Beste paramotorvliegers,
Een prachtige dag, 25 januari 2013.
Rustig weer, in de middag zou de wind wat toenemen, ook de bewolking. Er was ook kans op mist op bepaalde plaatsen in Nederland.
Aangezien het hier prima weer was en de wind toe zou gaan nemen zou de kans op mist alleen maar kleiner worden. Helaas, zo zou blijken.
Rond 10.00u naar mijn vliegstek gereden. Prachtig weer met een duidelijke inversie rond 1000ft (330m).
Het plan was om mooie foto's te maken van schaatsers op de Loosdrechtse Plassen.
Volle tank, verwarmd vestje en verwarmde handschoenen. Ook verwarmingspads in mijn laarzen gedaan.
Helemaal klaar voor een lange vlucht.
Hieronder de eerste drie foto's, dan weer het vervolg van mijn verhaal.



Het werd tijd om terug te keren. Nog ruim voldoende brandstof, maar ik wilde zelf ook nog even de ijzers onderbinden. Dus ben ik teruggegaan.
Na een minuut of 20 zag ik lage bewolking onder me door schuiven.
Hmmm, het leek alleen mar dikker te worden.
Kijk hieronder maar:

Ik had nog ruim voldoende brandstof, het voordeel van een kijk-spiegeltje.
Eerst geprobeerd om het mistveld, dat vanuit het oosten op was komen zetten, heen te vliegen.
Het lukte niet om dichter dan vijf kilometer van mijn TUG te komen.
Terug naar Loosdrecht. Ik dacht, laat ik hem daar maar ergens dichtbij huis in een weiland neerzetten.
Ik had ook en andere optie.
Vliegveld Hilversum ligt tegen Loosdrecht aan. Ik heb een luchtvaartporto en ook een RT brevet. Dus even de havenmeester opgeroepen en uitgelegd, dat ik kwam uitwijken.
Een paramotor die komt uitwijken is voor een veld als Hilversum een vreemde gewaarwording.
De zuidelijk baan (13-31) was in gebruik. Het circuit ligt ook nog een zuid van het veld. De hele noordkant was dus bruikbaar. Minimaal 50 van de 56 hectare, die het vliegveld groot is.
Ik ben uiteindelijk voor het restaurant geland. Zij die op Hilversum bekend zijn weten, dat dat een prima stek is om een paramotor neer te zetten.
Na 2.20u stond ik weer aan de grond, op anderhalve kilometer van mijn huis. De "taxi" was dan ook zo geregeld.
Meteen even naar de havenmeester gegaan en tekst en uitleg gegeven. Jammergenoeg was de blik in de ogen van deze overigens uiterst plezierige persoon niet echt positief.
Ik hoefde geen landingsgeld te betalen. Dat dan weer wel.
Ik heb in het verleden veel gevlogen op Hilversum en ben er dus goed bekend.
De reacties van andere vliegers, het was behoorlijk druk, was echt heel hartverwarmend positief. Weer een moment gehad om onze sport te kunnen verkopen.
Moeders de vrouw stond snel voor de deur en 20 minuten later stond ik alweer op mijn TUG om de windzak uit de bevroren grond te trekken en de auto weer mee te nemen.
Oh ja, ook nog een uur geschaatst, totdat het donker werd.
Veel vliegplezier,
Frank