Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 18:44

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2013, 09:16 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Roger,

Bedankt voor je posting.
Wat ik ook bij jou proef, en dat is ook mijn zorg, is hoe de overheden om zullen gaan met de rapportages. Ik zie daar persoonlijk een zeer groot gevaar in. Het zal misbruikt worden, dat hebben we in de grote luchtvaart in de afgelopen periode ook ervaringen mee. Gelukkig heb ik een hoogste baas, die zich persoonlijk in gezet had om de just culture staande te houden.
Voor ons in de kleine luchtvaart is dat veel moeilijker.

Een greep uit het laatste bericht van Pim.
Hij schrijft over zijn ervaring bij "clubs", waarbij schade was aan vliegtuigen, die in de avonduren opgelost werd.

Citaat:
Zelfwerkzaamheid, in de avonduren een frame door een autoschadeherstelbedrijf laten rechttrekken ed kunnen er toe bijdragen dat een melding achterwege blijft. Zoiets heet niet moeilijk doen maar was/is de praktijk.


Hier wordt de essentie van het SMS niet begrepen. Het gaat immers niet om hoe de schade hersteld wordt al dan niet via de verzekering, maar om de reden waarom de schade ontstaan is. En of er een lering uit getrokken kan worden. Tevens is van belang of het een eenmalig incident of een structurele situatie is. Bij het laatste moeten we zeker elkaar op de hoogte brengen.

Zoals ook Roger aangeeft is dit laatste het belangrijkste. De melding kan ervoor zorgen, dat het bij een iedereen terecht komt, maar er zijn wellicht ook andere mogelijkheden.
Daar ben ik naar op zoek.

Zolang we de overheid niet vertrouwen en deze zelfde overheid mee kan en zal kijken heeft de verplichte melding geen toegevoegde waarde en zullen we daar niet aan mee moeten willen werken. Maar dan nog zijn er voldoende mogelijkheden om het veiligheidsbewust zijn (alleen daar waar nodig, wenselijk, etc) te verhogen. Laten we eerlijk zijn. Op het forum doen we dit al regelmatig. We gaan zelfs verder. We wijzen elkaar zelfs op zaken, die op de mogelijk grens van fatsoenlijk vliegen met respect naar omgeving en milieu zitten.

Misschien zijn we zelfs al veel verder, dan we denken te zijn. De statistieken onderschrijven dit ook.

Veel vliegplezier,

Frank

P.s. Donderdag a.s. wordt er weer gesproken over onze start- en landingsproblematiek. Een zeer goede oplossing (Paramotors opnemen in artikel 20 van het Besluit Burgerluchthavens) wordt daar getafeld. Deze mogelijke oplossing werd aangedragen door I&M zelf.

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2013, 09:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Onze Sport in veel veilliger als Schaatsen :o want er waren weer 1700 gemelde ongevallen bij doctoren. :mrgreen: :lol:
Wellicht zoekt de overheid een stok om mee te slaan om ons vervolgens het luchtruim te bannen :mrgreen: want
het is de enige luchtsport waar zo weinig doden vallen in de 15 jaar dat we er zijn :o 0 doden,en laten we dat zo houden.
Goede opleidingen zijn er dus,alleen mist het nog aan veillige opleidingsplekken waar men veelvuldig mag vliegen, en
DAT zou voor ons de veilligheid ten goede komen FRANK!!.......maar dat wis je al.
Frank verdeel je energie beter en laat je niet afleiden door dit genuzel wat later weer tegen ons gebruikt kan worden.
Wilde piloten invangen is veel verstandiger, :? wat zijn wilde loslopende piloten :?: .......dit zijn mensen die een Youtube filmpje
bekijken en denken dat wil en kan ik ook.
Vervolgens kopen zij op marktplaats een ongekeurde motor en een afgeragde lap en proberen maar wat,met alle gevolgen van dien!
Gelukkig sneuvelen er dan propellers en lijnen uit die oude lap voordat ze de lucht in waren,maar het gevaar blijft dat ze de lucht in komen
zonder begeleiding....... en DAN :o er is er gelukkig nog nooit één boven gebleven,maar er zijn er wel afgevoerd naar het ziekenhuis met gebroken beentjes :(
Dus als je zo'n SUKKEL kent die onze goede naam probeert aan te tasten,schroom niet hem er op te wijzen en in het gereel te trekken.
Niet goedschiks dan kwaatschiks........aangeven bij de KLPD.......het klinkt bod maar verschil moet er zijn tussen goedwillende piloten en SUKKELS :mrgreen:

Sportive gr van alle veillige scholen
jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2013, 10:02 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Jacques,

Helemaal mee eens!
Onze sport is zeer veilig. Zoals ook jij dat aangeeft, de statistieken liggen er.
Ik schaats overigens met een helm, vanwege al die ongelukken.

En toch moeten we er energie insteken.
Kijk eens wat de RBML ons gebracht heeft en hoeveel uren, dagen we er al in hebben moeten steken.

Stel, dat het met SMS dezelfde kant op zou gaan, dan kunnen we het beter voor blijven en zelf met een goede praktische invulling komen. Als straks iets opgelegd zou gaan worden, dan zijn we verder van huis.

Let wel, ik wil het nu niet inventariseren om mogelijke onzinnige regels opgelegd door de overheid voor te blijven, maar omdat ik er iets in zie. Mede door ruim 31 jaar vliegervaring.
Het moet dan wel een toegevoegde waarde hebben. Geen regels om de regels, zeker niet.

Het door jou genoemde voorbeeld spreekt boekdelen. Zoals ik al aangaf heb ik zo'n "sukkel" ontmoet bij Elsefly.
Het is juist zo mooi, dat we elkaar tijdens, maar zeker ook na de opleiding iets kunnen leren.

Het moet "Ter Leeringh ende Vermaeck" zijn, om het maar eens in oud Hollands te beschrijven.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2013, 15:31 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste paramotorvliegers,

Op de website van de KNVvL kun je een PDF over VMS (SMS) downloaden.



Op de 11e pagina staat een v.w.b. rapportages interessante passage over "Privacy en rapportage".

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.