Beste Pim,
Een reactie kan uiteraard niet uitblijven. En inderdaad, ik lig op dit moment aan een zwembad. Bijna eng hoe goed je me inmiddels kent. 100% goed kennen lukt niet, net als de door jou genoemde veiligheid. Ik lig nl. niet bij een sjeik, maar in Midden Afrika aan een zwembad. Lagos in Nigeria om precies te zijn. Voor zij die mij niet kennen, het is geen vakantie. Slechts beroepshalve.
Medeverantwoordelijkheid vs verantwoordelijkheid.
De door jou beschreven bijdrage tot veiliger opereren is heel treffend. Het is precies was ik inmiddels al aan de safety manager van de KNVvL doorgegeven heb. Het niet georganiseerd zijn in clubs en/of verenigingen van onze luchtsport kan tot risico's leiden. De KNVvL is bezig met het invoeren van het "Vliegveiligheids Management Systeem Light" voor de kleine luchtvaart. Het is de bedoeling, dat er vanuit een hoger echelon (bestuur, een Vliegveiligheidsfunctionaris bij een vereniging, instructeurs, etc) informatie over voorvallen, etc gedeeld wordt. Op een club of op een vliegveld kun je middels pubicaties, direct contact, etc snel normatieve delen. Wij hebben deze mogelijkheden niet. En, zoals jij ook aangeeft, is een samenscholing van meerdere vliegers op één locatie met het doel om te gaan vliegen vaak illegaal. Met een TUG mag je immers maar twee starts en landingen per dag maken.
Samen met de safety manager van de KNVvL en van de afdeling gemotoriseerdvliegen hebben we het plan opgevat om ook voor onze luchtsport oplossingen te vinden voor goede communicatie en sturing over veiligheidsonderwerpen.
Naar mijn mening klopt het in de basis als niet. We vallen immers onder de afdeling "gemotoriseerd vliegen". Niemand zoekt ons daar. Frappant is, dat dit ook voor de situatie binnen de KNVvL geldt. Een aantal keren heb ik communicatie naar de overheid opgestart zien worden, waarbij Paramotors vergeten werden. Gelukkig wordt ik daar dan op gewezen en kan er achteraan gaan. Dat doe ik dan uiteraard ook. Omgekeerd wordt ik actief gevraagd bijdrages voor publicaties te leveren. Die uitnodigingen heb ik telkens met veel plezier aangenomen.
We zijn als paramotorgroep inmiddels te groot om klein te zijn, maar mogelijk ook te klein om groot te zijn. We zijn de enige echt groeiende luchtsport. Misschien moeten we wel voor gaan stellen om een aparte vliegende "Afdeling", naast zweefvliegen, historische luchtvaart, zeilvliegen, aerobatics, parachutespringen, modelvliegen, ballonvaren, hgemotoriseerd vliegen in het leven te gaan roepen.
Het is dan wel de bedoeling, dat veel, zo niet alle vliegers lid worden van de KNVvL. Dat moet gestimuleerd worden. Ik ben bezig met een verzekering via de KNVvL, waardoor de combinatie van lidmaatschap en collectieve verzekering interessant kan worden. Op die manier zou het mogelijk moeten zijn het lidmaatschap te stimuleren. Het zal duidelijk zijn, dat dit uiteindelijk veel voordelen kan gaan hebben. Komende maand hoop ik meer informatie over de verzekering te kunnen krijgen. Ik heb overigens nog geen idee wat het voorstel wordt.
Tsja, en dan blijven we telkens steken bij de overheden. Op 11 maart hebben de ICL en I&M afgesproken, dat er na een richtlijn van twee maanden een voorstel zou komen vanuit de ICL voor een sterk vereenvoudigde luchthavenregeling. In juni heeft de staatssecretaris de Kamer al (op verkregen informatie uit het ministerie) ingelicht, dat de oplossing er is. In juli ben ik aan de bel gaan trekken, waarom er inhoudelijk nog niets bekend is. Voor 1 september hoeven we nog niets te verwachten. Inhoudelijk is er nog niets gebeurd. Op mijn vraag "waarom?" kreeg ik het antwoord "de vakantie zit er tussen". Ik heb niet gevraagd of het een staartje van de wintersport-, de mei- of zomervakantie is. De herfstvakantie staat overigens (in tijdsbestek van de overheid) samen met de Kerstvakantie voor de deur.
Als zeiler kan ik zeggen, dat we dicht in de buurt komen van overstag gaan en het over een andere boeg gooien.
Hoe dan ook, heel veel veilige en fantastische vlieguren toegewenst. En blijf elkaar motiveren, stimuleren en daar waar nodig, corrigeren.
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|