Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:36

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012, 19:15 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 15:21
Berichten: 5
Woonplaats: Eefde
In de "Theorie van het snorvliegen" staat het beschreven : Het is niet de vraag of je een keer een motorstoring krijgt, maar wanneer. Bij mij was het duidelijk, gisteravond namelijk. Omdat het voor mij weer absoluut een leermoment was wil ik het jullie niet onthouden.
Mijn startveld ligt in de buurt van Zutphen en ik was net de prachtige rivier de IJssel in westelijke richting overgestoken en vloog op redelijke hoogte (385 meter). Opeens hoorde ik een pets en was het einde oefening. Alleen het suizen van de wind en dat is ook prachtig. Naar later bleek was er een draadje van de ontsteking afgeknapt. Uiteraard gelijk rondgekeken naar een goede landingsplek. Omdat ik voldoende hoogte en dus tijd had was er absoluut geen sprake van paniek of onrust. Eigenlijk vond het allemaal wel relaxed, en had zelfs tijd om te bedenken dat ik ook mijn vrouw nog moest gaan uitleggen waar ik geland was om me te laten ophalen, dus teveel in de rimboe was niet handig ...

Wat ik geleerd heb :
Hoogte is veiligheid en geeft rust.
Al mijn oefenen op doellandingen met en zonder motor zijn zeer zinvol gebleken
De wetenschap dat ik niet in paniek raak en dat geeft vertrouwen.

Jan
PH-8L4


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012, 19:29 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Helemaal toppie Jan met zo.n mooie afloop. Ik heb het ook mee gemaakt draadje los van de onsteking. gebeurde in Frankrijk boven de wolken. gelukkig kon ik op de startplek landen :o :mrgreen: ...

( :o Oja dat is toevallig die vlucht die op de advater staat :mrgreen: )

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2012, 20:09 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Jan,

Grote klasse.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 19 Jun 2012, 07:58 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Jan,

Bedankt voor het delen van je ervaring.
Het geeft aan, dat een motorstoring bij een snorvliegtuig absoluut geen noodlanding, maar slechts een ongeplande buitenlanding is. Een normale landing dus, te vergelijken met een zweefvlieger, waarbij tijdens een vlucht de thermiek ineens "op" is.

Het (blijven) oefenen van dit soort situaties bereid je goed voor voor het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt.
Ik heb het belang van deze training regelmatig bij de overheden getafeld om daarmee aan te tonen, dat de zeer beperkte mogelijkheden die een TUG geeft de vliegveiligheid aantasten.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 19 Jun 2012, 13:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
XXX schreef:
- Welk draadje van de ontsteking was er geknapt?

Zeer waarschijnlijk de massadraad

XXX schreef:
- Zou de aankomende breuk tijdens de check voorafgaand aan de start herkenbaar kunnen zijn geweest? Zo ja, hoe/waaraan?

Je kunt je draden controleren door ertegen te duwen met je vinger. Rekt het plastic op dan is de draad kaduuk. Een slechte draad die nog maar twee koperhaartjes heeft werkt nog wel, maar kun je op die manier ook opsporen.

XXX schreef:
- Wat was de oorzaak van het afknappen?

Slijtage door trillingen en verdroging

XXX schreef:
- Hoe had het voorkomen kunnen worden?

Niet eigenlijk. Je kunt een felxibele gevlochten draad nemen, maar op het punt waar die over gaat van flexibel in vast (bij het stekkertje dus) gaat de draad alsnog stuk.
2 manieren om mee om te gaan. Elke 100 uur of zo de hele boel vervangen, maar dat geeft geen garantie. Of anders elke 10 uur je draden nalopen en indien niet geconstateerd een buitenlanding maken.

Zorg dat je altijd op goede hoogte zit en wees er altijd van bewust dat je een veld op het oog hebt waar je hem neer zou kunnen zetten.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: De vraag is niet of maar wanneer
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2012, 08:12 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
Mooie ervaring Jan, met dito afhandeling.

Zo zie je dus maar weer dat: zodra je in de lucht zit, je constant een landingsplek voor ogen moet hebben.

join the club.. mijn pakking knalde er ooit een keer uit, met een landing in Wilp (uiterwaarden IJssel) als gevolg.

Yvin bleef rondjes cirkelen, en markeerde de plek, vloog terug naar onze startplek, en was 1,5 uur later met de auto ter plaatse.

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.