Cook schreef:
Een motorstoring komt (bijna) altijd op een onverwacht moment. Het kan ook zijn, dat je de motor bewust om een technische reden uitzet.
Er zit ook een stukje "Human Factors (term uit luchtvaart psychologie)" in. Op het moment van de storing zul je hoogstwaarschijnlijk even schrikken. De geplande vlucht wordt afgebroken en je moet ineens een nieuw plan maken. Dat zorgt altijd voor een dosis spanning, waardoor je lichaam zowel fysiek als psychisch anders gaat reageren. Dit kan heel positief, maar ook negatief uitwerken. Onder druk presteren de meeste mensen immers beter, sommige juist minder.
Ik weet ook zeker, dat sommige vliegers, die nog nooit iets vergelijkbaars meegemaakt hebben zich afvragen hoe ze zelf zullen reageren.
Door ervaringen van anderen te horen/lezen kan de individuele vlieger zelf een beeld gaan vormen van hoe hij of zij zal reageren, waardoor ze nog beter voorbereid kunnen zijn.
Het gaat mij dus bij vraag 2 niet om de vraag of vliegers voorbereid zijn op een ongeplande buitenlanding, maar hoe de vliegers, deze ongeplande buitenlanding gedaan en ervaren hebben.
Groetjes,
Frank
Frank,
Je hebt helemaal gelijk. In zo’n onbekende situatie verlies je in ieder geval tijd omdat je geconfronteerd wordt met een situatie waarbij adrenaline gepaard gaat.
Om rust te bewaren en om tijd te besparen is het handig om getraind te zijn om dan terug te kunnen grijpen op je noodprocedure. Buiten het gegeven dat dit veilig is, voorkomt het ook paniek.
Als extra check, kijk ik altijd op mijn GPS waar de windrichting vandaan komt zodat ik in nood mij niet over de windrichting hoef te bekommeren. Als je een tijdje vliegt, dan weet en voel je intuïtief waar de wind vandaan komt.
Desalniettemin kijk ik toch altijd even want het kost niets.
Persoonlijk vind ik het ook zeer belangrijk dat je een goede doellanding kunt maken.
Ik heb eerst een liercursus gevolgd bij Jos Vermeulen. Daar heb ik van hem geleerd hoe je een basis maakt en via vlinderen in alle rust een doellanding kunt maken. Je hebt dan geen motor en je moet wel.
Ik kan nu in nood goed hoogte afbouwen en landen op een voetbalveld of op een plat dak van een gebouw.
Bij iedere landing kan je dit gratis oefenen wat ik ook nagenoeg iedere keer doe. Je weet waar je wilt landen, je maakt een virtuele rechthoek en bepaalt de basis waarboven je hoogte gaat afbouwen met vlinderen.
Als mijn motor afslaat, val ik dus
nagenoeg terug op mijn normale routine. Mijn tip is dan ook dit te oefenen tijdens je landing zodat je goed getraind bent in een noodsituatie.
Veel vliegers beheersen dit niet. Sommigen dichten zich schijnbaar de eer toe te veronderstellen dat ze een Boeing zijn afgaande op hun glijpad. Met een grote boog zetten ze de landing in en als het niet uitkomt maken ze nog een rondje. In nood kan dat niet.
Even afkloppen maar ik heb zelf nog nooit een motorstoring gehad.
Ik heb het wel een keer meegemaakt dat ik samen met Alfred vloog en dat hij motorstoring kreeg.
Ik hoorde ineens ,, mayday maday ,, op de porto. ( in Alfred schuilt een begenadigd dramaturg

)
Alfred vertelde mij dat zijn motor geen power meer had.
He zette de motor rustig en beheerst neer. Ik vloog boven hem en maakte direct een waypoint.
Ik reed terug en haalde zijn auto op. Niets aan de hand.
Greetzzz,
Yvin.