Zelf ben ik een "gewone" paragliding piloot, (nog?) geen paramotorervaring. Beetje oriënteren dus, lijkt me wel leuk om te kunnen vliegen wanneer ik dat wil. Grappig dat ik dit lees over buitenlandingen.
Nu is het met een trike of een frame op de rug natuurlijk anders landen dan met alleen een harnas, maar buitenlandingen horen bij paraglidingpiloten er standaard bij. Zelf weet ik niet eens meer hoe vaak ik buiten geland heb.
Natuurlijk gaan paramotorpiloten er vanuit dat ze weer op hetzelfde terrein gaan landen, dus dan is de schok dat er opeens ergens anders geland gaat worden natuurlijk groter. Zelf heb ik een keer in India een bergkam niet kunnen redden (nee, ik kon geen gas geven

) en besefte toen pas dat ik een landingsterreintje moest vinden. Dat lukte, met en flinke smak kwam ik terecht. Maanden last gehad van mijn rug, maar het is nu voorbij. Ook in India een keer bij een schooltje geland, en ook gewoon op een (klein) veldje met elektriciteitsleidingen langs elke zijde en terrasjes ("treden" voor het verbouwen van rijst). Erg fijn allemaal.
Mijn goedbedoelde adviezen: Kijk standaard vanaf een bepaalde hoogte (zelf te bepalen) uit naar eventuele landingsveldjes, continu. Ga er nooit vanuit dat die motor je wel thuisbrengt. Ik verbaas me over video's waarbij piloten rakelings over het water scheren. Ik ben altijd nieuwsgierig wat er gebeurt als de motor dan even hapert. Plons? Met een stellage op de rug?