Geachte intimi,
Met dank aan- en toestemming van Parafun heb ik het volgende gekopieerd van het Belgische forum.
In andere vliegdisciplines moet men veelal een verplichte Pre-Flight Check doorlopen. Tijdens de opleidingen hebben de meeste piloten dit wel gehoord, maar doet men het nog?
In de paramotor wereld wordt dit veelal vergeten, toch doe ik iedere keer een Pre-Flight Check.
Dit hoeft niet lang te duren en kan veel toestanden vermijden.
Nu, een Pre-Flight Check moet ook geen groot onderhoud van je paramotor zijn. Je kunt dus zover gaan je maar wil, maar de bedoeling moet toch zijn dat het praktisch en snel blijft, zodat je dit voor iedere vlucht kan doen:
Voor ieder vlucht:
PRE-FLIGHT MOTOR (Begin van boven naar beneden)
- Net oké
- Vasthechtingspunten kooi controleren.
- Indien Reserve : Vasthechting zak, haak,vasthechting aan silette
- Motorblok vast (eens goed aan trekken), controleer aanhechtingspunten (blocks)
- Bougiekop vast
- Bevestiging uitlaat aan cilinder (vijzen, veren)
- Prop vast, geen speling op prop
- Reductie, eventueel speling op riem controleren
- Luchtinlaat goed vast
- Uitlaat goed vast (eens aan trekken, aanhechtingspunten)
- Tank ontluchting open
- Tank open
- Tankleidingen vrij
- Benzine
- Handvat: vrije beweging van de gashendel, controle op gas en controle op carburator.
- Gliderzak mee (de kleine zak waar je glider normaal inzit). Vouw die heel compact op en plaats die in een zak van je silette. Dit is handig als je in panne valt, dan heb je tenminste een zak om je glider in te steken. Een moersleutel is ook handig om alvast wat uit elkaar te draaien. ( propeller en de kooidelen )
(Dit hoeft niet langer dan 60 seconden te duren)
PRE-FLIGHT SCHERM - Controleer de richting van de wind
- Leg je scherm zo goed mogelijk in de wind
- Snelle visuele inspectie van het scherm.
- Controleer de risers (niet gedraaid, karabiniers)
- Controleer stand van de trims
- Controleer dat alle lijnen vrij zijn (begin met de A's)
- Controleer op knopen
- Controleer op breuken in de lijn (als je een vermoeden hebt van mogelijke breuk... bvb na slechte start en lawaai gehoord).
Dit doe je door een lijn vast te nemen (tussen duim en wijsvinger) , er lichtjes op te drukken en vervolgens de lijn door je vingers te laten glijden. Als je een oneffenheid vind, dan heb je daar een mogelijke breuk.
- Bevestig de risers
- Bevestig het speedbar systeem (let op twists)
- Controleer de speedbar zodat die niet aan je voeten geraakt.
PRE-FLIGHT PILOOT (terug van boven naar beneden)
(Sommige dingen zijn natuurlijk optioneel)
- Helm
- HeadSet, oordopjes
- Zonnebril
- Vliegpak
- Radio
- Handschoenen
- GSM (altijd meenemen)
- GPS, VARIO
- Schoenen ( veters goed vast )
IS ER IETS NIET CORRECT, STIJG DAN NIET OP! LAAT JE NIET VANGEN. ALTIJD HET PROBLEEM EERST HERSTELLEN TIP: Print dit af op een klein stukje papier, lamineer dit en plaats het in de zak van je paramotor, zo heb je het altijd bij de hand. Na een tijdje ken je de procedure van buiten.
STARTEN VAN DE MOTOR - Indien nodig benzine pompen
- Schakelaar
- Ga naar een plek waar er niemand dicht bij staat (straal 10-20m)
- De motor plaatsen zodat de propellor gericht is naar een grote open ruimte waar geen obstakels in de dichte nabijheid zijn (wegblazen)
- Controleer of er geen mensen dicht bij je motor staan (ook niet op redelijke afstand in de as van je prop).
De veiligste plaats voor kijkers is een goed stuk achter je ofwel een goed stuk voor de motor, Nooit ernaast!
- Controleer nog eens of iedereen veilig staat.
- Plaats je heel stevig tegen de motor.Schuin met 1 been gebogen tegen het zitje. Neem met 1 hand stevig de kooi vast.Leun de arm tegen de kooi. Zorg ervoor dat je hand, arm niet door het net/gat kan schieten.
- Start
- Laat de motor zo snel mogelijk terug op stationair toerental komen
Persoonlijk ben ik absoluut TEGEN het warmdraaien op hoge toeren van een motor. Je ziet dat op terrein constant en dat is volgens mij zeer gevaarlijk. Je moet maar eventjes je evenwicht verliezen en je hebt mogelijks geen controle meer. Stel dat bvb het gas op volle stand blijft hangen!
Dit is een gevaar voor jezelf en de omstaanders.
De meeste ongelukken met paramotor gebeuren op de grond!
De motor hoeft niet lang warm gedraaid te worden en zeker niet vol gas.
Ik start de motor (meest veilige als je hem zelfs aanhebt) , bevestig de motor op de rug en loop naar het scherm met een draaiende motor, die ik stilletjes in toerental laat oplopen.
Vlak voor de takeoff, geef ik dan een paar keer vol gas en that's it.
HET AANDOEN VAN DE MOTOR - Doe dit in alle rust
- zorg ervoor dat je niet praat, men je niet stoort.
Het aadoen van de motor is vrij simpel, maar je bent snel iets vergeten (bvb niet dichtdoen van de beenriemen) met mogelijks erg nare gevolgen.
- Heb je alles mee (zie piloot check)
- Motor PreFlight Check
- Onderste 2 beenriemen vast
- Middenriem vast
- Top riem vast
Greetzzz,
Yvin.