Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 22:28

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2011, 16:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Weet iemand of ik de VFR kaart ook digitaal mee mag nemen i.p.v. Analoog (papierversie) ?

N.a.v. een Tip van Martijn zag ik dat je deze kaart op je Iphone kunt zetten, met alle mogelijkheden van dien. Dit werkt gewoon via de interne GPS, dus ik krijg een melding ( via Headset) wanneer ik er niet mag vliegen, te hoog/laag zit. Dit is heel leuk, maar het gaat mij er eigenlijk nog meer om of ik die papier winkel nu thuis kan laten?

Afbeelding

VFR Kaart op je Iphone / Ipad

groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2011, 20:01 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Hm interessante app,
Het zou inderdaad mooi zijn, ik heb ook het logboek (logtenpro) op mn iphone en ipad staan. Gratis te downloaden in de appstore.
Die moderne apparaten van tegenwoordig zijn toch wel ideaal :idea:
Groet Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2011, 20:58 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
ik heb vandaag toevallig de I-Pad 2 3G gekocht. ik ga die app meteen installeren.

Bedankt voor de informatie.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 07:03 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Geven julie je bevindingen nog even door hier?
Ben erg nieuwsgierig naar julie mening over de app.
Ik heb jammer genoeg geen gps op mijn ipad, maar heb een bleutooth gps ontvanger gevonden die speciaal voor de ippad is ontworpen, Ga die maar is aanschaffen denk ik
Groeten GJ

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 07:40 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
@Yvin; Toemaar een IPad2 3G, leuk hoor. Moet eigenlijk ook wel kunnen gezien het aantal sigaretten dat je bespaart hebt, knap hoor. :D

@Gertjan; Ik heb nog de oude Ipad 3G, maar vindt hem eigenlijk net te groot om mee te nemen naar boven, Met jou Bullix gaat dat wat makkelijker.
En ben geloof ik iets te enthousiast geweest over de mogelijkheden van de App, ik kan nog geen meldingen krijgen als in het verboden gebied zit, maar als kaart is het wel handig en heb je geen IPad 3G (+gps) nodig. Ik hou je op de hoogte.

Kijk je hebt verplicht een analoge bolkompas nodig, de reden hiervoor is dat jou digitale kompas/GPS het kan begeven, of batterij leeg etc. Zo kun je met je simpele kompas toch nog enig richting bepalen al is het alleen al voor de windrichting bij het (nood)landen.
Dus de critici onder ons zouden de digitale kaart op je Iphone ook zo kunnen benaderen, dus daarom mijn vraag.
Echter als ik vlieg zal ik nooit de kaart voor de dag halen (in de lucht) om eens te kijken waar ik precies zit, daarvoor zou eerst gaan landen en dan nog eens weer even opnieuw de navigatie bekijken. M.a.w. ik gebruikt de kaart niet in de Lucht, dus daarom denk ik dat een digitale VFRkaart eigenlijk wel mag want er is nooit een acute noodzaak om de kaart voor de dag te halen, zoals dat bij de kompas wel het geval is.

Wie weet staat deze vraag volgend jaar in het examen ;)

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 09:34 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
@alle digifreaks,

Tuurlijk werkt het digitale allemaal prachtig, zelf heb ik ook van alles om zo naukeurig mogelijk te bepalen.

- Echter de wet schrijft voor, dat men altijd een actuele luchtvaart bij zich dient te hebben.

Begin nou niet allemaal te posten hoe onzinnig / onbruikbaar dit is voor onze tak van sport, ( je hoeft,m ook alleen maar bij je te hebben) ik heb dit ook niet verzonnen, het is nou eenmaal de wet.

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 10:28 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
@ Alfred

Bedankt voor jou antwoord, daar kan ik uit concluderen dat het dus WEL mag, want ik heb de Iphone altijd bij me (en daarmee ook een actuele luchtvaart kaart).
Die wet stamt immers uit de tijd dat het woord digitaal nog geeneens bestond, dus lijkt me sterk dat er "papieren luchtvaart kaart" in de wet staat.

Maar ik wil niet beginnen te zeuren en weet ook wel dat jij dit niet heb bedacht, en heb helemaal geen zit om me met deze bureaucratische wetsontwerpers te bemoeien.

Ik hou erover op, plak hem wel aan de binnenzijde van men noodchute. :D

groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 10:46 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Roger schreef:

Ik hou erover op, plak hem wel aan de binnenzijde van men noodchute. :D

:twisted:

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011, 21:53 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

We zitten in een fase tussen ouderwetse en nieuwe technieken. We kunnen zeggen, dat de overheid vaak ernstig achter loopt op ontwikkelingen, maar het gaat om meer dan alleen de ontwikkelingen. Het woord "ontwikkelingen" zegt op zich al, dat nog niet alles uitgekristalliseerd is. Het gaat daarbij ook om verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid. Als een apparaat nog niet 100% werkt of zich dusdanig bewezen heeft, dan is de kans op problemen relatief groot. In de luchtvaart willen we dat alles goed werkt, vandaar ook de eis om zaken als een eenvoudig bolkompas verplicht te stellen. Afgelopen jaar met een zicht rond de 2 km (ook minder) gevlogen. Tijdens die vlucht viel ineens mijn GPS uit.... kon ik dus op mijn bolkompas en vliegkaart (ik heb scans/prints van de vliegkaart gemaakt en geplastificeerd in mijn cockpit op mijn reserve zitten) de startlocatie terugvinden. Je wil niet weten hoe blij ik was, dat ik daadwerkelijk een bolkompas bij me had.

In de grote luchtvaart zitten we op de rand van helemaal digitaal gaan. Termen als "Going Digital" en "Paperless Cockpit" zijn veel gebezigde termen.
In de cockpit (grote luchtvaart) gebruiken we zelfs al vaak de iPad. Niet formeel, maar wel uit praktische overweging. Op mijn iPad heb ik 2GB aan handboeken, naderingsprocedures, etc en andere data staan. Er wordt zelfs een interne proef gestart om erachter te komen of de iPad formeel gebruikt zou kunnen gaan worden.
De ontwikkelingen gaan snel, heel snel. Als het er op aan komt, dan gebruiken we de formele papieren handboeken.
De overheid gaat voor zeker, heel zeker. Gelukkig doen ze dat, want er is in de luchtvaart geen ruimte voor fouten.

Een nieuwe App kan voor de overheid niet ineens een legaal gebruiksvoorwerp zijn. Natuurlijk, je kunt het goed gebruiken, zolang je de officiële back up maar bij je hebt. In dit geval dus de vliegkaart. Precies zoals Alfred het dus aangeeft.
Ik gebruik ook de applicatie, die door René v.d. Broek gemaakt is, waarop je de Natura 2000 gebieden op je GPS kunt zien. Geen formele uitgave van de overheid, maar wel erg goed bruikbaar.

Naar mijn inschatting zullen we in de nabije toekomst meer digitale ontwikkelingen zien. Het zal voor de overheid een helse toer worden deze ontwikkelingen bij te houden. Zeker met een eventueel inkrimpende overheid.

Vergelijk het met de ontwikkelingen van de GPS. In de kleine luchtvaart werd de GPS al volop gebruikt, terwijl de grote luchtvaart de GPS nog niet mocht gebruiken. Een instructeur op een vliegclub heeft zicht met gebruik making van de GPS dood gevlogen in de Alpen....
Hij wist er veel van, maar niet alles. Vermoedelijk een aanleiding tot de crash. Zeker zullen we het nooit weten. Hij kende de mogelijkeden of onmogelijkheden van de GPS niet voor 100%. In de luchtvaart is dit onmogelijk en hij heeft bewezen waarom. Die verantwoordelijk kan en zal de overheid nooit willen en kunnen nemen.

Inmiddels vliegt elk verkeersvliegtuig met een set GPS-en en worden er zelfs naderingen ontwikkeld, waarbij volledig op de GPS vertrouwd wordt. Ook in relatief slecht weer. Vliegers moeten hier heel goed in getraind worden. En dat gebeurt nu ook.

Die digitale kaarten zullen er, net als in de maritieme wereld, 100% zeker in de luchtvaart komen. Nog even wachten tot alles 100% uitgekristalliseerd is.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: VFR / ICAO kaart digitaal, mag dat?
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011, 08:47 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 23 Jun 2009, 07:46
Berichten: 11
Woonplaats: Beuningen
Hallo,

Nog even iets over gebruik van een Ipad in de lucht..Ik heb 'm met een "Brodit" houder vastzitten..
ik gebruik sinds kort het programma Ivariometer (6 euro) op een Ipad1 zonder g3 (maar ook op mijn Iphone4).
Dit zeer uitgebreide maar simpele programma kan je aanvullen met verschillende kaarten die ook gratis van het net te halen zijn (bijv. soaringweb.net).
Nog een voordeel is dat wanneer je ook in het bezit bent van een Iphone, je de gps via bluetooth kunt "koppelen". Je hebt dan dus geen externe gps ontvanger nodig.
Heb je geen Iphone, dan zijn er maar erg weinig mogelijkheden. Op het moment zijn er, dacht ik, maar 3 typen gps ontvangers die (ook) voor de Ipad compatibel zijn. De kleinste en best aangeschreven is de GNS 5870 MFi Bluetooth GPS ontvanger, oa te bestellen bij de watersportwebwinkel voor 85 euries.

Mocht je een meer professioneel programma willen bekijken/gebruiken, dan is Air Nav Pro een goede keuze. Dit programma staat op de nominatie om in de reguliere luchtvaart officieel toegelaten/gebruikt te gaan worden. Wel wat duurder, maar zeer volledig....wel weer een stuk duurder...

Have Fun!

_________________
PH-8X6, Skip One, Monster, Sting 250


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.