Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 18 Jun 2025, 06:01

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: LK8000 flight comuter met airspace en natura2000
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2013, 11:32 
Zeer actief lid

LK8000 is een opensource apllicatie voor vliegers. LK8000 kun je installeren op verschillende platvormen waar windows op draait. Dat kan een PC zijn, maar dat is minder handig om mee te nemen als je vliegt. Handiger is het om LK8000 op je "tomtom" te installeren. Het kan op navigatiesystemen die gebruik maken van Windows CE. Ik heb dat nu voor Arjan gedaan op een MIO 686 met een scherm van 5 inch. Dat is handig omdat je dat apparaat op de grond gewoon gebruikt als navigatiesysteem in je auto. De Mio van Arjan maakt gebruik van GPS voor de hoogte meting. Dat werkt goed maar niet optimaal. Beter is een barometrische sensor in te bouwen waardoor de hoogte nauwkeuriger en sneller wordt bepaald.
Om je een beeld te geven hoe het scherm er uit ziet een plaatje van mijn "omgeving".

Afbeelding

Op het plaatje zie je een ingezoemd deel rond Cuyk. Links de Volke CTR (voor download zie http://www.paramotorweb.nl/airspace_n2000.html ) en de donkergroene vlekken zijn Natura2000 gebieden die door mij zijn toegevoegd aan de topologykaart van de Benelux ( BENELUX_WEGR.LKM ) die je kunt downloaden van de LK8000 website.
Met LK8000 heb je een gratis (de software) en vooral zeer uitgebreide vliegcomputer in handen die wereldwijd wordt gebruikt door vliegers. Ik ga er een maken met een barometrische sensor en dan denk ik dat ik mijn Garmin in de verkoop doe want dat is toch maar behelpen met zo'n klein schermpje.

Er is een uitgebreide site over de LK8000 http://lk8000.it/ . Heb je een Windows PC? Download dan maar eens de software en kijk wat je er allemaal mee kunt.
Wordt(waarschijnlijk) vervolgd.....

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: LK8000 flight comuter met airspace en natura2000
BerichtGeplaatst: 15 Jul 2013, 09:33 
Startend poster

Beste Rene,

Goede tip :) :) :) , maar ik heb zojuist een Garmin Montana 600 gekocht, wel een vrij groot scherm, een ook een barometrische hoogtemeter. (nog geen software voor vliegen op geplaatst) Ik ga hem ook gebruiken voor zeilactiviteiten (waterdicht) en tijdens wandelingen in de bergen en tijdens de Jacht. Vandaar mijn keuze voor dit robuuste apparaat. Ik heb ook overwogen om I-pad mini of Android versie van bijvoorbeeld Samsung te kopen. Daar ontbreekt dan een goede barometrische hoogtemeter, veel gezocht om die extern te koppelen, maar niet gevonden. Er bestaat wel iets van Mascott, maar ik ben bang voor schade :cry: aan apparatuur met dergelijke uitsteeksels.

Kan ik dit programma/kaartmateriaal wel op mijn garmin kwijt? Ik heb inmiddels wel een I pad mini, en ben wel nieuwschierig naar de mogelijkheden.

Zonnige Zomergroet :D , John

PH-8B1
FB Thorix/Powerplay

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: LK8000 flight comuter met airspace en natura2000
BerichtGeplaatst: 15 Jul 2013, 15:30 
Zeer actief lid

Beste John,

Op je Garmin draait geen windows CE. Je kunt LK8000 daarom niet gebruiken. Wil je toch de luchtvaartkaart laden en wellicht ook Natura2000 gebieden dan denk ik dat kan met de kaarten die je op paramotorweb kunt downloaden. Voor zover ik kan nagaan accepteert jouw Garmin Montana 600 dezelfde kaarten als de mijn GPSMAP 60CSX.
Succes.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC