Een tijdje geleden heb ik de airspace voor Nederland vertaald naar een bestandje voor de GPSsen van Garmin. Verschillende mede-piloten gebruiken dat. Een week of wat geleden kocht ik een nieuwe ICAO kaart en zag dat er hier en daar toch wel wat gewijzigd was. Vervolgens keek ik op http://www.ais-netherlands.nl/aim/12041 ... en-GB.html , de website waar de wijzigingen voor de luchtvaart op worden bijgehouden. Tot mijn verbazing waren er sinds mijn nieuwe kaart, met ingangsdatum 8 maart 2012, alweer 2 keer veranderingen door gevoerd. Niet echt schokkend, maar toch. Ik weet wel dat ik daar ook moet kijken maar ik vind NOTAMS kijken al zo'n klus. Mijn voornemen om de airspace voor mijn GPS aan te passen werd ineens weer actueel. Omdat het bijhouden van Airspace zoals ik dat deed, werkte, maar wel veel ingewikkeld en tijdrovend gedoe was/is, ben ik op zoek gegaan naar een betere aanpak. Die heb ik gevonden bij een paar Belgische enthousiastelingen die een tool hebben ontwikkeld om Airspace die beschreven is in OpenAir format direct te vertalen naar een geschikt bestand voor de Garmin GPS en nog veel meer moois. Na contact met Bart Vandewoestyne, de trekker van het "project OaConvert" (OpenAir converter) ben ik aan de slag gegaan. De status op dit moment ziet er als volgt uit: Er is een actuele airspace voor Garmin GPSsen beschikbaar met daarop een aanzienlijke uitbreiding van de airspaces en een verbeterde weergave.
Ik noem de belangrijkste wijzigingen t.o.v. van de vorige versie: - er zijn twee kaarten die je kunt selecteren: WEEK en WEEKEND omdat er nogal wat verschillen zijn voor wat onze rechten en plichten betreft; - op alle plekken waar je mag komen zie je bij je cursor staan hoe hoog je daar mag vliegen; - naast de bekende gebieden CTR, ATZ, Danger, Restricted en Prohibited, zijn meer gebieden vastgelegd, o.a. de LFA (Low Flying Areas) en LFR (Low Flying Routes) en Special Rules Zones; - verschillende gebieden worden pas actief per NOTAM of AUP, als dat zo is, wordt het aangegeven; - de airspace van België en delen van Frankrijk en Duitsland en Luxemburg zijn toegevoegd; - de installatie van de kaart op je Garmin is aanzienlijk vereenvoudigd;
Collega’s die op mijn verzendlijst staan omdat ze mij hebben gesponsord krijgen binnenkort de nieuwe versie van zelf toegestuurd. Mocht je ook belangstelling hebben, stuur me dan even een berichtje via het forum of rechtstreeks naar rene.van.den.broek@gmail.com. Ennuh...natuurlijk kun je ook je gewone kaarten en de Natura2000 kaart blijven gebruiken.
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten