Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 15 Mei 2025, 08:52

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Brief ILT "Maintenance Directive NL-2011-002" ???
BerichtGeplaatst: 08 Jul 2013, 09:51 
Zeer actief lid

Kan iemand mij in het ABN uitleggen wat het doel is van de brief met het onderwerp:
Maintenance Directive Nl-2011-002 mbt paramotorvliegen???

"Met de wijziging zou meer duidelijkheid gegeven worden over een aantal onderwerpen waar de Inspectie regelmatig vragen over kreeg"

Volgens mij zonde van de 6 pagina's, nietje, envelop en frankering!!!

Ik hoop dat mijn weggegooide (alweer!) 79 euro beter besteed wordt... :roll:

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Brief ILT "Maintenance Directive NL-2011-002" ???
BerichtGeplaatst: 08 Jul 2013, 13:31 
Hoofd Moderator

JW en andere paramotorbezitters,

Afgelopen vrijdag heb ik uitgebreid contact gehad over dit onderwerp met IL&T.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben wel wijzer geworden, maar begrijp de strekking van de MD voor ons nog steeds niet goed.

Het is een algemene MD, die dus niet alleen voor ons geldt. Dat werd naar ik aanneem voor de meesten van ons al duidelijk.

In tabel 1 in de brief staan een aantal te controleren zaken in, die voor ons niet gelden. Denk hierbij aan de controle van het pitot/statische systeem en andere zaken.

De persoon, die ik bij IL&T sprak gaf aan, dat er vermoedelijk niets voor Paramotors bij zit. Maar dat we toch vooral de brief goed moesten lezen. Er zou mogelijk wel iets belangrijks bij kunnen zitten. Op dit soort antwoorden zit ik uiteraard niet te wachten.

De strekking van zijn betoog was, dat de controles mede te maken hebben met aansprakelijkheid en daarmee dus de verzekering.
Voorbeeld. Je vliegt met een hoogtemeter, die niet deugdelijk is en je vliegt zonder er erg in te hebben daardoor in een TMA van Schiphol met alle ogelijke gevolgen van dien. Dat is onverantwoord, maar je was er van uit gegaan, dat je hoogtemeter goed aanwijst. Een controle van de hoogtemeter zou dit soort problemen kunnen en moeten voorkomen.

Het laatste punt in tabel 1 is "weight and balance". Daar lijken wij in eerste instanties niets mee van doen te hebben. Een normaal vliegtuig moet in balans zijn. Dat zijn wij eigenlijk altijd. Maar zitten we wel in het goede gewichtsgebied. Elk scherm heeft een minimum en maximum gewicht. Zit je met je hele kit wel kunnen deze range.

Bij een eventueel incident of erger moet je dus kunnen aantonen, dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. Een verzekeringsmaatschappij keert mogelijk niet uit als je je zaakjes niet goed voor elkaar hebt.
Het beste voorbeeld in deze zou een verlopen schermkeuring kunnen zijn.

Voor bepaalde vliegtuigtypes staan reguliere checks en de verplichte registratie daarvan beschreven.
Meestal betreft dit het hele vliegtuig, dus motor, instrumentarium, vliegtuig zelf, etc. Bij MLA's mag de vlieger zelf het onderhoud doen, maar de verlenging voor het (S)BVL moet mede ondertekend worden door een GWK of andere bevoegde technicus.
Bij ons kan dat niet. Een technicus mag immers het scherm niet aftekenen.
Het scherm bepaald voor ons de luchtwaardigheid, niet de motor. Vandaar ook, dat we daar geen extra controle of registratie van onderhoud voor hoeven bij te houden.
Wel dus voor het scherm!

Conclusie: IL&T geeft dus aan, dat er vermoedelijk geen MD zaken voor ons geldig zijn, maar dat het toch mogelijk is, dat er zaken zijn, die gecontroleerd dienen te worden.
De genoemde hoogtemeter kan zo iets zijn.
Dat is de eigen verantwoordelijkheid van een vliegtuigbezitter. Aangezien we veel via de KNVvL geregeld hebben zit hier dus een stukje deregulering vanuit de Rijksoverheid naar de KNVvL.
Zo ver ik na heb kunnen gaan hebben we alles in kannen en kruiken, zolang je er zelf maar voor zorgt, dat je met een volledig legale kit vliegt en een geldige schermkeuring hebt.
Bij de fabrikant van je hoogtemeter kun je navragen of je bepaalde controles uit moet voeren om zeker te weten, dat hij goed aangeeft en dit ook blijft doen.

Voor de motor geldt, dat je je moet houden aan het door de fabriek afgegeven onderhoudsprogramma.

Aangezien ik zelf binnen de KNVvL de vertegenwoordiger ben van paramotorvliegen zal ik dit verder uit gaan zoeken.
Alvast een schot voor de boeg. Er is meestal een reden om met aanvullende eisen te komen. Als wij ervoor zorgen, dat we onze zaakjes goed voor elkaar hebben, dan hoeven we ons geen zorgen te maken.
In het Reglement Snorvliegen 2006 staat waar je kit o.a. aan moet voldoen. Als je de keuze maakt om met een Paramotor de lucht in te gaan, dan maak je ook de keuze om je hier en aan alle andere regels te houden.

Ik hoop spoedig op de MD terug te kunnen komen.

Ondertussen veel vliegplezier gewenst,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC