Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:36

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Airspace op je GPS
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2012, 23:17 
Zeer actief lid

Sorry dit wordt een lang berichtje....

Een tijdje geleden heb ik de airspace voor Nederland vertaald naar een bestandje voor de GPSsen van Garmin. Verschillende mede-piloten gebruiken dat.
Een week of wat geleden kocht ik een nieuwe ICAO kaart en zag dat er hier en daar toch wel wat gewijzigd was.
Vervolgens keek ik op http://www.ais-netherlands.nl/aim/12041 ... en-GB.html , de website waar de wijzigingen voor de luchtvaart op worden bijgehouden.
Tot mijn verbazing waren er sinds mijn nieuwe kaart, met ingangsdatum 8 maart 2012, alweer 2 keer veranderingen door gevoerd. Niet echt schokkend, maar toch. Ik weet wel dat ik daar ook moet kijken maar ik vind NOTAMS kijken al zo'n klus.
Mijn voornemen om de airspace voor mijn GPS aan te passen werd ineens weer actueel.
Omdat het bijhouden van Airspace zoals ik dat deed, werkte, maar wel veel ingewikkeld en tijdrovend gedoe was/is, ben ik op zoek gegaan naar een betere aanpak.
Die heb ik gevonden bij een paar Belgische enthousiastelingen die een tool hebben ontwikkeld om Airspace die beschreven is in OpenAir format direct te vertalen naar een geschikt bestand voor de Garmin GPS en nog veel meer moois.
Na contact met Bart Vandewoestyne, de trekker van het "project OaConvert" (OpenAir converter) ben ik aan de slag gegaan.
De status op dit moment ziet er als volgt uit:
Er is een actuele airspace voor Garmin GPSsen beschikbaar met daarop een aanzienlijke uitbreiding van de airspaces en een verbeterde weergave.

Ik noem de belangrijkste wijzigingen t.o.v. van de vorige versie:
- er zijn twee kaarten die je kunt selecteren: WEEK en WEEKEND omdat er nogal wat verschillen zijn voor wat onze rechten en plichten betreft;
- op alle plekken waar je mag komen zie je bij je cursor staan hoe hoog je daar mag vliegen;
- naast de bekende gebieden CTR, ATZ, Danger, Restricted en Prohibited, zijn meer gebieden vastgelegd, o.a. de LFA (Low Flying Areas) en LFR (Low Flying Routes) en Special Rules Zones;
- verschillende gebieden worden pas actief per NOTAM of AUP, als dat zo is, wordt het aangegeven;
- de airspace van België en delen van Frankrijk en Duitsland en Luxemburg zijn toegevoegd;
- de installatie van de kaart op je Garmin is aanzienlijk vereenvoudigd;

Collega’s die op mijn verzendlijst staan omdat ze mij hebben gesponsord krijgen binnenkort de nieuwe versie van zelf toegestuurd. Mocht je ook belangstelling hebben, stuur me dan even een berichtje via het forum of rechtstreeks naar rene.van.den.broek@gmail.com.
Ennuh...natuurlijk kun je ook je gewone kaarten en de Natura2000 kaart blijven gebruiken.

Meer informatie?
https://github.com/BartVandewoestyne/oaconvert/wiki
https://groups.google.com/forum/?fromgr ... /oaconvert

Hieronder volgen een paar screenshots ter toelichting.

Afbeelding
3D Nederlandse Airspace op Google Earth

Afbeelding
Met OaConvert vertaalde 2d versie voor Garmin GPS, dit is een screenshot gemaakt met Qlandkarte waardoor er geen achtergrond zichtbaar is.

Hieronder zie je afbeeldingen van mijn GPSschermpje
Afbeelding
Een Low Flying Route

Afbeelding
Een Low Flying Area

Afbeelding
Ook de toegestane vlieghoogte zie je op je scherm

Afbeelding
Door de week kunnen andere regels gelden dan in de weekenden. Hier is een Restricted Area actief

Afbeelding
In het weekend moet je eerst de NOTAMS raadplegen om te weten of het gebeid actief is

En waar ben je tegenwoordig zonder filmpje...?

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Airspace op je GPS
BerichtGeplaatst: 11 Jun 2012, 04:47 
Zeer actief lid

ik maak er nog steeds dankbaar gebruik van. ideaal.
helemaal top.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC