Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 20:39

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Start- en landingsmogelijkheden.
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 11:44 
Hoofd Moderator

Beste snorvliegers,

Vooraf voor de duidelijkheid: ik ben nieuw in de wereld van paramoteuren en heb me onlangs ingeschreven voor een liercursus als integraal onderdeel van de paramoteur opleiding. Met de luchtvaart wereld zelf ben ik goed bekend.

Via de diverse websites en fora heb ik begrepen, dat er het eventueel in de (nabije) toekomst mogelijk kan gaan worden om vanaf elk geschikt veld gestart en geland mag gaan worden met toestemming van de eigenaar. Er zal nog wel veel water door de Rijn moeten stromen, voordat dit werkelijk gestalte gaat krijgen.
Tevens lees ik, dat IVW eventueel de artikel 14 velden af zou gaan schaffen. Gaat dat dan één op één met het verlenen van toestemming om vanaf elk geschikt veld te mogen vliegen?
"Groene velden" werden opengesteld voor MLA's, tenzij de lokale authoriteiten dit tegenhouden (bijv. vanwege de circuit snelheid).

Wat is de praktijk t.a.v. daadwerkelijke (legale) start- en landingsmogelijkheden en wat kan/zal de toekomst brengen?
Ik ben overigens op de hoogte van de (huidige) mogelijkheid om een artikel 14 veld aan te vragen.

Wat zijn de huidige mogelijkheden en wat gaat de toekomst brengen?

Groetjes,

Frank

Terug naar boven

Kruk

Geplaatst: Za 19 Jan, 2008 21:16:30 Onderwerp: Re: Start- en landingsmogelijkheden

--------------------------------------------------------------------------------

Cook schreef:
Met de luchtvaart wereld zelf ben ik goed bekend.

He Captain Cook.

Loosdrecht zie ik. Dan werd en word je wel gedwongen om met een gedeelte van de luchtvaartwereld bekend te zijn.
Ook sporen op vliegveld Hilversum achtergelaten?
Wil je achter een boot of vanaf een ander en kleiner weiland achter je huis gaan vliegen?

Cook schreef:
Er zal nog wel veel water door de Rijn moeten stromen, voordat dit werkelijk gestalte gaat krijgen.

In Oosterbeek woont een paramotorist met wat veldjes in de uiterwaarden van Doorweth en omgeving. Hij heeft al heel wat mammoettankers water door de Rijn zien stromen. En handelt in verdomd leuk vliegend spul. Van verwarmde handschoenen en sokophouders tot complete 2-persoonstrikes met vod er boven.

Groet,
Rutger

Terug naar boven

tinus

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 09:42:21 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Via de diverse websites en fora heb ik begrepen, dat er het eventueel in de (nabije) toekomst mogelijk kan gaan worden om vanaf elk geschikt veld gestart en geland mag gaan worden met toestemming van de eigenaar. Er zal nog wel veel water door de Rijn moeten stromen, voordat dit werkelijk gestalte gaat krijgen.
Tevens lees ik, dat IVW eventueel de artikel 14 velden af zou gaan schaffen. Gaat dat dan één op één met het verlenen van toestemming om vanaf elk geschikt veld te mogen vliegen?

Meningen veranderen en ook bij de overheid. IVW regelt niets meer en verwijst iedereen door naar de Provincie om daar te lobbyen. De enige die ons volledig vrij kan stellen van een aanvraag is IVW. We worden van het kastje naar de muur gestuurd en op deze manier weet de overheid ons op afstand te houden. Wij lobbyen waar we kunnen, maar er is sinds vorig jaar een tendens ingezet op de gehele recreatieve luchtvaart in Nederland terug te dringen.

Even een paar conclusies:
- Geheel (legaal) vrij starten en landen van een willekeurig veld zal er NIET komen. Overheid wil het niet (meer) en zal er niet (meer) aan meewerken.
- Onthefingstelsel zal blijven bestaan, heet nu ex artikel 14 zal dan ex artikel xx worden.
- Ruimere bewegingen op ontheffing zijn wellicht mogelijk.

Om meer vrijheden te krijgen moeten we bij de overheid zijn. Minister Eurlings heeft aangekondigd het recreative verkeer te willen beperken. Extra vrijheden zitten er met deze regering niet in.

Terug naar boven

Kruk

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 10:58:29 Onderwerp:

tinus schreef:
..... We worden van het kastje naar de muur gestuurd en op deze manier weet de overheid ons op afstand te houden. Wij lobbyen waar we kunnen, maar er is sinds vorig jaar een tendens ingezet op de gehele recreatieve luchtvaart in Nederland terug te dringen.
.....
Om meer vrijheden te krijgen moeten we bij de overheid zijn. Minister Eurlings heeft aangekondigd het recreative verkeer te willen beperken. Extra vrijheden zitten er met deze regering niet in.

De overheid is direct betrokkene. Als mijn huidige en toekomstige vrijheid door hen beknot wordt is er recht op persoonlijke aanpak.
Als wij toch moeten verliezen, dan ook met schade bij de ander.

Hier is al vast een beginnetje:
http://www.nu.nl/news/1388668/10/%27Rij ... el%27.html
http://www.nu.nl/news/1398385/34/Bewind ... tauto.html

In 2007 waren verreweg de meeste van de 24.000 vluchten van de ambtenaren van de rijksoverheid binnen Europa.
Acht bewindslieden van het kabinet-Balkenende rijden in een dienstauto die te vervuilend is en te veel brandstof verbruikt. Dat is in strijd met de regels.

Als wij nu eens afspreken dat zij voortaan binnen Europa per trein reizen en wij met de auto, ziedaar een steekhoudend argument om de problemen rond LVNL-uitbreiding TMA Schiphol, transponderplicht, RT-uitluisterplicht, luchtruim-classificatie, milieu-issues, enz in ons voordeel te beslechten.
Of ligt de relatie toch anders?

Rutger

Terug naar boven

tinus

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 12:26:58 Onderwerp:

Een politicus die luistert naar het volk nadat hij verkozen is?

Ik denk dat het land waar dat bestaat nog opgericht moet worden.

Terug naar boven

roel

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 12:54:51 Onderwerp:

voorzitters zijn soms net politici

wij wachten nog op reactie omtrent almere.......................

wij wachten nog op notulen van de vergadering van 30-11-2007.........

wij wachten nog op een onafhankelijke snorvliegsite gelinkt aan de knvvl site...............................

allemaal toezeggingen
roel

Ik ben van mening dat we nu het nog kan,zoveel mogenlijk velden moeten aanvragen. Ik heb jan de Rooi van IVW al voorgesteld om in de plaats van de 1 de 3 in te drukken bij de tijdsduur van de te verlenen vergunning. Vond hij persoonlijk ook een goed idee,en we hadden berkentdat het niet meer moeite kost om die DRIE in te drukken,en scheelde hem veel werk en ons veel geld. Zou het overleggen met zijn baas.
Als je toch éénmaal vergunning hebt en je veld voldoet,dan maak je mij niet wijs dat het ineens onveilig wordt als je je maffia geld niet hebt voldaan voor het nieuwe jaar. ja....zo denk ik er over. ik zou het wel een opluchting vinden als je niet elkaar die overbodige stomme ambelijke molen in hoeft,en alleen maar voor dat maffia geld. Zou het ook wat uitmaken of ik Links of Rechts van Oosterbeek ben gestart voor de veilligheid.........het is toch allemaal lariekoek.
Laat mijn maar gewoon lekker een paar dagen vliegen met de zeilsurfers
en kitesurfers dan wennen de tegenstanders van toen nu ook aan de luchtsurfers. Wellicht burgen wij dan ook gewoon in als algemeen goed.
Ben overguns in juni gewoon weer lekker op Terschelling met of zonder vergunning (zal me best doen er één te krijgen).
Afbeelding
Dit waren overguns exact de worden van de wijkagent die ik na een paar dagen bijna op het dak van zijn auto lande,ik moest me echt inhouden want de wind was perfect.

( wijkt enigzins af van de topic, maar toch )

Heb op Ameland gevlogen vanaf het vliegveld. Boven het veld veel hoogte gepakt en lekker gevlogen. Hoogte = minder geluid op de grond= minder overlast. Op hoogte motor uit en geruisloos geland.

Is wel minder stoer, maar op deze wijze hoeft er niemand last van ons te hebben.

groet

roel

Terug naar boven

Kruk

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 21:28:38 Onderwerp:

Jacques schreef:
Ik ben van mening dat we nu het nog kan,zoveel mogenlijk velden moeten aanvragen.

Jacques,
Helemaal mee eens. Claim nu nog wat er te claimen valt. Al zijn het 100 nieuwe velden of meer.
Maar doe dat niet onder persoonlijke titel. Breng deze rechten direct in een rechtspersoon onder. Hierdoor is continuering beter gewaarborgd. Zelfs na overlijden blijven de rechten bestaan. Omdat deze niet persoonsgebonden zijn.
Deze rechten zijn “verhandelbaar”. Zo kunnen Klaas, Jan, Piet en Jacqueline tegen betaling lid worden van de rechtspersoon. En vliegen vanaf een van de veldjes. En bijvoorbeeld een jaar daarna Sky, Tineke, Drikus en Tinus. Omdat ook zij van deze rechtspersoon lid zijn.
Een leuke oudedagsreserve lijkt me.

roel schreef:

Heb op Ameland gevlogen vanaf het vliegveld. Boven het veld veel hoogte gepakt en lekker gevlogen. Hoogte = minder geluid op de grond= minder overlast. Op hoogte motor uit en geruisloos geland.
Is wel minder stoer, maar op deze wijze hoeft er niemand last van ons te hebben.

Roel,
Op deze wijze ben je een goed en positief voorbeeld.
Laat tegenstanders maar ervaren dat wij aan onze zijde het nodige doen om eventuele overlast tot een minimum te beperken.
Maar, klagers zullen blijven bestaan. Of niet Frank?

roel schreef:
voorzitters zijn soms net politici
wij wachten nog op reactie omtrent almere.......................
wij wachten nog op notulen van de vergadering van 30-11-2007.........
wij wachten nog op een onafhankelijke snorvliegsite gelinkt aan de knvvl site...............................
allemaal toezeggingen

Tinus,
Je hebt een “hell of a job”. Gezien wat er allemaal speelt.
Gelukkig sta ik niet in jouw schoenen.
Waarschijnlijk dat een aantal forum criticasters van hier jou bij jouw taak nog wat ondersteuning willen verlenen. Zou zo zeggen: “vraag het ze”.

Rutger

Terug naar boven

Cook

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 23:25:54 Onderwerp:

Hartelijk dank voor de reacties, die tot nu toe op deze thread geplaatst zijn. Het beeld is helaas wat negatiever, dan ik verwacht had.

Eerst even wat antwoorden op gestelde vragen door Rutger:
- Ik woon vlak bij vliegveld Hilversum en heb er inderdaad gevlogen (voornamelijk les gegeven op een-motorige propvliegtuigen). Ik heb mijn aantekening ongeveer 8 jaar geleden laten verlopen.
- Mijn tuin is 15m diep...net iets tekort voor een veilige start. Daarbij moet ik dan nog over het huis van de achterburen zien te komen
- Klachten/last?? Ik heb absoluut geen last van de vliegtuigen, integendeel zelfs. De eerlijkheid gebied me te zeggen, dat het circuit "naar de andere kant" ligt.
Er is veel gedaan aan het geluid, met name aan door andere uitlaten. De vliegtuigen zijn stiller geworden. Wellicht zit daar ook een mogelijkheid voor paramotors. Ik ben er van overtuigd, dat mensen vliegtuigen, in welke hoedanigheid dan ook mooi vinden om te zien. Men heeft echter een hekel aan geluid.
- Captain Cook... Er is al een "Frank" op het forum. Mijn naam werd dus niet als gebruikersnaam geaccepteerd bij registeren. Ik heb ooit die bijnaam (Cook) gekregen toen ik bij de KLu zat. Grappig trouwens; ik zeil ook en mijn bootje heet "Captain Cook". Achter deze boot valt helaas niet te "lieren".

Terug naar de kern.
Het blijkt, dat er beweging zit bij IVW. Of die nu positief of negatief is maakt niet uit. Zolang er onduidelijkheid bestaat is er ruimte voor inbreng. Het moment dus om te lobbyen en op een positieve manier de sport uit te dragen en uit te leggen, wat de daadwerkelijke milieu belasting is. Wellicht zijn er technische ontwikkelingen, die de geluidsproduktie verder kunnen verminderen (persoonlijk ben ik niet bekend met mogelijkheden). Van belang is ook, dat we achter de vertegenwoordigers binnen de KNVvL staan. Ookal zijn er redenen om te klagen..., die term heb ik eerder gehoord.

Aangezien ik een novice ben in snorvliegland heb ik geen goed beeld t.a.v. de mogelijkheden. Reden om deze thread op te starten.

Ik hoop, dat er nog meer reacties komen.

Tot zover weer.

Groetjes,

Frank

Terug naar boven

Cook

Geplaatst: Zo 20 Jan, 2008 23:27:25 Onderwerp:

Hartelijk dank voor de reacties, die tot nu toe op deze thread geplaatst zijn. Het beeld is helaas wat negatiever, dan ik verwacht had.

Eerst even wat antwoorden op gestelde vragen door Rutger:
- Ik woon vlak bij vliegveld Hilversum en heb er inderdaad gevlogen (voornamelijk les gegeven op een-motorige propvliegtuigen). Ik heb mijn aantekening ongeveer 8 jaar geleden laten verlopen.
- Mijn tuin is 15m diep...net iets tekort voor een veilige start. Daarbij moet ik dan nog over het huis van de achterburen zien te komen
- Klachten/last?? Ik heb absoluut geen last van de vliegtuigen, integendeel zelfs. De eerlijkheid gebied me te zeggen, dat het circuit "naar de andere kant" ligt.
Er is veel gedaan aan het geluid, met name aan door andere uitlaten. De vliegtuigen zijn stiller geworden. Wellicht zit daar ook een mogelijkheid voor paramotors. Ik ben er van overtuigd, dat mensen vliegtuigen, in welke hoedanigheid dan ook mooi vinden om te zien. Men heeft echter een hekel aan geluid.
- Captain Cook... Er is al een "Frank" op het forum. Mijn naam werd dus niet als gebruikersnaam geaccepteerd bij registeren. Ik heb ooit die bijnaam (Cook) gekregen toen ik bij de KLu zat. Grappig trouwens; ik zeil ook en mijn bootje heet "Captain Cook". Achter deze boot valt helaas niet te "lieren".

Terug naar de kern.
Het blijkt, dat er beweging zit bij IVW. Of die nu positief of negatief is maakt niet uit. Zolang er onduidelijkheid bestaat is er ruimte voor inbreng. Het moment dus om te lobbyen en op een positieve manier de sport uit te dragen en uit te leggen, wat de daadwerkelijke milieu belasting is. Wellicht zijn er technische ontwikkelingen, die de geluidsproduktie verder kunnen verminderen (persoonlijk ben ik niet bekend met mogelijkheden). Van belang is ook, dat we achter de vertegenwoordigers binnen de KNVvL staan. Ookal zijn er redenen om te klagen..., die term heb ik eerder gehoord.

Aangezien ik een novice ben in snorvliegland heb ik geen goed beeld t.a.v. de mogelijkheden. Reden om deze thread op te starten.

Ik hoop, dat er nog meer reacties komen.

Tot zover weer.

Groetjes,

Frank

Hoi Roel,
Je hebt voor de helft gelijk, ik heb juist voor de demo waar veel mensen naar kwamen kijken en ik natuurlijk niet wist hoeveel tegenstanderd er tussen zaten,expres laag gevlogen om het geluid te laten abzoberen aan de grond. Als ik op één meter hoog vlieg en het gas er netjes op hou,dan maak in minder lawaai als op 150/250 meter vol vermogen.
De truc is dan ook in deze,laag op leffel wegvliegen en paas daar hoogte maken waar geen mensen zijn,vervolgens terugkomen en hem er langzaam uit laten zakken waarbij je goed oplet dat je niet meer gas geeft. Dan krijg je de komplimenten van we zagen je wel maar we hoorden je niet. Helemaal als je nog een extra einddemper op je motor hebt gemaakt zoals je net kunt zien op de foto.
Afbeelding

Afbeelding
Tot ziens op mijn geliefde Terschelling,jacques

Op reactie op Jacques schrijven:

Dat zou ik maar niet nog een keer doen op Tercshelling. Vorig jaar heb ik alles uit de kast getrokken om dat daar voor elkaar te krijgen en plechtig beloofd niet boven een beschermd, of ook maar enig kwetsbaar, gebied te vliegen. En noppes. Het kan, mag daar niet. Heel Terschelling is een beschermd gebied. Ook niet buiten het broedseizoen dus. Maar ja, wie ben ik als ik je tegen wil houden om weer in de krant, Sjouw o.i.d., wilt komen met alle procedures die daarna gaan volgen?
Het doet onze sport, hoe dan ook, geen goed als je toch daar gaat vliegen.
Laten we maar veldjes gaan zoeken rond ieders huis.

Met vriendelijke groetjes,

Luuk

P.S.: Vandaag maar schermoefeningen gedaan. Rugstart

Terug naar boven

Cook

Geplaatst: Ma 21 Jan, 2008 09:13:09 Onderwerp:

Als een paramotor op 500' meer geluid produceert, dan maatschappelijk aanvaardbaar, dan moet daar de oplossing in gevonden worden. Ik ben persoonlijk van mening, dat een demo zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid moet zitten. Veiligheid en milieubelasting (geluid) zijn hierbij kernpunten voor acceptatie.

Een slechte naam krijg je makkelijk een goede krijgen en ook nog vasthouden is erg moeilijk. Ik proef ook, dat er snorvliegers zijn die soms minder legaal (of zelf illegaal) vliegen. Dat zou een direct gevolg kunnen zijn van frustratie door het niet aanwezig zijn van een goede regelgeving. Ook hier zouden we een troef in handen kunnen hebben.
De opzet van de training t.b.v. het behalen van het brevet is naar mijn mening goed geregeld en geborgd.
Als er een realistische regelgeving opgesteld wordt vanuit de groep (ik denk hierbij uiteraard aan de vertegenwoordigers binnen de KNVvL, ondersteund door de achterban) dan moeten er mogelijkheden kunnen komen.
Zoals Luuk al aangeeft zou het verspreiden van geluid ook bij kunnen dragen aan acceptatie. Elke snorvlieger zou vanaf een lokatie bij hem of haar in de buurt willen starten en landen. Ik heb begrepen, dat er in bepaalde deelstaten in Duitsland nu een proef bezig is. Zojuist heb ik email gestuurd om meer onfo hierover te krijgen. Als ik info binnenkrijg, dan zal ik die uiteraard delen op dit forum.

Groetjes,

Frank

Terug naar boven

RJ

Geplaatst: Wo 28 Jan, 2009 21:15:08 Onderwerp:

Beste Cook,

Ik zit met dezelfde vragen omtrend start en landingsmogelijkheden. Ik ben nieuw in de paramotorsport en heb de afgelopen dagen over verschillende onderwerpen op het forum gelezen. Super dat iedereen zijn/haar ervaringen deelt. Ik ben afgelopen zondag ook in Wageningen bij de beurs geweest om me te oriënteren op de sport. Ik kom vanaf de powerkite / kitesurf richting en zou graag een stap hoger willen gaan.

Omdat mij een paar dingen niet helemaal duidelijk zijn hoop ik dat andere paraforumleden kunnen helpen.

Voor zover ik heb begrepen mag je als snorvlieger opstijgen en landen op:
1. Permanente velden; Drachten, Stadskanaal, Middenmeer (bron: Snorvliegen.net)
2. Artikel 14 velden.

De bovengenoemde permanente velden liggen ver van mijn woonplaats Wageningen en zijn dus niet interessant. Of zijn er nog velden in de buurt die ik heb gemist?

Een artikel 14 veld gaan aanvragen in Wageningen is zinloos volgens Jasper: Hij schrijft: Ik zou eerst informeren (eventueel bij IVW) of er geen artikel 14 ontheffing is afgegeven binnen een afstand van 16 kilometer bij het veld waarvoor jij deze ontheffing wilt aanvragen. Deze wordt dan namelijk niet verstrekt en er wordt nauwkeurig naar gekeken.
In Oosterbeek / Doorwerth is geloof ik al een artikel 14 veld. De gebruiker (Jacques) heeft met z'n vliegschool al z'n bewegingen nodig. Dus waar kan ik dan opstijgen? En waarom zou je een art.14 veld willen delen met andere vliegers als je hierdoor in je bewegingen beperkt wordt?
Hoe starten en landen jullie momenteel?

Alvast bedankt!

Groet, RJ

Geplaatst: Do 29 Jan, 2009 21:34:57 Onderwerp:

Hoi RJ,

Om met je laatste vraag te beginnen. Zelf ben ik als ongebrevetteerde paramotor vlieger nog afhankelijk van de instructeurs waar ik les van krijg. Ik zit overigens wel dicht tegen mijn examen aan. De uren en theorie heb ik al. Nog even wat bijschaven.

Een paramotor is volgens de Nederlandse Luchtvaartwet een MLA (Micro Light Aircraft) en mag dus in principe opstijgen en landen van elk veld waar MLA's toegelaten kunnen worden. Dat is theorie. Onze langzame snelheid zorgt ervoor, dat we niet in een circuit passen.

Je noemde zelf al de permanente velden, die gebruikt worden. Verder heb je de artikel 14 velden. Op deze velden mag de ontheffinghouder samen met maximaal 3 gastvliegers vliegen. De ontheffingshouder moet er dan zelf wel zijn. De ontheffing wordt voor een jaar afgegeven. Je mag maximaal 100 vliegbewegingen per jaar maken. Een start en een landing zijn dus 2 bewegingen!
Er is (zover ik weet) geen openbaar overzicht van alle artikel 14 velden. Het zou ideaal zijn als we van elkaars velden gebruik zouden kunnen maken. Binnen de huidige regelgeving zou ik (als ik een veld zou hebben) niet zo snel anderen kunnen toelaten. Daarmee worden immers de hoeveelheid vliegbewegingen opgevlogen.

Instructeurs maken ook gebruik van artikel 14 velden. Het veld van Jacques waar jij het over had ligt zuid van kasteel Doorwerth. Een prachtig veld waar je goed en veilig kunt trainen. Jacques probeert zo goed mogelijk het aantal vliegbewegingen te spreiden door met zo klein mogelijke groepjes te vliegen.
Dit veld is een goed voorbeeld van het probleem met de huidige regelgeving. Als Jacques zich precies aan de wet zou houden, dan kan hij per jaar ongeveer twee leerlingen opleiden. De vliegbewegingen zijn dan opgebruikt. Je zou kunnen stellen, dat de wet een goede en veilige opleiding in de weg staat. Anderzijds zou de wetgever kunnen zeggen, dat je voor opleidingen gebruik kunt maken van de permanente velden. Dat is milieu technisch geen goede oplossing. Je centraliseert daarmee de geluidsproduktie. Veel vliegers moeten een grote afstand met de auto afleggen en dat belast het milieu extra.

Op dit moment is de wet aan het veranderen. Het is nog niet goed in te schatten wat dit voor ons precies gaat betekenen. Het betreft de Regeling Militaire Burger Luchthavens (RMBL). Voor elke vorm van luchtvaart zou een luchthaven ingericht moeten worden. Er zijn echter vormen van luchtvaart waar uitzonderingen voor gemaakt worden. In de literatuur, die we nu kunnen lezen wordt een vrij kinderlijk voorbeeld gegeven: het oplaten van luchtballonnen door kinderen vanaf een schoolplein.
Formeel zou dit op een luchthaven moeten, maar dat gaat uiteraard te ver. Het is op dit moment nog onduidelijk waar we als paramotorvliegers komen te staan. Uit de teksten heb ik wel begrepen, dat oude regelingen in stand gehouden zullen worden in de huidige of aangepaste vorm.

Om veel redenen zou decentralisatie ideaal zijn.

In Duitsland zien we in vier "Landen" een positieve ontwikkeling, waarbij de paramotor vlieger meer vrijheiden zou kunnen gaan krijgen. Het betreft een proef, die in de loop van 2009 afloopt. De paramotor wordt daar als een aparte MLA gezien. Logisch ook, want eigenlijk is een paramotor geen normaal vliegtuig. Het is een scherm met hulpmotor.

Frapant, dat in de wet opgenomen is, dat het normaal is, dat een zweefvliegtuig een buitenlanding kan maken. Het zal duidelijk zijn, dat een buitenlanding met een zweefvliegtuig meer risico's met zich meebrengt, dan een buitenlanding met een paramotor.
Luchtballonnen hebben ook meer vrijheden.
Als we de paramotor vergelijken met andere takken van luchtvaart, dan zou het logisch moeten zijn, dat we meer mogelijkheden zouden gaan krijgen. Zover is het nog lang niet. Ik ga daar trouwens wel (binnen de KNVvL) mee aan de slag.

Het feit, dat er steeds meer paramotor vliegers bij komen geeft aan, dat de balans tussen plezier en onmogelijkheden doorslaat naar de plezier kant.

Ik besef, dat ik geen goed bevredigend antwoord heb kunnen geven.
Hopelijk zal het ons lukken om deze veilige en meest milieuvriendelijke tak van gemotoriseerde luchtvaart echt geaccepteerd te krijgen.

Groetjes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC