Hoi Pim,
Dank voor deze uiteenzetting. De teksten zijn niet altijd even helder voor iedereen. Dat heeft met ambtelijke taal en tradities te maken.
Bij deze wat extra informatie voor eenieder:
1. De manier waarop moties geschreven worden is altijd via dit (historische) protocol. Vandaar de vreemde manier van schrijven.
2. De Wet luchtvaart schrijft voor, dat er voor structureel gebruik een luchthavenregeling opgesteld dient te worden. De TUG, die nu de standaard is geworden wordt veelvuldige (vrijwel altijd) toegepast bij afwezigheid van een betere oplossing. Daarbij is het voor de provincie aanmerkelijk eenvoudiger om een ontheffing (TUG) dan om een vergunning (Luchthavenregeling) te behandelen.
3. Niemand, behalve wij, beseft of wil beseffen, dat zaken als veiligheid (RVGLT), geluid/milieu en plaatsgebonden risico (Regeling Burgerluchthavens) al geborgd zijn.
4. De tekst "Constaterende......" Is er inderdaad uit gehaald. Het gaat dan met name over de niet ge-quote tekst, waarin aangegeven werd, dat voorheen de luchtsporten zich niet aan ingewikkelde regelgeving hoefden te houden. Dat had een goede reden. De drie andere in de motie de Rouwe/Meeuwis genoemde luchtsporten stonden vroeger in de BIGNAL (Besluit Inrichting en Gebruik Niet Aangewezen Luchtvaartterreinen). Paramotorvliegen stond hier niet in genoemd. De RBML was in ontwikkeling en daarin zouden we een vergelijkbare positie krijgen. We zouden er dus gewoon in thuis gehoord hebben. Onze sport was dus net te jong. Uiteindelijk is het wel tegen ons gebruikt. Dat was dus door een gebrek aan kennis en overzicht.
5. Voor het zomer reces.... De voorzitter van de ICL zou binnen twee maanden na 11 maart 2013 met een voorstel komen voor tot een sterk vereenvoudigde procedure om tot een luchthavenregeling te komen. In mei, juni en juli 2013 had ik gevraagd hoe het ervoor stond. In juli kreeg ik te horen, dat vanwege de vakantie er niet voor 1 september 2013 verder gesproken zou gaan worden. Inmiddels is de meivakantie 2013, de zomervakantie 2013, de herfstvakantie 2013 en de Kerstvakantie 2013 voorbij. We zitten midden in de voorjaarsvakantie 2014..... Tijd heeft klaarblijkelijk niet bij iedereen dezelfde definitie.
6. Een idee zou inderdaad zijn om voor alle TUGs, die we hebben Luchthavenregelingen aan te vragen. In principe staat niets een luchthavenregeling in de weg als er al een TUG uitgegeven is. Het praktische verschil is, dat er een inspraakronde (zienswijzen) is. Het geeft wel erg veel werk voor de provincies. Ook dit wil ik voorkomen. Echter, als de provincies niet mee willen werken aan een voor alle betrokken partijen goede oplossing, dan rest ons niets anders.
Saillant detail, een aanleiding voor de motie de Rouwe/Meeuwis was tevens het onbedoelde gevolg van de RBML, dat wellicht zo'n 500 Luchthavenregelingen aangevraagd zouden moeten worden voor de in die motie genoemde luchtsporten. Als elke actieve Nederlandse gebrevetteerde paramotorvlieger twee luchthavenregelingen aan zou vragen, dan komen we alleen al ruim over de 500.
De vuist moet inderdaad op tafel. Ook de KNVvL beseft dit. We gaan gewoon door.
Hoe dan ook, we blijven vliegen. We zorgen ervoor dat we netjes met respect naar de omgeving en het milieu onze luchtsport beoefenen. We laten ons niet gek maken.
Veel vliegplezier,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|