Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 07 Mei 2025, 21:09

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Keuzes... Altijd lastig.
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2012, 17:23 
Kijkt de kat uit de boom

Hallo allemaal,

Ik ben Willem en ben 26 jaar oud.
Ik ben parachutist en zweefvlieger, en mijn passie ligt echt bij het zweefvliegen.
Nou heb ik daar 1 probleem, en dat is dat ik altijd onder die mooie cumeltjes zit, en ik vind het juist zo mooi daar boven!
Ik ben hier dan ook omdat ik misschien paramotor (met trike)wil gaan vliegen.
Daarnaast heb ik ook gekeken naar een trike met hangglider, alleen kon daar weinig info over vinden. Een PPL halen is ook nog een optie,maar dat is me eigenlijk een beetje aan de dure kant, zeker omdat ik me andere hobby's er niet voor op wil geven.
Nu mijn vraag:
Ik heb gelezen dat je voor paramotor (met trike) je PGL moet halen, maar is dat voor de trike met hangglider hetzelfde? Zo niet, iemand een idee wat dan wel?

Alvast bedankt!

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Keuzes... Altijd lastig.
BerichtGeplaatst: 14 Jul 2012, 07:54 
Hoofd Moderator

Hoi Willem,

De keuzes zijn inderdaad lastig te maken. De hangglider trike waar jij het over hebt vliegt een stuk harder, dan een snorvliegtuig. De Xcitor, 2 persoons trike van Fresh Breeze, vliegt ook vrij hard (even uit mijn hoofd, zo'n 80 km/u).

Een hangglider trike, ook wel delta trike genoemd, is een ultralight (MLA), waarvoor een RPL, Recreational Pilot License, nodig is.
In de toekomst kan dit overigens wel gaan veranderen. Er worden nieuwe categorieën toegevoegd, waaronder de LAPL, Light Aircraft Pilot License. Zover is het nog niet.

Houd er rekening mee, dat de aanschaf, onderhoud, etc van een delta trike aanmerkelijk duurder is.

Voor de snorvliegtrikes kun je een PGL (snorvliegbrevet) brevet halen met een "trike" aantekening.

Veel vliegplezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2012, 09:16 
Zeer actief lid

Citaat:
De Xcitor, 2 persoons trike van Fresh Breeze, vliegt ook vrij hard (even uit mijn hoofd, zo'n 80 km/u).

met de Flanders lukt dat ook makkelijk Frank.
het is maar net wat voor een scherm je er boven hebt hangen

Gr Oscar

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2012, 14:42 
Hoofd Moderator

Hoi Oscar,

Bedankt voor je toevoeging.
Wellicht kun je nog wat meer over snelheden vertellen. Daarmee krijgt Willem een nog vollediger beeld van de mogelijkheden.

Zelf heb ik geen trike ervaring. Ik weet alleen, dat de Xcitor relatief hard kan vliegen. Geen idee wat de snelheden zijn van de Flanders trike, de Bullix, Flyke, de diverse Nirvana optie's etc.

Goed trouwens, dat de DULV keuring er door is. Van veel vliegt heb ik begrepen, dat de Flanders trike relatief stil is.

Groetjes,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 08:50 
Kijkt de kat uit de boom

Allemaal alvast bedankt voor jullie ingeving.
Het is niet dat ik sneller wil vliegen, maar ik wil juist genieten van de mooie wereld boven de wolken.
Enne ik heb eigenlijk ook geen zin meer om tussen die hectische drukte te rijden met de auto als ik een dagje ga zweefvliegen... ( zo dat klinkt verwent :D ) maar gewoon opstijgen in Drachten en op Hoogeveen landen, dan lekker gezelligheid bij de zweefclub en na een lekker dagje vliegen, weer terug naar Drachten...

En ik denk dat het allemaal wat makkelijker gaat als je iets wilt. Als je eens iemand kennis wil laten maken met onze mooie wereld, kan je met een duo trike naar boven, als je even een uurtje wilt vliegen dan kan dat, en als je wel de hele dag wilt vliegen dan kan dat ook.

Maar nou het volgende, vlieg je met een paramotor wel een beetje hoog? Je moet toch wel op zo'n 4000 - 6000 ft zitten om een beetje te genieten van het wereldje bovende wolken. Als dat al hoog genoeg is, met zweven zit je soms al zomaar op 5000 ft tegen de wolkbasis aan.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 10:18 
Zeer actief lid

Citaat:
Maar nou het volgende, vlieg je met een paramotor wel een beetje hoog? Je moet toch wel op zo'n 4000 - 6000 ft zitten om een beetje te genieten van het wereldje bovende wolken. Als dat al hoog genoeg is, met zweven zit je soms al zomaar op 5000 ft tegen de wolkbasis aan

Ik vrees dat je het toch allemaal te rooskleurig inziet, ons plafond ligt doorgaans op 1200ft.

En de dagen dat je de hele dag door kan vliegen zijn ook beperkt, vaak gooit de wind of turbulentie ons roet in het eten.
In sterk thermisch weer is het geen pretje, en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Vaak vliegen wij in de avond of ochtend uurtjes, dat neemt natuurlijk niet weg dat dit vaag fantastische uitzichten opleverd.

Groete Gertjan

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 11:07 
Zeer actief lid

Inderdaad Gertjan heeft gelijk
wij vliegen tot 1200 ft en met een scherm vlieg ik niet graag in turbulent weer
zo zie je maar dat snorvliegen een hele aparte tak van sport is met zijn eigen eigenschappen :| en
voor en nadelen.

hier kan je heel wat info verzamelen
http://www.yvin.mijnwebserver.nl/paramotor/viewtopic.php?f=9&t=6223

Voor het laatst bewerkt door O.Scholtes op 15 Jul 2012, 11:10, in totaal 1 keer.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 11:09 
Kijkt de kat uit de boom

He Gertjan,

Ik had al zo'n vermoeden dat jullie plafond niet zo hoog zou zijn...
Ik ben bang dat ik toch maar moet kijken of een PPL de oplossing word voor mij..

Bedankt!

Willem

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 13:16 
Zeer actief lid

Ik zou je nog een PBtje sturen, maar ik lees alle antwoorden en wil even iets toevoegen.
Drachten lees ik ergens in je tekst...
Wat ik na 14 jaar zweefvliegen heb gedaan is een tandemvlucht gemaakt met een instructeur om zo te proeven van deze luchtssport.
Ik had in eerste instantie ook zo mijn vooroordelen en dacht ook lekker van A naar B te kunnen vliegen en thermieken moest ook geen probleem zijn want die ervaring had ik immers al 14 jaar.
Zoals al een paar mensen schrijven moet je je beeld een beetje bijstellen.
Overigens hoor je nu misschien alleen maar de negatieve kanten, maar als je een avondje (of twee) bij een school mee hebt gekeken krijg je een heel ander beeld, zeker als je zelf een keer hebt meegevlogen.
In Drachten zit volgens mij een goede school en hebben ook een site, de instructeur kan je alles vertellen en heeft de nodige ervaring.
Ik zie steeds meer mensen uit de vliegsport en zweevliegwereld aan deze hobby beginnen, vanwege deels de éénvoud en laagdrempeligheid alsmede de rust die je hebt voor, tijdens en na de vlucht.
Wat betreft de hoogte...hééérlijk!
Je kunt veel meer zien en hebt daar ook veel meer de tijd voor.
Wil je boven de wolken vliegen of stiekem in (ja ik weet wat zweefvliegen is ;) dan moet je idd coomercieël gaan vliegen, maar als je weet hoeveel piloten op het moment na de opleiding geen baan hebben en ook nooit meer zullen gaan krijgen, dan lijkt me dat verre van verstandig!
Gezien je respectabele leeftijd van 26 denk ik verder dat een trike met scherm e.d. van ver boven de 12.000 euro niet voor jouw wegggelegd is....staan er nu nml, mede door de crisis, genoeg voor ~3000 te koop+1000,= opleidingskosten...tel uit je winst.
Op jou leeftijd heb je nog geen rollator met scherm nodig (sorry voor de oudere jongeren onder ons ;)
PB houd je tegoed!

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2012, 14:15 
Zeer actief lid

Dat bedoelde ik...nog een voordeel!
Als je eenmaal kan "vliegen" kun je naar iets duurders uitzien.
De afschrijvingen kunnen in het begin nogal oplopen, en dan bedoel ik niet op de leeftijd :roll:

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC