Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 23:03

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Politiehelikopter is gevaarlijk bezig.
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 12:08 
Hoofd Moderator

Za 02 Mei, 2009 21:32:26 Onderwerp: Politiehelikopter blaast Rijnsburgse ultralightpiloot uit de

--------------------------------------------------------------------------------

Politiehelikopter blaast Rijnsburgse ultralightpiloot uit de lucht
Gepubliceerd op 02 mei 2009, 16:29
Laatst bijgewerkt op 02 mei 2009, 20:08
scheveningen -
Een Rijnsburgse ultralightpiloot die op Koninginnedag boven Scheveningen vloog, is bijna verongelukt door toedoen van een politiehelikopter. Volgens de Rijnsburger heeft de helikopterpiloot hem in levensgevaar gebracht.

Piloot Cors Kromhout was opgestegen van een veld in Rijnsburg met een paramotor, een paraglidingscherm met hulpmotor. Boven het Scheveningse strand vloog hij op 150 meter hoogte toen een heli van het Korps Landelijke Politiediensten naderde. Die begon om hem heen te cirkelen. ,,Hij vloog op zeventig meter afstand'', zegt Kromhout. ,,Ik dacht: wat moet hij nou? Dit is hartstikke gevaarlijk.'' Wat Kromhout vreesde, gebeurde ook. Door de hevige turbulentie van de wieken klapte zijn scherm volledig in, waardoor hij een korte vrije val maakte. De vleugel opende zich weer, maar door de klap waarmee dat gebeurde raakte de propeller beschadigd. Kromhout maakte een landing op de Scheveningse boulevard. Daar deed hij zijn beklag bij politieagenten.
Volgens een politiewoordvoerder was de helikopter boven Den Haag op zoek naar een vermist kind. De piloot kwam dichtbij omdat hij wilde controleren of de paramotor wel op de juiste hoogte vloog en voorzien was van een registratienummer.
Kromhout heeft alle vereiste papieren. Hij vloog in een voor kleine luchtvaart opengesteld deel van het luchtruim. Als extra voorzorg had hij voor zijn start de luchtverkeersleiding van Schiphol op de hoogte gebracht. Ook de vluchtcoördinator van vliegveld Valkenburg was ingelicht.
Paramotors vliegen met parachuteachtige vleugels die erg gevoelig zijn voor turbulentie. Daarom vliegen ze alleen bij rustig weer. Volgens Kromhout had de helikopterpiloot moeten weten dat hij hem in levensgevaar bracht door zo dicht te naderen. ,,Ik had wel dood kunnen zijn.''
Een woordvoerder van het KLPD zegt dat de helikopterbemanning zegt 'op gepaste afstand' te zijn gebleven. ,,Hij zat te laag. Boven de bebouwde kom is de minumumhoogte 300 meter.'' Boven een strand geldt die beperking als daar sprake is van een 'mensenverzameling'.

Lees:http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article4655046.ece/Politiehelikopter_blaast_Rijnsburgse_ultralightpiloot_uit_de_lucht

Terug naar boven

Yvin
Site Admin

Geplaatst: Zo 03 Mei, 2009 13:47:25 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Schandalig dat er geen excuusje vanaf kan. Misschien toch niet onverstandig om eens een overkoepelend orgaan van de helikopterpiloten te benaderen.

Schijnbaar zijn er toch onverlaten die niet op de hoogte zijn van het gevaar dat een helikopter kan veroorzaken voor een paramotor.

Ik had het eens in de achterhoek dat een helikopter, die bezig was met rondvluchten, mij te dicht begon te naderen. Als een haas cirkelde ik naar beneden.
Voor dit soort situaties is het handig om een stijlspiraal te kunnen uitvoeren.

Ik doe dit overigens ook als ik een vliegtuig in mijn omgeving zie.
We zijn moeilijk te zien en met het draaien van een 360 vergroot je de kans aanzienlijk dat je wel wordt gezien.

Terug naar boven

tinus

Geplaatst: Zo 03 Mei, 2009 22:57:35 Onderwerp:

Citaat:
Geachte heer Zuiderhoek,

Middels de kant heb ik vernomen dat een paramoteur piloot in problemen is gekomen door toedoen van een KLPD helikopter. Van de situatie zelf heb ik geen informatie, dus daar wil en kan ik geen oordeel over vellen.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... t_de_lucht

Wel wil ik graag opmerken dat indien een scherm van een paramoteur niet zomaar inklapt, maar dat dit door zeer sterke turbulentie veroorzaakt wordt en in dit geval met zekerheid gezegd kan worden dat het van de helikopter afkomstig is geweest.
De piloot van de helipkopter is, naar ik hoop, onbewust zeer onverantwoord bezig geweest door de paramoteur veel te dicht in de lucht te benaderen en door om hem heen te cirkellen, waardoor er geen turbulentvrije doorgang meer was voor de paramoteur. Het controleren of er een registratienummer in het scherm staat, mag nooit een reden zijn om welke piloot dan ook in gevaar te brengen. De piloot van de helipkopter had zich in vebinding kunnen stellen met politie op de grond en die had kunnen kijken of er een registratie in het scherm stond.

Ik zou u willen vragen of u aan de piloten van de helikopter de volgende richtlijnen mee zou willen geven:
Benader een paramoteur alleen van achteren of van opzij, maar nooit van onder, boven of recht van voren. Hiermee behoud de paramoteur altijd de mogelijkheid om een rustige richting te blijven vliegen. Mocht het registratienummer niet leesbaar zijn, vraag aan politie op de grond of ze dit willen bekijken. Mocht dit dan nog niet mogelijk zijn, blijf dan achter de piloot vliegen totdat deze geland is en controleer het geheel dan.
Ikzelf heb meegemaakt dat een KLPD helikopter piloot mij van Amsterdam-Zeeburg tot aan Almere heeft gevolgd om vervolgens naast mij te landen en mijn papieren heeft gecontroleer. (Zie foto). De correctheid van de piloot destijds heeft ons paramoteurpiloten altijd de indruk gegeven dat de helipiloten van de KLPD wisten waar ze mee bezig waren.

Ik hoop dat dit een incident was dat niet meer voor zal komen en dat u de piloten van de KLPD heli's op de hoogte wilt brengen. Ik kom graag eens langs, indien hier prijs op wordt gesteld, over de ervaringen die wij hebben als kleine luchtvaarttuigen met overig luchtverkeer.

Met vriendelijke groeten,

Martijn van Voorst
Voorzitter Taakgroep Snorvliegen KNVvL

Terug naar boven

Yvin
Site Admin

Geplaatst: Ma 04 Mei, 2009 10:00:44 Onderwerp:

Professionele brief Martijn, bedankt.

Terug naar boven

Terug naar boven

baba

Geplaatst: Di 12 Mei, 2009 21:49:43 Onderwerp:

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als er straks meer bekend is houden jullie ons dan op de hoogte?

Bauke

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Politiehelikopter is gevaarlijk bezig.
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2009, 14:18 
Startend poster

Afbeelding

Hier een foto van het incident.

vr gr Cors.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2009, 14:13 
Beheerder

Is er al enige terugkoppeling geweest?

Yvin. :ugeek:

Afbeelding

PH-9S8

Afbeelding

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2009, 14:57 
Zeer actief lid

Mijn nieuwsgierigheid blijft.

Is er al wat meer bekend omtrent de ingediende Airprox?
Kan ik nog wat leren n.a.v. andermans ervaring?
Of mag ik op zolder op zoek gaan naar de doofpot van mijn grootvader van moederszijde?

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2009, 18:53 
Startend poster

Goed nieuws

Beste collega piloten,

Door dat bijna fatale ongeval had ik materieel
behoorlijk wat schade geleden.
Het moment waarop mijn glider zich herstelde,
moest wel het gewicht van mij en de paramotor (120 kg)
opvangen worden. Als gevolg daarvan is het chassis van
de paramotor ontzet. Ook is de propeller door de torsie
van de motor in het chassis in de beschermingskooi geraakt
en de glider zelf moest worden hersteld en gekeurd.

Voor het verhalen van de schade heb ik contact opgenomen
met de KLPD. Ik kwam uiteindelijk terecht bij het bureau
schadezaken van de KLPD in Driebergen. Ook heb ik
vanzelfsprekend mijn verzekeringsmaatschappij ingelicht.
De Nederlandse Luchtvaartpool (Aviabel N.V.) te Amsterdam.
Om het verhaal kort te maken,na heel veel mails en
telefoontjes over en weer met de KLPD, bemerkte ik
dat zij wel willen betalen om ervan af te zijn. Ik denk dat ze
aanvoelen, weten, dat ze fout zitten.
Het indienen van de AIRPROX heeft zeker geholpen naar mijn
oordeel. Ze weten dat ik in ieder geval deze zaak zeer serieus neem.
De man van de verzekering zei over de telefoon dat dit een heel
bijzonder geval was. Ook van zijn kant proefde ik in zijn
bewoordingen dat hij ervan wilde.
De mails werden duidelijker. Welke schade ik opgelopen had,
afschrijf waardes, bonnetjes en uiteindelijk concrete bedragen.

Succes.

De Nederlandse Luchtvaartpool (Aviabel N.V.) te Amsterdam,
waar ook de KLPD verzekerd is, laat mij het volgende bij
E-mail weten:

“Zoals telefonisch overeengekomen bevestig ik U dat wij
zonder erkenning van aansprakelijkheid en ter finale kwijting
U Euro 1,600 zullen vergoeden.”

Ja, ja geen erkenning van aansprakelijkheid, maar ze betalen toch.
Dat zegt een ieder genoeg.
Over de AIRPROX horen jullie nog, die procedure loopt nog.

Vriendelijke groeten,

Cors

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2009, 17:18 
Beheerder

Hou ons graag op de hoogte.

Hellicoptor too close to glider

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3UdnS5inaOw&hl=nl&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3UdnS5inaOw&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Yvin. :ugeek:

Afbeelding

PH-9S8

Afbeelding

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC