Omdat de luchtvaart uitzend op de AM frequentie is deze extra gevoelig voor storing, mede daardoor had ik met m'n porto (vertex vxa 300) maar belabberd ontvangst en ben ik na enkele tips van René begonnen met het ontstoren van m'n motor de Simonini van fresh breeze.
Als eerste ben ik begonnen met het demonteren van de trekstarter zo kom je bij de ontstekingsspoel deze heb ik met aluminium tape zoveel mogelijk afgeschermd zodat er zo min mogelijk straling ontsnapt, daarna de bougiekabel met dezelfde tape ingepakt.

Hierna een koperen mantel ( van een dikke coax kabel gehaald ) om de bougiekabel gedaan en gezorgd dat deze via een kabel massa maakt.

De metalen bougiedop ( bij Jacques verkregen) gemonteerd en de koperen mantel aan de dop gesoldeerd zodat dit een geheel word.

De dummie antenne die origineel op de porto zit is ook niet optimaal, deze heb ik vervangen door een zelfgemaakte.
Deze is makkelijk te maken van een dunne flexibele coaxkabel.

Vanaf de spoel begint de antenne de spoel heb ik aan de riser bevestigt de antenne loopt door over een c lijn en word bevestigd met naaigaren om beschadiging van de lijn te voorkomen. Ik heb de middelste c lijn gekozen om de antenne zo recht mogelijk op de stoorbron te zetten zodoende neemt hij het minste storing op
Hier nog een link om zelf een antenne te maken
http://www.xplorer.co.za/wonder-whip/index.htmlResultaat: voorheen geen communicatie met Dutch Mil mogelijk, na de aanpassingen met de radio check verkregen "LOUD AND CLEAR"

Dit met 4900 toeren op de motor en een headset van peltor met orgineel een nois canseling microfoon.
zie ook
viewtopic.php?f=9&t=6246&p=14690#p14690Groet Arjan