Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 19:05

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: RT in the pocket
BerichtGeplaatst: 11 Apr 2011, 16:23 
Zeer actief lid

Afgelopen zaterdag heb ik het praktijk examen Radio Telefonie(RT) gedaan en gehaald.
Met een paar CD's en een boek had ik een tijdje geleden op eigen houtje al mijn theorie examen voorbereid en gedaan bij het CBR. Daarna ben ik op Terlet op 8 maandagavonden mijn praktijkexamen gaan voorbereiden samen met een groep zweef- en motorvliegers. Het was een heel plezierige en ontspannen omgeving om te leren praten als een heuse piloot:)). Inmiddels heb ik ook al verschillende keren contact gehad met Dutch Mill om test-oproepen uit te voeren en met de verkeerstoren Niederrhein om de CTR te mogen doorkruisen. Natuurlijk gaat het om het vliegen maar het luisteren naar de verkeersleiding en het communiceren ermee is voor mij een waardevolle toevoeging. Voor degene onder jullie die twijfelen of ze dat ook willen gaan doen: gewoon doen. Zoek een (zweef) vliegveld/club in de buurt en meld je aan. Mijn ervaringen met Terlet waren alleen maar positief ook in Euro-zin: 125 Euro voor praktijkopleiding en examen!
Voor de luchtvaartband heb ik een porto Vertex VXA-300 via Ebay aangeschaft en een "dipool-antenne" (een speciaal draadje van ca 50 cm) langs een b-lijn gemonteerd.
Ik woon in de buurt van een heel nest CTRren ( Nierderrhein,Volkel, De peel en Eindhoven) maar daar klets ik mijzelf nu moeiteloos doorheen:))

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: RT in the pocket
BerichtGeplaatst: 11 Apr 2011, 17:26 
Beheerder

Van harte gefeliciteerd, René.

Lijkt mij zo erg niet meer te hoeven werken. :-)

Yvin. :ugeek:

Afbeelding

PH-9S8

Afbeelding

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2011, 17:39 
Zeer actief lid

Dank je Yvin,

Het valt ook niet mee. Krijg je ineens veel minder inkomsten en betaal je je vervolgens blauw aan de benzine voor je paramotor omdat je ineens zo veel kan vliegen (teller staan op + 35 uur sinds ik mijn brevet haalde eind november)

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2011, 19:05 
Zeer actief lid

gefeliciteerd man,
ik wil dit ooit ook nog is doen, (eerst mn engelse kunstgebit maar weer is oppoetsen 8-) )

groeten Gertjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2011, 07:07 
Hoofd Moderator

Van harte gefeliciteerd, René met je RT klasse!!.

Leuk dat je zo aan het experimenteren ben met antennes, jij weet nu dat dit heel veel uit maakt !!
Hou me (ons) op de hoogte van je experimenten, gaaf.

Welke LPE inschaling heb jij nu gekregen?

Tot later,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2011, 17:52 
Zeer actief lid

Alfred,
Ik heb (nog) geen idee of ik wel automatisch een LPE aantekening krijg. Ik zal morgen eens bellen. Voor zover ik begrijp is het hele circus weer uitgesteld tot 8 april 2012 ( http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaar ... kkelingen/ ) .
Voor wat mijn antenne ervaringen betreft het volgende:
Ik heb eerst een aantal keren met de standaard antenne van mijn VXA300 proefoproepen uitgevoerd en geluisterd naar verschillende verkeersleidingen. Het resultaat was niet bemoedigend. Regelmatig kreeg ik geen reactie of als reactie dat de readebility poor was. 1 keer kreeg ik als reactie read you 4. Maar over het algemeen was het niet best.
Omdat de airband gebruik maakt van AM en niet van FM is het belangrijk dat je antenne recht opstaat. Daarnaast is het geheel ook gevoelig voor je lijf als dat tussen de zender en je porto zit. Ook ontvang je makkelijk storingen van je motor. Je antenne zou eigenlijk in het verlengde van je motor moeten zitten (dus recht er onder of er boven.) Een verlengkabel met mijn antenne recht onder mijn motor leverde geen echte verbetering op.
Op een gegeven moment kreeg ik van Johan een link http://www.xplorer.co.za/wonder-whip/index.html van een Zuidafrikaan die een antenne maakte van een dunne coax kabel en die aan een van zijn lijnen vastbond. Hij was zeer enthousiast over zijn knutselwerk. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en heb inmiddels zo'n antenne gemaakt en in gebruik genomen.
De resultaten zijn zeer bemoedigend. Op mijn testoproepen krijg ik over het algemeen read you 5 of 4 of "loud and clear" in echte RT taal:) als reactie. 1 keer heb ik als reactie gekregen (check your radio) maar daarna als nog prima gecommuniceerd met de verkeersleider.
Waar ik ook klachten over heb gehad is achtergrond lawaai. Dat zal mijn motor zijn op momenten dat ik mijn gas niet terugneem.
De microfoon op mijn headset is een "gewone" electret microfoon zonder noise cancelling. Gelukkig is mijn headset wel geschikt voor zowel een airband porto als een "gewone" porto. Op dit moment ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing met een noise cancelling microfoon met versterker die beide porto's aankan. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal prima kan werken. Via ebay heb ik voor een paar euro noise canceling microfoontjes gekocht die ook op vliegdekschepen worden gebruikt door de dekknechten:) Nu nog een goed schema voor een versterker(tje). Wordt vervolgd.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2011, 09:22 
Startend poster

Ha Rene,

Ben ook in het bezit van een VXA300, ben bezig met een head set te bouwen.
Heb je die van jouw zo gekocht of zelf gebouwd.
We moeten eens kontakt met elkaar op nemen om samen te gaan vliegen

gr gidy

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC