Over de opmerking oude benzine even dit:
Benzine kan i.d.d. Verouderen. Dit is al jarenlang een min of meer bekend fenomeen, waarbij de lichte fracties (LPG achtige delen) als eerste gaan verdampen en de zwaardere delen (dieselolie achtige delen) achter blijven. Dit maakt dat benzine steeds slechtere start capaciteiten krijgt en "sludge" of "gum" gaat vormen.
Maar waar we de laatste jaren steeds meer rekening moeten houden is het (goedbedoelde!) fenomeen van alcohol in onze benzine. Met zijn allen hebben we in Europa besloten om een verplicht deel biobrandstof te gebruiken. In NL is dit nu ca. 5% de ambitie is om dit in enkele jaren toe te laten nemen tot, in eerste instantie, 10%. In benzine doet men dit in de vorm van (bio)ethanol (ja, puur alcohol, net zoals het baasje van de motor zelf gebruikt...).
Nogmaals, op zich valt er wat voor te zeggen, maar voor sommige gebruikers zit er een extra gevaarlijk addertje (levensbedreigende Adder

) onder het gras.
Als je moderne benzine namelijk wat langer bewaart in bijv. Je tank, dan zal onder invloed van het ademen van je tank ('snachts koelt hij af, overdag warmt hij op) er telkens verse lucht inclusief vocht in je tank komen.
Laat nu net alcohol vocht aantrekken....! (vandaar de kater, is eigenlijk een gebrek aan vocht.....

Langzaam maar zeker zal je brandstof zich vanzelf volzuigen met vocht. In eerste instantie houdt deze alcohol het vocht mooi vast en verdeelt het in je benzine, maar op n gegeven moment wordt het teveel en zal het als water onder in de tank en eventueel carburateur gaan zitten.
Daar vormt het zelfs een aggresief zuur goedje dat heel graag de metalen van je carburateur lust, met alle corrosie gevolgen van dien.
Maar een beetje "vrij" water, zoals wij vakidioten (ben olieboer....) dit noemen kan natuurlijk ook een heel leuk stukje ijs vormen op plaatsen waar je die liever niet hebt!
We kennen dit beeld van bijna dagelijkse praktijk in tuin- en parkmachines, verhuurmachines e.d., allemaal toepassingen waarbij de machine vaak langere tijd niet gebruikt wordt.
Ik wil niemand onnodig bang maken, maar verwaarloos je brandstof niet. Moderne brandstoffen zijn in veel opzichten verbeterd, maar de houdbaarheid is er niet op vooruit gegaan! Zorg voor goede verse benzine.
Nu moet ik zeggen dat in bovenstaand geval mij de kans niet zo groot lijkt dat het hier om verouderde benzine gaat, ik lees zoveel vliegactiviteiten van deze piloot, dat de benzine volgens mij geen kans krijgt oud te worden.
MVG, Ernst.