Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 13:12

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Publicatie voortgang overleg december 2012 e.v.
BerichtGeplaatst: 04 Dec 2012, 10:34 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste paramotorforumlezers,

Regelmatig heb ik via dit forum gecommuniceerd over de voortgang van het overleg met de overheid, dat moet leiden tot een "passende oplossing, zoals vrijstelling" (tekst uit de motie de Rouwe/Meeuwis) voor paramotorvliegen.

Ik heb een aparte pagina gemaakt op http://www.paramotorweb.nl. Daarop staat het hele traject, de achtergrond informatie en links naar de diverse regelingen en documenten, die er als referentie bij horen.
Ik blijf deze pagina uiteraard updaten.

om direct naar de pagina te gaan.
De link naar deze pagina staat ook rechtsboven op de homepage.

Ontwikkelingen kun je ook via Twitter volgen: @ParamotorWeb

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie voortgang overleg december 2012 e.v.
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2012, 00:09 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Frank,wederom petje af voor alle tijd die je er maar weer in blijft steken,ondertussen is Pim ook lekker bezig om vergunning voor anderen
te regelen en zich te verdiepen in de problematiek en dit alles voor onze gemeenschappelijke passie.
zo zie je maar en wordt gewerkt achter de schermen :o 8-)

We hebben wekelijks contact,dus weet ik wat er gaande is,en dat is niet niks :mrgreen:
Laten we vooral veel velden aan blijven vragen,dit past in onze stratagie om ons doel te bereiken.
Hoe meer legale velden,hoe minder we opvallen :? ja want we is wie en was het niet die ander.......er zijn straks zoveel velden
dat ik niet meer kan plaatsen welk veld bij wie hoort........snappen jullie hem nog :?........zij straks ook niet meer en vragen zich
terecht af of ze ons niet beter gelijk hadden los kunnen laten. :mrgreen: :mrgreen:

Groet jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie voortgang overleg december 2012 e.v.
BerichtGeplaatst: 05 Dec 2012, 07:39 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Jacques, bedankt!
Er is geen weg terug voor mij. Er is slechts één focus en dat is vooruit. Juist de manier waarop de overheid zich opstelt geeft me energie om door te gaan.

De strategie van zoveel mogelijk velden aanvragen is om meerdere redenen is een goede.
Het gaat er niet om, dat we overvragen, maar dat we zoveel velden aanvragen als we nodig hebben.
Enerzijds moeten we elke vorm van illegaliteit proberen te voorkomen. Denk ook aan je verzekering. Het starten en landen van een niet-legaal veld kan leiden tot niet uitkeren bij een ongelukje. De kans op een ongelukje is bij onze luchtsport uiterst klein, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Wij zijn niet de enige TUG aanvragers. Ook de ballonvaarders vragen TUGs aan.
Maar die waren toch vrijgesteld? Klopt, maar de provincies hebben weer iets nieuws bedacht. Als je minder dan 13 keer van een locatie gebruik maakt, dan is er sprake van een Tijdelijk en Uitzonderlijk gebruik. Men moet dan dus een TUG aanvragen. Gebruikt de ballonvaarder het terrein meer dan 12 keer, dan kan hij zich beroepen op de vrijstellingsregeling.
Provincies en gemeenten hebben nu een enorme werklast erbij door de vele TUG aanvragen.

Telkens gaat het nergens om. De ballonvaarder controleert net als wij de locatie op geschiktheid (RVGLT, laagvliegroutes, Natura 2000, etc). Op een gegeven moment moeten de provincies ook beseffen, dat deze ambtelijke en administratieve lasten geen toegevoegde waarde hebben.

De toekomst van onze prachtige luchtsport hebben we zelf in de hand!

Veel vliegplezier,

Frank

www.paramotorweb.nl
Twitter: @ParamotorWeb

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie voortgang overleg december 2012 e.v.
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2013, 16:26 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Allen,

Vanmorgen (14 januari 2013) met een delegatie van de KNVvL bij I&M in Den Haag geweest.
Vanwege nieuwe personen aan tafel zijn we begonnen met het schetsen van de situatie. Gelukkig was de website http://www.paramotorweb.nl bezocht. Dat scheelde uitlegtijd.

De algemene teneur was, dat de oplossing eigenlijk samen met de provincies gezocht moest worden. Van onze kant hebben we aangegeven, dat juist de provincies verre van oplossingsgericht zijn. Dit knelpunt blijft dus nog even bestaan.

Er werd gevraagd welke oplossing we nu het beste zien zitten met respect naar alle partijen.
Die vraag was voor mij eenvoudig te beantwoorden. Nog sterker, die had ik op schrift bij me.

Een aanwezige juriste, die o.a. meegewerkt heeft aan de totstandkoming van de RBML, zag een mogelijke in de opname van paramotors in een bepaald artikel van het Besluit Burgerluchthavens. Om meerdere redenen zou dit positief kunnen zijn. Zowel aan onze kant als de kant van de overheid (vereenvoudiging en dezelfde regelgeving voor andere luchtsporten). Ik wil bewust nog niet in detail gaan, omdat ze eerst contact hierover wil hebben met de provincies. Daar zie ik overigens een zeer groot struikelblok in. De resultaten uit het verleden laten dat immers zien. Ik heb daarop aangegeven, dat de situatie dusdanig is, dat van de drie partijen er twee slechts oplossingsgericht willen werken. Wat is het bestaansrecht dan van die derde partij in het overleg.
Ik zie dat wellicht te zwart/wit, maar het is feitelijk wel de situatie.

Tijdens het overleg werd door I&M aangegeven, dat er wellicht zelfs politieke druk nodig is om verder te komen. Ik kon ook daar een goed antwoord op geven. De voorzitter van de Interprovinciale Contactgroep Luchthavens heeft inmiddels de staatssecretaris een brief geschreven met de visie van de provincies. Een afschrift daarvan heb ik via de KNVvL mogen ontvangen. I&M was nog niet op de hoogte van deze brief. Uit de brief blijkt wederom, dat er van oplossingsgerichtheid geen sprake is bij de provincies. Op een aantal plaatsen strookt de inhoud niet met de werkelijkheid. Ik heb een conceptbrief als reactie op de brief van deze voorzitter al klaar liggen. De definitieve versie zal spoedig klaar zijn.

We hebben tevens de situatie bij de paramotorvliegscholen besproken. De huidige regelgeving geeft vliegscholen, behoudens een enkele locatie, niet de mogelijkheid legaal op te leiden. Hoge kosten moeten gemaakt worden om in het buitenland op te leiden.

Tevens de situatie bij de trikes besproken.

Aan het eind van de anderhalf uur durende bespreking hebben we heel duidelijk aangegeven, dat we verder moeten komen. Om geloofwaardig te blijven bij de achterban (de paramotorvliegers) moet er op korte termijn echt een "passende oplossing" komen. Stel je voor, dat je op de 13e dag van het jaar gebruik maakt van je TUG veld. Dan ben je formeel illegaal bezig. Wordt er dan gehandhaafd, ben je nog verzekerd? Wat gebeurt er als je bekeurd wordt? Krijg je dan een strafblad, een overtreding van de Wet luchtvaart is immers meestal een misdrijf? OK, de 13 dag zal wel meevallen, maar vul zelf maar in hoe ver het kan gaan. Hoe dan ook, een onhoudbare situatie, die een oplossing vereist.

Afsluitend heb ik het beeldend proberen uit te leggen (bedankt Jacques): je hebt een mooie auto in de garage staan, waarvoor je een rijbewijs hebt. De auto is voorzien van alle papieren en alles is in kannen en kruiken. Je hebt een oprijlaan, waarover je naar de openbare weg komt. Op de openbare weg mag je zoveel rijden als je wilt, echter, je mag maar 12 dagen per jaar gebruik maken van je oprijlaan en dan ook nog maar 2 keer per dag. Een situatie, die eigenlijk onbestaanbaar is.
Bij paramotorvliegen is dit echter de situatie.

Afsluitend kan ik stellen, dat ik in een bespreking gezeten heb, waarbij eenieder eerlijk en open was over de situatie, dat we serieus genomen werden, er geen beloftes gemaakt werden (geen valse verwachtingen) en dat er vanuit de overheid voor het eerst een voorstel gemaakt werd tot een mogelijke oplossing. Ik hoop dan ook, dat deze mogelijke oplossing een positief vervolg heeft.
We zijn er nog lang niet, maar we gaan wel gewoon door.

Het verzoek aan jullie is om vooral veel plezier te blijven houden aan onze prachtige luchtsport en een oog te blijven houden voor de veiligheid, de omgeving en het milieu.
De toekomst hebben we samen in de hand!

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Publicatie voortgang overleg december 2012 e.v.
BerichtGeplaatst: 14 Jan 2013, 21:03 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Frank,
Zoals iedereen onder tussen weet, :o trek jij die zware kar alleen,van ons krijg je nog wat inspiratie en kennis mee,Pim is ondertussen ook
zeer druk bezig tussen de regels door gaatjes te vinden,en is er niet vies van zich belangeloos in te zetten voor velden te regelen.
Ondertussen kontakt gehad met Friesland,een alleraardigste medenkende amtenaar.
Generieke worden niet meer afgegeven,alleen Tugs,hierdoor zal de spreiding minder worden,iets wat we just willen stimuleren voor de vlieger
en eventuwele klagers.
En helaas zijn er nog al wat klagers in die hoek,sprijding is dan één van de beste oplossingen,tevens moeten piloten leren rekening te houden
met hun eigen inbreng dit te voorkomen.
Voorkom klachten, 1 blijf niet bij je veld hangen,maak hoogte op plekken waar weinig bewoning is,KIJK WAAR JE VLIEGT, :shock: vergelijk
eens het lawaai wat jou machine maakt te opzichte van anderen,.......een hoge toon is veel iritanter dan een lage.
Wellicht kun je een L profiel propeller op je motor plaatsen inplaats van een M profiel, het geluid wordt hierdoor donkerder en minder agrasief,
vergelijk het met een fiets in de tweede versnelling of derde.
Gelukkig werken niet alleen Fresh-Breeze (koploper) nu aan dit probleem,maar worden andere merken zich er ook gelukkig bewust van.
Maar overleg eens met je Dealer of met mij of er nog iets meer uit te halen is.
Snellere gliders maken het ook niet altijd beter,let dus goed op je toerental bij aanschaf van een snelle glider.

Frank,je was nog iets vergeten te melden in mijn onderstaande betoog :mrgreen:

Afsluitend heb ik het beeldend proberen uit te leggen (bedankt Jacques): je hebt een mooie auto in de garage staan, waarvoor je een rijbewijs hebt. De auto is voorzien van alle papieren en alles is in kannen en kruiken. Je hebt een oprijlaan, waarover je naar de openbare weg komt. Op de openbare weg mag je zoveel rijden als je wilt, echter, je mag maar 12 dagen per jaar gebruik maken van je oprijlaan en dan ook nog maar 2 keer per dag. Een situatie, die eigenlijk onbestaanbaar is.
Bij paramotorvliegen is dit echter de situatie

Je was vergeten dat er een belachelijke meldingsplicht is die nergens toe bijdraagt :evil:
Je spreekt over een mooie auto,......maar voor ons is het toch gewoon een brommertje(snorfietsje)....volgens de uitvinder van het woord (Bart Hartog) 1996.
Zullen we het dan nog eens even ter verbeelding voor de amtenaren, projecteren op het varen met een geregistreerde boot,....vaarbewijs,registratie,verzekering,.......maar geen BELACHLIJKE meldingsplicht.
Dit melden vind ik nu pas inbreuk op de privicie!! :(
En wat dacht je van ons PH,nr.....gewoon openbaar,door idereen te vinden,(toets maar eens in Google, PH-9X6) :o Als je eens van een
leuke meid met dan mooie golfje het adres wil hebben :mrgreen: lukt dat je niet zomaar,en Max geeft je het ook niet voor €50 :lol: :lol:

Genoeg frustratie gespuijt,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.