Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 03 Mei 2025, 19:50

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Duitse avonturen van Arjan en René
BerichtGeplaatst: 07 Aug 2011, 08:37 
Zeer actief lid

Vliegen in Nederland is natuurlijk mooi, maar......een buitenlands uitstapje is, zeker voor de eerste keer, toch wel andere koek.
Dinsdag haalde ik Arjan voor dag en dauw op in Landhorst. Het zou een prachtige zonnige dag worden dus moesten we om de thermiek voor te blijven, vroeg de lucht in. Om 7:30 's-morgens kwamen we aan bij het MLA veldje van Heinsberg in Duitsland, zo'n 20 km onder Roermond. Paramotors mogen in Duitsland officieel alleen van (MLA) vliegveldjes starten, maar daar zijn er wel erg veel van (>500)
Afbeelding
We waren de enige dus startgeld betalen was niet mogelijk. Het zonnetje scheen en er was een mooi startwindje. De vorige dag had ik op Google earth een route uitgestippeld naar een gigantische bruinkool dagbouw mijn, ca 25 km naar het oosten.
Afbeelding
Om 10.00 uur stonden we weer op het veldje, de dagbouw mijn hebben we niet gezien, met een bovenwind tussen de 5 en 10 knopen was dat net te ver. Toch was het een leuk tochtje van zo'n 2 uur langs mooie dorpjes, over uitgestrekte korenvelden en talloze windmolens.
Na wat luieren en nagenieten in het gras reden we zuidwaarts naar onze avondbesteming: België was het plan!
Bij Aken zagen we vanaf de snelweg een vliegtuig landen op een veldje: ik kon nog net de afslag nemen want als het een vliegdag is, moet je dat wel serieus nemen. Even later stonden we op het veld te praten met een aardige Duitser met op zijn T-shirt "HELIX". Hij vloog zelf ook en gaf ons volop tips over hoe en waar je moest zijn voor mooi tochtjes. Tijdens het gesprekje bleek dat hij een medewerker van HELIX was en dat de fabriek nog geen 50 meter verder lag.
Afbeelding
Binnen no time stonden we binnen en kregen we van Marcus een uitgebreid college over propellers, toerentallen, momenten, efficiency etc, compleet met grafieken op zijn computer en vooral goede adviezen over onze eigen spulleboel.
Na onze hartelijke dank gingen we weer op weg, eerst voor een Duits hapje met cola ook al snakte ik in de brandende zon naar een pils. Op het MLA veldje 10 Km van de Eiffel waar HELIX ons naar toe stuurde, maakten we een praatje met een potige tante die onder een vliegtuig lag te sleutelen. In een hal vol vliegtuigjes, een dubbeldekker, helie en een gyrocopter belden we voor start-toestemming met de beheerder. Het was nog veel te thermisch: tijd dus voor een ritje door de Eiffel. Na een tijdje zagen we een boer net de laatste hooibalen laden en vroegen toestemming daar te mogen starten, midden in de Eiffel.
Afbeelding
Het rondje van 2 uur dat we daar vlogen was echt prachtig met kleine dorpjes beneden, een stuwmeer, een kasteel, rotsen en uitgestrekte graanvelden. In de lucht veel colega's met vliegtuigjes die je goed in de gaten moest houden.
Afbeelding
Afbeelding
Om half 10 stonden we weer aan de grond. Op de terugweg kon ik nauwelijks mijn ogen nog openhouden na deze perfecte dag.
Ook een dagje vliegen in Duitsland? Er zijn MLA veldjes zat en voor zover onze ervaringen gaan ben je er van harte welkom. Overigens vertelden de vliegers zelf: "gewoon naar een afgelegen weiland en starten maar, dat doen wij ook!"

Arjan&René

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Duitse avonturen van Arjan en René
BerichtGeplaatst: 07 Aug 2011, 10:45 
Hoofd Moderator

Arjan en René,

Prachtig verhaal, en mooie foto's.

Dit smaakt naar meer, wij hopen vaker van dit soort avonturen te mogen lezen, geweldig dat jullie zo hebben genoten, en een compliment voor jullie proffesione aanpak!

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Duitse avonturen van Arjan en René
BerichtGeplaatst: 07 Aug 2011, 22:56 
Zeer actief lid

Dat zijn mooie foto.s met een leuk verhaal..

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC