Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 10:23

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013, 15:56 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Toen Roger hier op het forum zijn autopilot showde wist ik het meteen: die wil ik ook. Nu heb ik dat vaak bij gadgets. Maar op de beurs in Wageningen zag ik dat kekke dingetje live en wist ik het zeker: dit is geen bevlieging. Kopen kon natuurlijk maar ik zag er een grotere uitdaging in om zelf maar eens zo'n ding te maken.
Als pensionado kan je je lichaam fit houden om te kunnen vliegen door één keer in de week naar de gym te gaan en op vrijdag het huis te poetsen. Dementie tegen houden is een ander verhaal. Sudoku’s oplossen verveelde al gauw en ik had al een boek gelezen. Zelf leren programmeren: dat was het wel voor mij.
Zo'n autopilot is voor een beginnende nerd een hele klus, dat verzeker ik je. Gelukkig is er tegenwoordig internet met forums waar je gewoon antwoord krijgt als je wat vraagt. Ook het filmpje dat Roger hier neer heeft gezet, goed bekijken hielp enorm voor de gedachtevorming. Naast het opbouwen van programmeerkennis moesten er ook wat spulletjes worden aangeschaft. Het mocht natuurlijk niks/weinig kosten anders kan iedereen het. Nu valt dat tegenwoordig erg mee als je je schaamtegevoel voor de slavernij in de elektronica industrie uitschakelt en via ebay componenten koopt uit China. Een heuse microcomputer heb je daar al voor minder dan $ 5,- inclusief verzendkosten. Natuurlijk heb je ook een barometersensor nodig om de luchtdruk via wat ingewikkelde berekeningen te vertalen naar een hoogte. Met nog een printje om het allemaal vast te zetten, een accu om het te laten werken, een paar knopjes, een servo(motortje) om je gas te bedienen, een reclamebord van een vriend voor het kastje en wat schroeven heb je de kosten wel zo’n beetje in beeld. Nee dat was het probleem niet. Het programmeren ging lastiger, pensionado hersencellen pikken het niet zo snel meer op is mijn ervaring van de afgelopen maanden.
Maar 28 april op vliegveld Middenmeer waar de tulpen nog nauwelijks zichtbaar waren, startte ik voor het eerst met mijn autopilot aan boord en: hij deed het!!! De omstandigheden waren die dag zeer thermisch waardoor de autopilot vooral zijn vario kwaliteiten liet zien. Hij piepte en flikkerde dat het een lieve lust was bij het stijgen en bromde bij het dalen precies zoals ik hem had opgedragen.
4 Mei was het s'morgens rustiger en kon ik de autopilot als cruisecontrole testen: jeetje wat was dat leuk, hij deed het gewoon. Na nog wat parameters te hebben aangepast voor het regelgebied, reactie tijd etc. probeerde ik het gisteravond opnieuw: wat een feest. De autopilot steeg braaf naar 230 m zoals ik wilde en bleef prima op dat niveau. Bij het passeren van water waar de lucht maar niet stil wil hangen waren de correcties het grootst, ca 10 meter. Boven de boerenvelden bleef ik mooi op zo'n 3 m rond de 230 m vliegen zonder ook maar naar mijn gashandel te wijzen. Toen ik een nieuwe hoogte van 150 instelde ging hij daar zeer soepeltjes naar toe.
Moet je dit nu allemaal geloven......tja. Ik heb er een kort filmpje bij gedaan en van mijn vlucht van gisteravond heb ik de gps-logging er maar bij gezet.


http://www.vimeo.com/65648666


Afbeelding
GPSlogging van 6 mei. Na 5 km stelde ik in, ga maar na 230 m. Na 25 km schoof ik naar 150 m.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2013, 17:10 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Wat gaaf!!!!! Diep respect.

Roger krijgt concurrentie. :lol:

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 09 Mei 2013, 11:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Fantastisch Rene, wat je gemaakt hebt.
Ik heb veel respect voor jou “oude dags” invulling, wat dat betreft ben je mijn grote voorbeeld, voor hoe het zou moeten zijn als je straks met pension gaat. Duurt bij mij nog 25 jaar, maar ik zou haast zeggen ik leef er al naartoe, als ik het zo zou kunnen invullen als jij het doet. ;)
Daarnaast is het een eer om te zien, dat zo’n idee ook als nuttig ervaren wordt. Want het vliegt zeer relaxt, ik vindt het een echte toevoeging op het vlieggenot.

