Toen Roger hier op het forum zijn autopilot showde wist ik het meteen: die wil ik ook. Nu heb ik dat vaak bij gadgets. Maar op de beurs in Wageningen zag ik dat kekke dingetje live en wist ik het zeker: dit is geen bevlieging. Kopen kon natuurlijk maar ik zag er een grotere uitdaging in om zelf maar eens zo'n ding te maken.
Als pensionado kan je je lichaam fit houden om te kunnen vliegen door één keer in de week naar de gym te gaan en op vrijdag het huis te poetsen. Dementie tegen houden is een ander verhaal. Sudoku’s oplossen verveelde al gauw en ik had al een boek gelezen. Zelf leren programmeren: dat was het wel voor mij.
Zo'n autopilot is voor een beginnende nerd een hele klus, dat verzeker ik je. Gelukkig is er tegenwoordig internet met forums waar je gewoon antwoord krijgt als je wat vraagt. Ook het filmpje dat Roger hier neer heeft gezet, goed bekijken hielp enorm voor de gedachtevorming. Naast het opbouwen van programmeerkennis moesten er ook wat spulletjes worden aangeschaft. Het mocht natuurlijk niks/weinig kosten anders kan iedereen het. Nu valt dat tegenwoordig erg mee als je je schaamtegevoel voor de slavernij in de elektronica industrie uitschakelt en via ebay componenten koopt uit China. Een heuse microcomputer heb je daar al voor minder dan $ 5,- inclusief verzendkosten. Natuurlijk heb je ook een barometersensor nodig om de luchtdruk via wat ingewikkelde berekeningen te vertalen naar een hoogte. Met nog een printje om het allemaal vast te zetten, een accu om het te laten werken, een paar knopjes, een servo(motortje) om je gas te bedienen, een reclamebord van een vriend voor het kastje en wat schroeven heb je de kosten wel zo’n beetje in beeld. Nee dat was het probleem niet. Het programmeren ging lastiger, pensionado hersencellen pikken het niet zo snel meer op is mijn ervaring van de afgelopen maanden.
Maar 28 april op vliegveld Middenmeer waar de tulpen nog nauwelijks zichtbaar waren, startte ik voor het eerst met mijn autopilot aan boord en: hij deed het!!! De omstandigheden waren die dag zeer thermisch waardoor de autopilot vooral zijn vario kwaliteiten liet zien. Hij piepte en flikkerde dat het een lieve lust was bij het stijgen en bromde bij het dalen precies zoals ik hem had opgedragen.
4 Mei was het s'morgens rustiger en kon ik de autopilot als cruisecontrole testen: jeetje wat was dat leuk, hij deed het gewoon. Na nog wat parameters te hebben aangepast voor het regelgebied, reactie tijd etc. probeerde ik het gisteravond opnieuw: wat een feest. De autopilot steeg braaf naar 230 m zoals ik wilde en bleef prima op dat niveau. Bij het passeren van water waar de lucht maar niet stil wil hangen waren de correcties het grootst, ca 10 meter. Boven de boerenvelden bleef ik mooi op zo'n 3 m rond de 230 m vliegen zonder ook maar naar mijn gashandel te wijzen. Toen ik een nieuwe hoogte van 150 instelde ging hij daar zeer soepeltjes naar toe.
Moet je dit nu allemaal geloven......tja. Ik heb er een kort filmpje bij gedaan en van mijn vlucht van gisteravond heb ik de gps-logging er maar bij gezet.
http://www.vimeo.com/65648666
GPSlogging van 6 mei. Na 5 km stelde ik in, ga maar na 230 m. Na 25 km schoof ik naar 150 m.