Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 20:22

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Verbetering voor luchtvaartcommunicatie
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2013, 12:46 
actief lid

Omdat de luchtvaart uitzend op de AM frequentie is deze extra gevoelig voor storing, mede daardoor had ik met m'n porto (vertex vxa 300) maar belabberd ontvangst en ben ik na enkele tips van René begonnen met het ontstoren van m'n motor de Simonini van fresh breeze.

Als eerste ben ik begonnen met het demonteren van de trekstarter zo kom je bij de ontstekingsspoel deze heb ik met aluminium tape zoveel mogelijk afgeschermd zodat er zo min mogelijk straling ontsnapt, daarna de bougiekabel met dezelfde tape ingepakt.

Afbeelding

Hierna een koperen mantel ( van een dikke coax kabel gehaald ) om de bougiekabel gedaan en gezorgd dat deze via een kabel massa maakt.

Afbeelding

De metalen bougiedop ( bij Jacques verkregen) gemonteerd en de koperen mantel aan de dop gesoldeerd zodat dit een geheel word.

Afbeelding

De dummie antenne die origineel op de porto zit is ook niet optimaal, deze heb ik vervangen door een zelfgemaakte.

Deze is makkelijk te maken van een dunne flexibele coaxkabel.

Afbeelding

Vanaf de spoel begint de antenne de spoel heb ik aan de riser bevestigt de antenne loopt door over een c lijn en word bevestigd met naaigaren om beschadiging van de lijn te voorkomen. Ik heb de middelste c lijn gekozen om de antenne zo recht mogelijk op de stoorbron te zetten zodoende neemt hij het minste storing op

Hier nog een link om zelf een antenne te maken
http://www.xplorer.co.za/wonder-whip/index.html

Resultaat: voorheen geen communicatie met Dutch Mil mogelijk, na de aanpassingen met de radio check verkregen "LOUD AND CLEAR" :!:
Dit met 4900 toeren op de motor en een headset van peltor met orgineel een nois canseling microfoon.

zie ook viewtopic.php?f=9&t=6246&p=14690#p14690

Groet Arjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC