Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 15:09

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2017, 22:00 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:24
Berichten: 17
Woonplaats: Krimpenerwaard
Kun je een DULV trike eigenlijk nog wel in NL registreren of wordt het dan automatisch naar Duitsland hiervoor?
Dacht iets van Frank gelezen te hebben dat alleen EAPR nog geaccepteerd werd...
Gr. Arno


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 15:59 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Arno,

In Duitsland maakt men onderscheid tussen beneden en boven 120kg leeggewicht, inclusief reddingsmiddelen.
Een paramotor van <120kg (voetstart en trike) kan in Duitsland ingeschreven worden met een (originele!) DGAC Fiche d'Identification Classe 1 ULM van je scherm. Feitelijk schrijf heb dan alleen je scherm in. Dit is dus de Franse variant. Deze Fiche is vergelijkbaar met je SBVL. De inschrijving via de DULV in het Duitse luchtvaartuigregister is dan vergelijkbaar met de Nederlandse BVI.
Volgens deze regelgeving maakt het, even populair gezegd, niet uit wat je er onder hangt.

Een paramotor van >120kg valt onder de reguliere Duitse regelgeving. Praktisch gezien zijn dit alleen paramotortrikes.
De Duitse regelgeving houdt in, dat de combinatie van trike, motor en scherm in de K-Flug list moet staan. De EAPR is, zover ik weet, de enige instantie, die combinaties mag keuren voor de K-Flug list.

Je kunt je paramotortrike ook gewoon in Nederland inschrijven.
De situatie is wel heel bizar. De paramotortrike bestaat formeel niet in de Wet- en regelgeving.
Daar ben ik persoonlijk al heel lang mee bezig. Afgelopen zomer dachten we (ik doen dit samen met de KNVvL) heel erg ver te zijn tot de provincies weer roet in het eten gooiden.
De situatie is heel ingewikkeld geworden, maar zou uiterst eenvoudig opgelost kunnen worden.
Het enige wat nodig is, is de tekst "of voorzien van een wielig onderstel" op te nemen in de definitie van "gemotoriseerd schermvliegtuig", de formele naam voor een paramotor.
Een lang verhaal, dat je waarschijnlijk in de Nieuwsbrieven gevolgd zult hebben.

Hoe dan ook, de afdeling luchtvaartuigregistratie van ILT schrijft nog steeds alle varianten in.

Op de "Kennis" pagina van www.paramotorweb.nl staat meer info over de Duitse inschrijving.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 16:17 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ik ben benieuwd!

Ik was/ben zelf ook eea aan het uitzoeken en kwam ook die EAPR melding tegen, echter in de onderstaande link heeft men het over een document van de luchtvaartauthoriteit enz.
Echter spreekt men hier ook over een configuratie wat zou betekenen scherm en motor, iets wat juist onlangs in Duitsland afgeschaft is en in NL niet bestond(???)

Maw je scherm hoeft niet meer een combi te vormen met je motor, iets wat vroeger wel in de DULV (Duitsland) bestond.
Is NL nu de oude regels van Duitsland aan het overnemen en gaan zij hierdoor weer achterlopen op de hedendaagse wet en regelgeving???
Wordt tijd dat ze dan de ogen eens open doen en ook een leegloop zien ontstaan mbt nederlandse geregistreerde luchtvaartuigen.
Het is niet voor niets dat er nederlandse luchtvaartmaatschappijen (Transavia) met franse registratie's rondvliegen!


http://wetten.overheid.nl/BWBR0015237/2014-12-12
2 Aan de houder van een MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig wordt een speciaal-BvL afgegeven indien de volgende bescheiden worden overgelegd:
a. een document, afgegeven door de luchtvaartautoriteiten van Duitsland, Groot-Brittannië of Tsjechië waaruit blijkt dat het desbetreffende type en configuratie MLA, MLH of gemotoriseerd schermvliegtuig voldoet aan de desbetreffende luchtwaardigheidseisen zoals die zijn vastgesteld in één van de genoemde landen;

Pb mij even over welke trike het gaat, ik heb misschien nog wat achtergrond info....

p.s.Lees nu ook Frank zijn verhaal, blijkbaar waren we tegelijk aan het reageren 8-)
p.s.2 Ik begreep dat je niet elk lawaai-ding onder een DGAC kan/mag hangen,zou EAPR of DULV moeten zijn...


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 17:36 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Aha, vandaar:

De maatschappij Transavia maakt onderdeel uit van de Air France-KLM-groep en gebruikt Schiphol, Rotterdam, München en Eindhoven als thuishavens.

Overigens zou je als argument voor een buitenlandse inschrijving kunnen gebruiken:
In NL kent men bij de wet geen paramotortrike en om geen gedoe te krijgen met oa verzekeringen e.d. kies ik voor een buitenlandse inschrijving.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 18:59 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:24
Berichten: 17
Woonplaats: Krimpenerwaard
Heren,
Bedankt voor de info! Ik ga dit eens goed uitzoeken binnenkort, zodra ik de kogel door de kerk heb voor de tandemtrike.
Ik weet dus nog niet welk type het wordt.
Ik dacht zelf dat EAPR met name voor onder de 120Kg was en DULV er meer boven zat. Dus als ik bijvoorbeeld een Xcitor zou kopen, dat het een DULV inschrijving wordt.
Maar goed, keuren en inschrijven zijn twee verschillende zaken en dit is nog wat verwarrend. Uiteraard wil ik een goedgekeurde trike (wellicht DULV) netjes inschrijven zodat ik legaal kan vliegen.
Gr. Arno


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 19:24 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
We willen allemaal legaal vliegen, maar nu het volgende:

Je hebt netjes je BVI betaald, iets van 75,= en dit is te doen.
Dan moet je vervolgens je BVL gaan aanvragen en belangrijker ook nog betalen, de prijs is even slikken...
Vervolgens lees je over de luchtwaardigheid van MLA's e.d. het volgende,waarom dan zoveel betalen als het niet geldig is????
En belangrijker nog, is betalen voor iets wat niet geldig is legaal????

2
De gezagvoerder informeert iedere passagier voorafgaand aan de vlucht dat het MLA, de MLH of het schermvliegtuig niet is gecertificeerd volgens internationale luchtwaardigheidseisen.
3
De houder van een MLA is verplicht om in het luchtvaartuig op een voor elke inzittende zichtbare plaats duidelijk leesbaar de volgende waarschuwing aan te brengen: Waarschuwing voor inzittenden
Deze MLA is niet gecertificeerd volgens internationale luchtwaardigheidsvoorschriften. Het veiligheidsniveau is niet vastgesteld.
Occupant Warning
This aircraft has not been certificated to international standards. The safety level has not been determinated.
4 De houder van een MLH is verplicht om in het luchtvaartuig op een voor elke inzittende zichtbare plaats duidelijk leesbaar de volgende waarschuwing aan te brengen:
Waarschuwing voor inzittenden

Deze MLH is niet gecertificeerd volgens internationale luchtwaardigheidsvoorschriften. Het veiligheidsniveau is niet vastgesteld.
Occupant Warning

This aircraft has not been certificated to international standards. The safety level has not been determinated.
5 De houder van een gemotoriseerd schermvliegtuig is verplicht om in het luchtvaartuig op een voor elke inzittende zichtbare plaats duidelijk leesbaar de volgende waarschuwing aan te brengen:
Waarschuwing voor inzittenden

Dit schermvliegtuig is niet gecertificeerd volgens internationale luchtwaardigheidsvoorschriften. Het veiligheidsniveau is niet vastgesteld.
Occupant Warning

This aircraft has not been certificated to international standards. The safety level has not been determinated.

Als je je gaat verdiepen in de wetten en regels incl de tekst van ILT kom je nog wel meer tegenstrijdigheden tegen.

Een twee-persoonstrike van <120kg is wel lekker licht, maar kan deze ook een impact weerstaan? En dan te bedenken of het lichtgewicht motortje met 7000rpm wel een lang en veilig leven beschoren is?

Afgelopen weken heb ik veelvuldig contact gehad met oa DULV en een testvlieger voor een zgn K-Prüfüng en ook in Duitsland is eea niet logisch geregeld.
Na een rechtszaak in Duitsland over de DGAC heeft men een roer omgegooid, maar deels een zelfde koers aangehouden.
In België is het eigenlijk beter geregeld, Frankrijk schijnt nog simpeler te zijn,maar mijn frans is daté

Tot zover mijn beleving...


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2017, 21:26 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ik kon het niet uitstaan,maar toch gevonden :? 8-)


Toelating schermvliegtuigen
Vanaf 1 juli 2015 komen nieuwe schermvliegtuigen (paramoteurs) in Nederland alleen nog in aanmerking voor toelating en voor een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (S-BvL) als zij bestaan uit door de EAPR geaccepteerde schermen, aandrijvingen en combinaties.
Over DULV wordt niet meer gesproken, maar neem aan dat die over zijn gegaan naar EAPR? Anders zou je niet een uitgeschreven of buitenlandse 2de hands motor of scherm meer kunnen inschrijven/gebruiken.

Documenten
Toelating van deze toestellen kan alleen met luchtwaardigheidsdocumenten van luchtvaartautoriteiten uit Duitsland, UK en Tsjechië (artikel 2 van deRegeling MLA’s, MLH’s en schermvliegtuigen).
In de regel en wetgeving staat expliciet dat de luchtwaardigheidsdokumenten uitgegeven moeten zijn in het land van de fabrikant, leuk als je een belgische, italiaanse of spaanse paramotor hebt

Bevoegd gezag
Naar aanleiding van veranderingen in Duitse regelgeving, bepaalt de Deutsche Akkreditierungsstelle GmbH (Dakks) welke instellingen mogen keuren volgens de NfL 23/05 norm. En Dakks heeft besloten dat momenteel alleen EAPR bevoegd is om luchtwaardigheidsdocumenten voor schermvliegtuigen af te geven. In het verlengde daarvan laat de ILT alleen nog EAPR geaccepteerde toestellen in aanmerking komen voor toelating en voor een S-BvL.

Volgens mij is dit ook achterhaald, want als je de link aanklikt onder aan de pagina krijg je de oude DULV configuratie's. Tot 120kg bestaat deze volgens mij niet meer en mag je met elk DULV of DGAC scherm icm een DULV/EAPR gekeurde motor vliegen. Combinatie die de link naar Duitsland geeft is dus achterhaald(?)

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... aramotors/


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2017, 07:04 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
JW,

Het klopt, de info op de site is achterhaald.
Het begint al met de eerste alinea op deze pagina. Sinds 1 juli 2015 is er een aangepaste definitie van "gemotiseerd schermvliegtuig".
Het is uiteraard heel storend, dat de inspectie een pagina begint met een onjuiste definitie.

De term "schermvliegtuig" bestaat niet meer.
Het is sinds 1 juli 2015 een "gemotiseerd schermvliegtuig".

In de tweede alinea staat, dat een schermvliegtuig gemotoriseerd kan zijn.
Ook een foute voorstelling van zaken.
Hij is namelijk per definitie gemotoriseerd.

Onderaan, boven "Meer informatie", wordt alleen de TUG en Luchthavenregeling beschreven en dat toestemming van de provincie nodig is.
Sinds 1 juli 2015 zijn gemotoriseerde schermvliegtuigen toegevoegd aan de vrijstellingsregeling onder voorwaarden, die beschreven staat onder artikel 18 van de Regeling burgerluchthavens.
Toestemming van de provincies is niet nodig. De voorwaarden zijn: VGB van de burgemeester en na het verkrijgen hiervan een melding bij de inspecteur-generaal van ILT. Dit laatste kan via een eenvoudige email naar meldingtug@ilent.nl.

De info onder "Toelating schermvliegtuigen" is zeer discutabel.
We (Pascal, Jacques, ik) hebben inspecteurs van ILT in het voorjaar van 2015 persoonlijk in Hoofddorp bij ILT uitgelegd hoe de situatie daadwerkelijk in elkaar zit.
Daarvoor zijn ze op werkbezoek geweest bij ParaTwente.

N.a.v. de rechtszaak in Duitsland is bepaald, dat als in een EU land een bepaalde toelating geldt, dat Duitsland deze moet volgen.
Frankrijk kent de toelating volgens de eisen van de DGAC (Franse tegenhanger van ILT).
Dit betreft een toelating, geen keuring en is in Duitsland algemeen goed geworden.
De (voor de fabrikant dure) K-Flug hoeft niet meer uitgevoerd te worden.
De fabrieken, die zelf uiteraard een testprogramma hebben, kunnen zonder de extra kosten de schermen op de markt zetten. De EAPR keuringen worden voor de betreffende schermen niet meer uitgevoerd. Nog sterker, voor bepaalde (reflex) schermen werd de LTF 23/05 ingetrokken.
Het knelpunt was immers, dat de frontstall herstel niet getest kon worden. Deze schermen konden niet frontstallen, maar dat moest wel opgenomen worden in het testrapport. Door het toch maar "af te vinken" werd er formeel een soort frauduleuze handeling gepleegd. Men had echter geen keuze.

De nu geldende eenvoudige inschrijving via de DGAC Fiche d'Identification Classe 1 ULM geldt in Duitsland alleen voor <120kg. Daarboven gelden, zoals eerder vermeld, de Duitse en daarmee EAPR eisen.
Er is een grens getrokken en dat heeft weer met vleugel belasting te maken.

Op zich niet zo'n probleem, want (zo is mij door een schoolhouder/importeur verteld) de ontwikkeling van schermen voor de zwaardere trikes (>120kg) is niet zo groot als bij de voetstarters. Daardoor zou de K-Flug list hier niet zo limiterend zijn. Ik heb hier zelf verder geen kijk op.

De manier waarop ILT het stelt, heeft dus als gevolg, dat alle nieuw ontwikkelde schermen vanaf 2013 in Nederland niet ingeschreven zouden kunnen worden vanwege de K-Flug eis.

De DGAC toelating is overigens niet iets aparts. De RDW laat ook voertuigen toe op de Nederlandse weg. De RDW keurt niet, zoals de EAPR voor o.a. Paramotors doet, maar verzorgd de toelating. De auto's moeten aan eisen voldoen. De fabriek is hiervoor verantwoordelijk.
DGAC doet precies hetzelfde voor paramotorschermen.

Let wel. Via de DGAC schrijf je dus alleen het scherm in.
In Nederland schrijf je de motor is en hiervoor is een geluidscertificaat nodig.
Het "Blauwe Boekje" is eigenlijk dubbelop, want het Kennblatt geeft immers de noodzakelijke informatie al aan. Deze visie wordt ook zo gedeeld door degene, die de aanvragen van het Blauwe Boekje behandeld. Zij is overigens nu president van de EMF (European Microlight Federation).
De vraag werd in deze thread al gesteld, dat je via de Duitse inschrijving elke motor er onder zou kunnen hangen.
Dat klopt, echter, de Regeling MLA/MLH/Schermvliegtuigen stelt eisen aan de geluidsproductie. Dit is een nationale regelgeving.
Daarbij zou het van zeer slecht vliegerschap getuigen als een vlieger om welke reden dan ook een "herrie-motor" zou kopen.
Besef in deze ook, dat er steeds meer stillere motoren zijn, waardoor herrie motoren extra opvallen.

We hebben ILT kunnen overtuigen in een aantal goede gesprekken.
Het verbaasde ons dan ook, dat toch de info over de K-Flug eis voor alle Paramotors op de site van ILT staat. Schokkend zelfs, zeker als je weet, dat er veel fouten op de pagina staan.

Het is dan ook heel jammer, dat DGB (ministerie van I&M) de informatie bij ILT haalt.
Het gaat dus in de basis al fout en dat is uiterst vervelend.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: DULV trike registreren
BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2017, 18:36 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Toeval?

Jacqueline Lamé, directeur ILT, heeft op 23 maart tijdens het in Hoofddorp gehouden GA-sectoroverleg medegedeeld dat het komend half jaar op organisatorisch gebied binnen ILT grote veranderingen te verwachten zijn. Eerdere opmerkingen over de grote afstand tussen ILT en de luchtvaartsector, die eerder door onder andere de KNVvL zijn geuit, gaven aanleiding een extern bureau analyse te laten doen naar alle sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen met betrekking tot het functioneren van ILT. Binnen de luchtvaart zijn diverse partners hun mening gevraagd.

Jacqueline Lamé: "De resultaten waren best stevig. Vrijwel iedereen vindt de rol van ILT belangrijk, maar men vindt ook dat ILT deze niet goed invult. ILT is niet goed zichtbaar en gaat te legalistisch te werk. ILT is mede op grond van deze bevindingen tot het besef gekomen dat zij zich opnieuw moet uitvinden". Volgens de directeur ILT wordt het "een ontdekkingstocht, waarvan we nog niet weten waar we op uitkomen". In deze zoektocht zal ILT ook externe relaties als de KNVvL betrekken.

ILT zal voortaan de GA-sector nauwer betrekken in thematische controles op de Nederlandse vliegvelden. Zo krijgt de sector de gelegenheid zelf aandachtspunten naar voren te brengen en zullen de uitkomsten van de controles met de sector worden geëvalueerd. Op de wijze waarop de controles in het verleden zijn uitgevoerd en met name de berichtgeving daarover in de media gaven aanleiding voor stevige kritiek.

De KNVvL staat positief tegenover deze ontwikkelingen en is blij met de wending.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.