Ik heb het product wel zo’n beetje productie rijp, echter het grote probleem waar ik nog mee zit is dat ik hem voor elk merk handgas geschikt moet maken, hier hik ik nog tegen aan. Roel kwam met het idee om er gewoon en gashendel bij te leveren, is natuurlijk mogelijk maar ik heb de indruk dat men zich hecht aan een eigen gashendel, en daar toch de voorkeur naar toe gaat. Dus ik denk dat de drempel groter wordt, wanneer men er een andere gashendel bij krijgt. Of heb ik het mis?

Zo als het nu is, zijn er een aantal gaten voor geboord, voor een aantal merken, gashendels. Maar bekijk b.v. de gashendel van een Instinckt, daar kun je bijna niets voor maken, en is populair door zijn ergonomische uitstraling. Gebruiksgemak is een tweede, daar zijn de meningen over verdeeld.

Dus dat wordt nog vervolgd, misschien hebben jullie nog ideeën?

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 09 Mei 2013, 20:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Dank je voor jullie leuke reacties. Roger je moet echt niet zo de nadruk op mijn leeftijd gaan leggen, strak ga ik me nog oud voelen. Overigens wil ik zo ruilen met je. ;)
Je vraagt naar ideeën voor de gas bevestiging. Nu lijkt mij de door jou gekozen oplossing met magneten juist de perfecte oplossing. Wellicht moet je in plaats van een paar gaten een paar sleuven frezen waardoor het nog wat flexibeler wordt. In een apart mailtje schets ik ook nog twee rvs stripjes om je magneten aan vast te maken. Wellicht dat dat wat is. Een separate gashandel lijkt mij weer niet zo aantrekkelijk. Heel gedoe om die te vervangen als je het vergelijkt met het monteren van de autopilot zelf. Ik wens je heel veel succes met de productie en hoop dat je snel binnenloopt, kan je vervroegt met pensioen.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013, 07:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Citaat:
Roger je moet echt niet zo de nadruk op mijn leeftijd gaan leggen, strak ga ik me nog oud voelen.


Pot verwijt ketel......
Afbeelding


Rene, ben het helemaal met je eens want ik ken dat gevoel, vooral wanneer ZE over mijn Rolator beginnen. Terwijl ik voel me letterlijk de Koning te rijk met dat ding; Orange boven !
Ja t’is waar ik bekijk ook liever tulpen van boven, dan geraniums van dichtbij. (nieuw paramotor gezegde :idea: )
Dus we houden er mee op.

Goed idee, dat van die sleuven, ik neem het zeker mee. Als we dan toch bezig zijn, Ik ben links jij bent rechts, en dan heb ik het niet over de politiek. Zit nu te denken wanneer ik het kastje enigszins symmetrisch maak, kan ik hem voor links en rechts handige gashendels gebruiken. Hoef dan alleen display en servo om te draaien (kan misschien electronisch) en op de kop hangen, of misschien heb je daar ook nog andere ideeën over.

In elk geval bedankt dat ik gebruik mag maken van jou ervaring rijke, jonge geest, :D

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013, 09:02 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Nu wordt het echt tijd voor een eigen rubriek op dit forum denk ik. Voorstel:

Titel: Golden Oldies
Subtitel: Tulips from above no geraniums in front

Leesrechten: iedereen
Schrijfrechten: Rugzakvliegers boven de 55 jaar
Trikevliegers die erkennen dat het eigenlijk een rollator is.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013, 09:05 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Nov 2009, 15:39
Berichten: 16
Woonplaats: landhorst
:lol: :lol: :lol: :lol:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013, 18:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Roger,

Links en rechts....tja onbegrijpelijk dat ik rechts gas geef....volledig tegen mijn politieke natuur in.
Ik zou het printje precies symetrisch maken (vooral display in leds). De potmeter en drukknop of los in het kastje of aan beide zijden links of rechts op de print monteerbaar maken.
De kast uit drie losse delen: een tussenframe (opstaande rand) en 2 buitenkanten die zowel aan de voorkant als de achterkant van het frame kunnen worden geplaatst. Afhankelijk van hoe je die plaats heb je een links of rechts kastje.
Snap je? zo nee dan maak ik een tekeningetje ;) Op deze manier kan je er nog steeds een mooie ronde hoek aan houden( ziet er beter uit dan een vierkant kastje.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hij doet 't
BerichtGeplaatst: 11 Mei 2013, 04:32 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 06 Dec 2010, 08:15
Berichten: 22
Woonplaats: Nunspeet
Over welke buitenvrouw heb je het?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.