Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 16:51

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 26 Jul 2012, 14:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
"Zeg het nog eens", "Wat zeg je", "Station calling say again callsign", "Je moet je gas loslaten als je praat".
Kortom je bent slecht te verstaan en of je verstaat de ander slecht. Ik had er in ieder geval lang last van.
Ik heb/had een helm met een Loescher headset met Peltor oorkappen.
Om de problemen met zenden en ontvangen te verkleinen heb ik de volgende aanpassingen uitgevoerd.
- microfoon vervangen
- versterker voor de airband radio gemaakt
- bougie en kabel afgeschermd
- gel earseals aangeschaft
Mijn microfoon heb ik vervangen door een dynamische noise cancelling microfoon (gekregen van Jacques) die o.a. wordt gebruikt in het leger maar vooral ook in de luchtvaart.
Een goede noise cancelling microfoon filtert al het omgevingsgeluid weg door geluid zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de microfoon op te nemen en van elkaar af te trekken. (bij een dynamische microfoon gebeurt dat door de luchttrillingen aan beide kanten van het membraan te "meten")
Afbeelding
Dit soort microfoon wordt ook wel een spuugmicrofoontje genoemd. Doordat de microfoon tegen je mond wordt gehouden krijg je wel een erg "plop-effect" . Door een kousje over de microfoon te trekken kan je dat grotendeels weer ondervangen( zo'n mooi schuimrubber dingetje is ook prima)
Afbeelding
Omdat ik zowel een "normale" porto (Yaesu FT60) gebruik voor de communicatie met mijn vliegvriendjes en een airband radio (Vertex VXA300) voor de communicatie met DutchMill of de vliegveldtower heb ik een schakeling nodig om te switchen. Die schakeling zit in het kleine aluminiumkastje aan mijn airband radio.
Afbeelding
Voor de echte diehards die nog niet zijn afgehaakt hieronder het schema dat daarbij gebruikt is.
Afbeelding
De transistor schakeling vormt een kleine versterker die nodig is in de combinatie van mijn michrofoon en de airband porto.
In beide standen van de schakelaar luister ik de airband uit. In de zendstand voor de airband, schakel ik het geluid van de andere porto uit.
Mijn bougiekabel heb ik eerst omwikkeld met aluminiumfolie en daaroverheen een afscherming zoals die in verschillende kabels wordt gebruikt. Om mijn bougiedop heen heb ik van een blikje een metalen dop geknutseld. (In mijn dorpie was geen metalen dop te krijgen!)
Afbeelding
Alles netjes dicht solderen want de hoogfrekwente stoorpulsen gedragen zich als water! De afscherming is vervolgens aan de dop gesoldeerd. Aan de andere kant is de afscherming aan het frame geschroefd voor een goede aarding. Ook de mantel van de toerenteller (coaxkabeltje) is aan de afscherming gesoldeerd.
Afbeelding

De bovenstaande maatregelen waren eigenlijk allemaal voor de ontvangers van mijn mededelingen bedoeld.
Voor mezelf ben ik op zoek gegaan naar Gel earseals. De oude schuimrubbere ringen heb ik los gesneden van de kunststof ring (let op de vloeistof die er uit komt!) De Gel seals heb ik met dubbelzijdig tape op de oude ringen geplakt.
Afbeelding
En dan nu het resultaat:
Na een eerste vlucht met de earseals: wat een verschil. Aanzienlijk minder herrie van mijn motor en ze sluiten prima af ook rond mijn bril.
En als ik wat te melden heb hoor niet meer: "Wat zeg je?", "Zeg het nog eens". Zelf moet ik dat helaas nog wel regelmatig vragen aan mijn vliegvriendjes. Mijn motor hoor je niet meer door de radio!

Wat kost dat nou.....
Microfoon: van Jacques gekregen maar voor een paar euro koop je ze op Ebay.com
Switchbox: minder dan 10€ voor de schakelaars en electronica
Afscherming Bougie: uit de blikbak gehaald
Gel Earseals: 17,50 + 7,50 verzendkosten

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 26 Jul 2012, 23:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Knap staaltje werk Rene :o ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2012, 06:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Mooi werk Rene, daar ga je geen spijt van krijgen.
Gisteravond hoorde ik op de welbekende frequentie ook weer div parapiloten praten, het wat eigenlijk meer onverstaanbaar schreeuwen, wat verstoord werd door div bijgeluiden.
Soms probeer ik wel is een gedprek aan te gaan, maar meestal is dit bijna niet te doen.
In het begin had ik ook deze problemen, ik ben van mening dat veel sets niet geschikt zijn voor onze toepassing. ( ik gebruik zelf een davidclark headset, welke ik aangepast heb op mn porto kost wat, maar het is een regelrechte verademing.)

Maar waarom gebruik jij twee porto,s? Ik heb namelijk ook de yeasu ft60, hiermee kan ik ook de luchtvaartfrequnties mee bedienen. ( deze porto kun je hiervoor modificeren)
Ik heb niet de bevoegdheid om op de airband te communiceren, dus luister alleen, maar als ik wil kan ik ook zenden.

Mogelijk moet een airbandradio aan bepaalde eisen voldoen? Kun je hier iets meer over vertellen?

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2012, 06:32 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Even voor de zekerheid Gertjan. Zend jij op de luchtvaartband in FM of AM uit. Je gaf al aan, dat je hem alleen voor uitluisteren gebruikt, dus wellicht weet je het antwoord niet direct.

Zelf heb ik een Yaesu VX7R. Daarmee kan ik ook de luchtvaartband op, maar hij zendt dan uit op FM. In de Luchtvaart wordt AM gebruikt. Het gevolg is, dat je niet of nauwelijks te verstaan bent.

Succes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2012, 07:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Dag frank,

Ik heb het zojuist even geprobeerd, als ik mijn porto op een luchtvaart frequentie zet spring hij inderdaad op Am, maar als ik de zendknop indruk blijft hij hierop staan.
Ik heb in de praktijk nooit contact gezocht op deze band, dus ik kan niet zeggen of ik dan verstaanbaar ben, op Fm gaat het in iedergeval prima

Groet Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2012, 08:03 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Gertjan,

Met de FT60 kan ik ook de airband uitluisteren de kwaliteit is dan zeker niet slecht(je ziet dan in je schermpje dat hij op AM overschakelt). Zenden op AM gaat bij mij niet(ERROR) als ik op de zendknop druk. Ik wist niet dat je die ook kunt modificeren. Als je daar meer over weet dan hoor ik het graag. De Airband is AM gemoduleerd vanuit het verre verleden met alle nadelige gevolgen van dien (grote storingsgevoeligheid voor alles maar vooral je motor, vergeleken met FM, gevoelig voor over modulatie waardoor je stem vervormt, richting gevoeligheid van de stand van je antenne die rechtop moet staan voor goede (zend)kwaliteit. etc) Als antenne gebruik ik een dipool(draad) langs een van mijn B lijnen.
Maar ideaal is het allemaal niet met die AM zeker niet als je afhankelijk bent van een betaalbare AM porto. Gisteravond was het weer eens problematisch met Dutchmill. Dat komt ook weer door de plek waar je bent en het weer is belangrijk. Dutchmill heeft een paar zendlokaties in Nederland waar je automatisch op terecht komt. Ik heb wel eens het idee dat dat niet vlekkeloos gaat. Soms gaat het prima soms minder.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2012, 09:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Rene,

Het modificeren is relatief eenvoudig,
Je moet een tweetal smd weerstandjes er afsolderen.
Het zijn minuscule weerstandjes.
Ik heb het als volgt gedaan:
Bij gebrek aan een microscope hield mijn vrouw een verrekijker achterste voren ( dan creeer je een enorm vergrootglas ;) vervolgens met een kleine soldeerbout waar ik van een dun spijkertje een heel dun tipje heb geslepen. de twee weerstandjes er heb afgesoldeerd.
Helaas heb ik het schema niet meer maar ik had hem van een deens HAM forum gedownload)

Als je ff googled dan vind je het wel.

Het was best ff spannend, want het waren net suikerkorrels maar het ging prima,

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 30 Jul 2012, 21:01 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Goed en leerzaam verhaal René !
Inmiddels heb ik ook wat modificatie's doorgevoerd.
Begonnen met een gekregen Charly helm met een headsetje van de "Harense Smid" en een LPD en PMR porto.
Over korte afstand was mijn stem wel te herkennen (vooral in landen zonder LPD/PMR), maar in NL 3x niks en vreemd genoeg leek het zwakkere LPD signaal beter te werken dan PMR.
Verder nadeel was de ontvangst van de vele babyfoons en "zendamateurs" die constant vragen wie je bent en waar je vliegt.
Uiteindelijk een zgan Loescher set gekocht met Icaro helm, natuurlijk even van binnen gekeken hoe de headset eruit ziet.
Nou dat had ik wel proffesioneler verwacht...(hoe kan ik foto's plaatsen?).
De speakertjes zitten met hotglue op nb karton gelijmd! Verder een microfoontje zonder noicecanselling denk ik, alhoewel het geluid wel redelijk gedempt wordt. (ik zal Loescher dit nog eens navragen).
Vervolgens via Marktplaats twee Alinco's DJ180 aangeschaft en testen maar.
De communicatie was iets beter, maar nog niet je van het.
Ik kon wel goed iedereen verstaan, vooral de grondtroepen, maar anderen pmv konden mij slechts moelijk verstaan.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 30 Jul 2012, 21:27 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ik heb vervolgens de volgende modificatie's gedaan:
-Bougiekabel vervangen door een NGK type CR4, deze heeft een aangegoten silliconen-dop met ingebouwde resistor. Dus geen veertjesklem-gedoe meer met vonkoverslaande contacten, want de meeste bougiedoppen werken met een pinnetje wat inde kabel wordt gestoken, leuk voor een bromfiets, maar niet voor een paramotor.
Overigens was de standaard bougie al vervangen door een resistor type, herkenbaar aan de letter R of RC op het porcelein.
Opletten dat je de silliconendop even met een klein klembandje nog eens extra zekert, de silliconen doppen glijden moeilijk van de bugie af, maar ik ken een verhaal van iemand die tijdens de vlucht een losse dop had.
-Accuspanning verhoogt naar ~12Volt ipv de bijgeleverde 7.2 accu.
Dit scheelt 3 watt (van 1,5 naar 4,5-5), overigens betekent een 3x hoger wattage niet automatisch een bereik wat 3x hoger ligt! Wel controleren in de specificatie's of je porto geschikt is voor hogere voltages, de meeste moderne leveren al 4,5watt bij ~7V
Een hoger wattage geeft wel een minder gestoord signaal.
-Antenne verlengt/veranderd.
Ik heb de standaard Alinco antenne vervangen door een ICOM antenne van een luchtvaartporto. Bereik is hierdoor toegenomen en het geruis is minder.
Met deze modificatie's heb ik laatst boven Vught contact gehad met iemand (een zekere Toon) uit Nijkerk, het ging moeizaam maarja je hebt het dan over bijna 60km!
Met de mensen met wie ik nu vlieg is communiceren wel beter geworden met deze ingrepen.

Volgende test wordt een headset van Sennheiser t.w. een HME 100.
De recensie's van deze headset zijn erg goed en de prijs ligt dan ook hoger dan die van Loescher.
Ook is er standaard een MKE 45-1 microfoon ingebouwd met JTSO certificaat tw JTSO-C58a en P/N 045-305-097, verder is deze microfoon uitgerust met een versterker en een inregelschroefje om het volume in te regelen...ik ben zeer benieuwd!

Overigens sluiten Peltorkappen e.d. niet goed aan icm een Icaro helm, een headset met hoofdbeugel klemt beter, gelkappen zou idd een oplossing kunnen zijn zoals René nu heeft.
Of misschien de stalen beugeltjes van de kappen iets verbuigen, een elastiek rond je helm/hoofd is ook geen gezicht... ;)

Verder twijfel ik nog aan de veiligheid mbt een resistor in de bougiekabel.
Als je de doorsnede van de kabel bekijkt op de site van NGK is dit weer een extra punt waar de doorgifte van de hoge spanning onderbroken kan worden door trillingen e.d....misschien niet teveel aan denken.

Tot zover mijn ervaringen en toevoegingen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: headset upgrade voor de knutselaars
BerichtGeplaatst: 30 Jul 2012, 22:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
je kunt je zelf een hoop gepuzzel en gemodificeer aan je motor besparen door gewoon de david clark headset te nemen.
ik heb aan mijn motor niks,nada,nientje,noppes aangepast.

alleen een goede antenne en een goede headset. en klaar ben je

laatst met Frank gesproken. hij vloog meende ik bij Almere, ik bij Rijssen, toch een slordige 100 kilometer :shock: (door de lucht)
glasheldere comunicatie

Afbeelding

groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.