Wellicht nog een bijvangst nav de discussie over de propeller. Van Jaques hoorde ik dat a.g.v. drukverschillen onder en boven de bougiesdop, deze kan losploppen. We hadden bedacht dat een plastic buisje zoals dat bij spuitbussen wordt meegeleverd de oplossing kan zijn. Monteer dit buisje langs de bougiesdop, opdat geen drukverschillen ontstaan onder en boven de dop.
jan willem van berghem
[quote="ParaDaan"]Ik vlieg met een Xenit trike van Fly products en afgelopen jaar is mijn bougiedop een keer los geschoten tijdens een vlucht. Daardoor raakte mijn propeller beschadigd maar gelukkig kon ik hem nog repareren. Vervolgens heb ik aan Jacques gevraagd of we de hem eens kunnen balanceren.
Omdat Jacques toevallig net een trip naar Helix in Aken Duitsland (
http://www.helix-propeller.de/en/ ) op de planning had staan was de afspraak snel gemaakt: we gaan samen en vragen of ze de propeller bij Helix eens kunnen controleren. Kwam goed uit want ik wilde toch al eens nagaan of een alternatieve propeller iets voor mij zou zijn, wellicht kan de geluidsproductie daarmee nog iets worden terug gebracht. Kan geen kwaad als je over een dorpje of natuurgebied vliegt en ook voor mijzelf is het wel prettig om iets stiller te vliegen.
We zijn samen naar Helix in Aken gegaan en het was helemaal top. Wat een goede service hebben ze daar, erg vriendelijke mensen en veel verstand van zaken. Ze zijn goed thuis in de paramotor wereld en hadden binnen de kortste keren een alternatieve propeller uit het schap gehaald. Probeer deze maar eens uit en als het niet bevalt, dan stuur hem maar terug. Tjonge jonge, dat had ik niet durven hopen.
Mijn huidige propeller was binnen 10 minuten gecontroleerd en de balans een beetje aangepast (het was een kleine reparatie dus hij was ook niet veel uit balans geraakt). Kosten: 0,- Euro. Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen we ook nog eens een rondleiding kregen in de productie ruimte. Mooi om te zien hoe de holle dubbelwandige carbon propellers worden gemaakt.
Terug in Nederland heb ik samen met Jacqes de 2 propellers vergeleken, dit zijn ze:
Origineel : 150 cm, M profiel, 7 graden
Alternatief : 150 cm, L profiel, 8 graden
Het blad van de alternatieve prop was dus breder en de hoek groter. Dat dit in een lager toerental zou resulteren wisten we zeker maar of de stuwdruk gelijk zou blijven (in theorie zou dat kunnen) of hoeveel die lager zou worden, dat was wat we wilde weten, samen met de geluidproductie. Dus de trike aan een trekweegschaal gekoppeld en meten maar.
[b]Resultaat[/b]:
Origineel:
Max toerental : 7200
Stuwdruk : 85 KG
Geluid : 80 dB (op 2 meter afstand)
Alternatief:
Max toerental : 6800
Stuwdruk : 75 KG
Geluid : 75 dB (op 2 meter afstand)
[u]Conclusie 1:[/u]
De Xenit heeft toch wel een goede stuwdruk, dus ook de wat zwaardere solo piloot (ikke zei de gek) heeft nog genoeg power over.
[u]Conclusie 2:[/u]
Deze alternatieve propeller is een beetje te veel van het goede. Ik moet te veel power inleveren om een beetje minder geluid te realiseren. Een alternatief waarbij alleen de hoek 1 graad hoger is zou beter uitpakken maar het verschil in geluid blijft klein.
Dus in bepaalde gebieden genoeg hoogte houden en niet blijven hangen. Jacqes kwam nog met de mogelijkheid om de uitlaat te bekleden, die produceert het scherpe deel van het geluid. Alles bij elkaar een leerzame dag en nog gezellig ook.
Jacques, enorm bedankt voor je hulp en adviezen :D[/quote]