Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 13:07

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: PRE-FLIGHT CHECK
BerichtGeplaatst: 09 Jun 2009, 18:24 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
>


Geachte intimi,

Met dank aan- en toestemming van Parafun heb ik het volgende gekopieerd van het Belgische forum.

In andere vliegdisciplines moet men veelal een verplichte Pre-Flight Check doorlopen. Tijdens de opleidingen hebben de meeste piloten dit wel gehoord, maar doet men het nog?
In de paramotor wereld wordt dit veelal vergeten, toch doe ik iedere keer een Pre-Flight Check.

Dit hoeft niet lang te duren en kan veel toestanden vermijden.

Nu, een Pre-Flight Check moet ook geen groot onderhoud van je paramotor zijn. Je kunt dus zover gaan je maar wil, maar de bedoeling moet toch zijn dat het praktisch en snel blijft, zodat je dit voor iedere vlucht kan doen:

Voor ieder vlucht:

PRE-FLIGHT MOTOR (Begin van boven naar beneden)

- Net oké
- Vasthechtingspunten kooi controleren.
- Indien Reserve : Vasthechting zak, haak,vasthechting aan silette
- Motorblok vast (eens goed aan trekken), controleer aanhechtingspunten (blocks)
- Bougiekop vast
- Bevestiging uitlaat aan cilinder (vijzen, veren)
- Prop vast, geen speling op prop
- Reductie, eventueel speling op riem controleren
- Luchtinlaat goed vast
- Uitlaat goed vast (eens aan trekken, aanhechtingspunten)
- Tank ontluchting open
- Tank open
- Tankleidingen vrij
- Benzine
- Handvat: vrije beweging van de gashendel, controle op gas en controle op carburator.

- Gliderzak mee (de kleine zak waar je glider normaal inzit). Vouw die heel compact op en plaats die in een zak van je silette. Dit is handig als je in panne valt, dan heb je tenminste een zak om je glider in te steken. Een moersleutel is ook handig om alvast wat uit elkaar te draaien. ( propeller en de kooidelen )

(Dit hoeft niet langer dan 60 seconden te duren)

PRE-FLIGHT SCHERM

- Controleer de richting van de wind
- Leg je scherm zo goed mogelijk in de wind
- Snelle visuele inspectie van het scherm.
- Controleer de risers (niet gedraaid, karabiniers)
- Controleer stand van de trims
- Controleer dat alle lijnen vrij zijn (begin met de A's)
- Controleer op knopen
- Controleer op breuken in de lijn (als je een vermoeden hebt van mogelijke breuk... bvb na slechte start en lawaai gehoord).
Dit doe je door een lijn vast te nemen (tussen duim en wijsvinger) , er lichtjes op te drukken en vervolgens de lijn door je vingers te laten glijden. Als je een oneffenheid vind, dan heb je daar een mogelijke breuk.
- Bevestig de risers
- Bevestig het speedbar systeem (let op twists)
- Controleer de speedbar zodat die niet aan je voeten geraakt.


PRE-FLIGHT PILOOT (terug van boven naar beneden)

(Sommige dingen zijn natuurlijk optioneel)

- Helm
- HeadSet, oordopjes
- Zonnebril
- Vliegpak
- Radio
- Handschoenen
- GSM (altijd meenemen)
- GPS, VARIO
- Schoenen ( veters goed vast )

IS ER IETS NIET CORRECT, STIJG DAN NIET OP! LAAT JE NIET VANGEN. ALTIJD HET PROBLEEM EERST HERSTELLEN

TIP: Print dit af op een klein stukje papier, lamineer dit en plaats het in de zak van je paramotor, zo heb je het altijd bij de hand. Na een tijdje ken je de procedure van buiten.


STARTEN VAN DE MOTOR

- Indien nodig benzine pompen
- Schakelaar
- Ga naar een plek waar er niemand dicht bij staat (straal 10-20m)
- De motor plaatsen zodat de propellor gericht is naar een grote open ruimte waar geen obstakels in de dichte nabijheid zijn (wegblazen)
- Controleer of er geen mensen dicht bij je motor staan (ook niet op redelijke afstand in de as van je prop).
De veiligste plaats voor kijkers is een goed stuk achter je ofwel een goed stuk voor de motor, Nooit ernaast!
- Controleer nog eens of iedereen veilig staat.
- Plaats je heel stevig tegen de motor.Schuin met 1 been gebogen tegen het zitje. Neem met 1 hand stevig de kooi vast.Leun de arm tegen de kooi. Zorg ervoor dat je hand, arm niet door het net/gat kan schieten.
- Start
- Laat de motor zo snel mogelijk terug op stationair toerental komen

Persoonlijk ben ik absoluut TEGEN het warmdraaien op hoge toeren van een motor. Je ziet dat op terrein constant en dat is volgens mij zeer gevaarlijk. Je moet maar eventjes je evenwicht verliezen en je hebt mogelijks geen controle meer. Stel dat bvb het gas op volle stand blijft hangen!

Dit is een gevaar voor jezelf en de omstaanders.

De meeste ongelukken met paramotor gebeuren op de grond!

De motor hoeft niet lang warm gedraaid te worden en zeker niet vol gas.
Ik start de motor (meest veilige als je hem zelfs aanhebt) , bevestig de motor op de rug en loop naar het scherm met een draaiende motor, die ik stilletjes in toerental laat oplopen.
Vlak voor de takeoff, geef ik dan een paar keer vol gas en that's it.

HET AANDOEN VAN DE MOTOR

- Doe dit in alle rust
- zorg ervoor dat je niet praat, men je niet stoort.
Het aadoen van de motor is vrij simpel, maar je bent snel iets vergeten (bvb niet dichtdoen van de beenriemen) met mogelijks erg nare gevolgen.
- Heb je alles mee (zie piloot check)
- Motor PreFlight Check
- Onderste 2 beenriemen vast
- Middenriem vast
- Top riem vast

Greetzzz,

Yvin.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: PRE-FLIGHT CHECK
BerichtGeplaatst: 24 Feb 2010, 15:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Hier nog een versie in het Engels.

Prop
• Prop mounted correct way round
• Prop “waggle” sideways to axis
• Twist tips to discover splits or cracks
• Check for any visual signs of damage
• Clearance to frame check
• Check bolt tightness (not too tight)
• Check tips relative to frame for symmetry

Reduction system/gear box
1) Gear box
• Check breather
• Excess noise when running
• Move prop shaft to check bearing play and mounting bolts
• Check for oil leaks around seals
2) Belt drives
• Check belt tension and condition
• Check for residue (belt debris)
• Pulleys in line and belt running true
• Pulley and bearing play

Exhaust system
• Exhaust “waggle” for excessive play (frame contact)
• Exhaust outlet direction (safe)
• Cracks and corrosion (especially nr engine)
• Mounting bolts and anti vibration rubbers condition
• Free movement of joints (graphite lubrication)
• Safety lock wires on
• Clear of fuel and electrical components
• No obvious exhaust gas leaks

Fuel system
• Fuel mixture
• Fuel tank secure, straps & bolts
• Fuel tank condition – bottom
• Caps and seals – thread conditions – all tightly closed
• Fuel tank breather system open and functioning
• Check spark plug colour
• Fuel lines – condition, routing & security
• Fuel Line condition – suppleness & friction marks
• Fuel filters – fittings & clean (no water content)
• Air filter – in place, clean and security wire attached
• Carb secure, check for induction leaks, return spring, choke lever, cable condition and primer bulb system
• Throttle cable, routing, secure ends, good condition & free movement
• Cruise control off

Electrical system
• Kill switch – wiring & operation
• Ignition/main switch (electric start isolation switch)
• Battery secure and charged
• Battery terminals for corrosion & security
• Earth leads secure & in good condition
• HT lead and coil connections
• Plug cap secure
• Spark plug tight (not too tight)

Starter mechanism
1. Manual
• Pull cord condition & routing
• Return spring and ratchet working
• Length of cord
• Pulley system condition & security

2. Electrical
• Condition of starter ring and starter motor secure
• Bendix return spring working
• Greased
• Electrical connections secure (no chaffing)

Engine
• Alignment
• Mountings condition & fastenings
• Leaks – cylinder head & base, main bearing
• Castings for cracks
• Cooling cowlings condition & security
• Clean engine

Frame
• Straightness & geometry
• Frame “waggle” listen for clicks (welding cracks)
• Inspect welded joints
• Netting tension & security
• Specially around the engine mounts
• All fastenings
• Frame segments fitting correctly
• Hang points and attachments

Harness
• General condition of webbing & stitching
• Buckles clean and working correctly
• Symmetry in general fitting
• Mountings
• Mallions tight and locked off
• Adjustment mechanisms
• Karabiner width approx 42cm
• Speed bar/stirrup mechanism inc. stowing
• Pockets secure
• Reserve mounted correctly, reserve handles release ok
• D Shackles, check bolts for wear


Wing to Paramotor
• Karabiners clean in good condition, locking system working, back up system (if fitted) and gates facing inwards
• Speed system fitted correctly for pilot & wing
• Pulleys running free
• Lines and attachments in good condition
• Karabiners to harness/webbing wear (no metal to metal contact)

Special notes
• Always keep it clean – helps find problems before they evolve
• Fix it now – don’t leave it for later
• Use torque wrench where possible to ensure correct tightness of fittings
• Special care over reserve deployment handles & bridle routing
• Never mix mineral with synthetic oils
• Try not to keep mixed fuels for long periods of time
• Follow all safety notices and recommendations
• “waggle” it regularly
• Once again keep it clean & fly safely



Basic pre flight checks

Pilot
1) Fitness and state of mind
2) Pockets sealed – empty
3) Loose items
4) Footware
5) Helmet

Wing
1) Opening up
2) Checking
3) Controls

Motor
1) Standard check list
2) Starting safety checks
3) Warm engine

Finally
1) Helmet – chin strap & fit
2) Harness – Buckles – Loops length
3) Wing to motor – karabiners
4) Pilot – Loose objects – no scarfs
5) Visual checks – activity, wind

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: PRE-FLIGHT CHECK
BerichtGeplaatst: 14 Mei 2012, 20:31 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:24
Berichten: 17
Woonplaats: Krimpenerwaard
Voor de Iphone en Ipad liefhebbers: checklist (lite). Werkt perfect, speciaal voor piloten.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: PRE-FLIGHT CHECK
BerichtGeplaatst: 14 Mei 2012, 22:47 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 17:51
Berichten: 15
Woonplaats: Lisse
Als je de engelse versie neemt voor dat je van plan bent te starten dan zijn je vliegmaten al weer terug van hun vlucht voordat jezelf klaar bent met je groot onderhoud. :lol: :lol: .
Nee alle gekheid op een stokje. ;)
Ik controleer dagelijks voor mijn werk vliegtuigen en het motto bij ons is:"fouten maken mag niet, punt.
Voor een veilige vlucht is het van groot belang dat je vlieguitrusting fit for flight is.
Per slot van rekening hangt je eigen leven er aan.
Bewust zijn van de gevolgen is van groot belang hierin.
En laten we eerlijk zijn als het fout gaat en je hebt de luxe om daarna nog boos te zijn op je zelf , verpest het alle plezier die je voor ogen had.

Never compromise on safety.

Gr.Frank


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.