zoals Frank al eens op het forum schreef, is paramotor vliegen in Engeland nauwelijks gereglementeerd. De belangrijkste regel is: 150 meter wegblijven van mensen. Toch heb ik voor vertrek eens flink gegoogeld en de britse Airspace op mijn Garmin geladen. Anders dan in Nederland kennen ze in Engeland naast de ATZ (cirkel van 2 mijl rond een vliegveld) ook nog een M(ilitaire)ATZ. dat is nog eens een gebied van 5 mijl rond het veld. Verder ligt het land, zeker in het zuiden bezaaid met vliegvelden (airstrips), waarvan de meeste gelukkig buiten gebruik zijn.
Toen ik uiteindelijk na telefonisch contact (en toestemming) de lucht in vloog, probeerde ik zonder succes radio contact te krijgen met "Anglia Base" 125.800, het callsign van Wattisham Airfield. Ik weet niet waarom ik geen respons kreeg, er was wel een Seaking helikopter die melde dat hij mij zag. Ik ben de ATZ maar uit gevlogen. Vliegen blijft nog steeds leuk maar nog leuker is het als je ergens anders een rondje mag draaien.
Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10 Berichten: 970 Woonplaats: Loosdrecht
Hoi René,
Mooi verhaal! Erg leuke ervaring.
V.w.b. de radio. Waarschijnlijk ontvang je in AM en zend je in FM. Dat probleem heb ik met mijn Yaesu VX7R. De ontvanger (Verkeersleiding) ontvangt in AM en kan je daardoor niet of heel slecht verstaan. Zelf hoor je alles kraakhelder. Logisch, want jij ontvangt alles met de juiste modulatie.
Groetjes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl Frank Moorman
Ik gebruik een VXA300 van vertex/yaesu en die is speciaal voor "the International Aircraft Communication Band ("COM" band: 118 ~ 136.975 MHz)" Tot nu toe heb ik er in Nederland en Duitsland (DutchMill en Niederrhein Tower) geen problemen mee. Na het vliegen in Engeland heb ik hem op de grond ook nog met succes getest. Ik snap echt niet wat er mis is/was.
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten