Alfred,
Ik heb (nog) geen idee of ik wel automatisch een LPE aantekening krijg. Ik zal morgen eens bellen. Voor zover ik begrijp is het hele circus weer uitgesteld tot 8 april 2012 (
http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaar ... kkelingen/ ) .
Voor wat mijn antenne ervaringen betreft het volgende:
Ik heb eerst een aantal keren met de standaard antenne van mijn VXA300 proefoproepen uitgevoerd en geluisterd naar verschillende verkeersleidingen. Het resultaat was niet bemoedigend. Regelmatig kreeg ik geen reactie of als reactie dat de readebility poor was. 1 keer kreeg ik als reactie read you 4. Maar over het algemeen was het niet best.
Omdat de airband gebruik maakt van AM en niet van FM is het belangrijk dat je antenne recht opstaat. Daarnaast is het geheel ook gevoelig voor je lijf als dat tussen de zender en je porto zit. Ook ontvang je makkelijk storingen van je motor. Je antenne zou eigenlijk in het verlengde van je motor moeten zitten (dus recht er onder of er boven.) Een verlengkabel met mijn antenne recht onder mijn motor leverde geen echte verbetering op.
Op een gegeven moment kreeg ik van Johan een link
http://www.xplorer.co.za/wonder-whip/index.html van een Zuidafrikaan die een antenne maakte van een dunne coax kabel en die aan een van zijn lijnen vastbond. Hij was zeer enthousiast over zijn knutselwerk. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en heb inmiddels zo'n antenne gemaakt en in gebruik genomen.
De resultaten zijn zeer bemoedigend. Op mijn testoproepen krijg ik over het algemeen read you 5 of 4 of "loud and clear" in echte RT taal:) als reactie. 1 keer heb ik als reactie gekregen (check your radio) maar daarna als nog prima gecommuniceerd met de verkeersleider.
Waar ik ook klachten over heb gehad is achtergrond lawaai. Dat zal mijn motor zijn op momenten dat ik mijn gas niet terugneem.
De microfoon op mijn headset is een "gewone" electret microfoon zonder noise cancelling. Gelukkig is mijn headset wel geschikt voor zowel een airband porto als een "gewone" porto. Op dit moment ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing met een noise cancelling microfoon met versterker die beide porto's aankan. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal prima kan werken. Via ebay heb ik voor een paar euro noise canceling microfoontjes gekocht die ook op vliegdekschepen worden gebruikt door de dekknechten:) Nu nog een goed schema voor een versterker(tje). Wordt vervolgd.