Bij ons vindt men het leuk Jacques. Afgelopen zaterdag stond er een bericht op internet over snorvliegers.
(
http://www.nijsnet.nl/?pag_id=11940&news_id=27693). Gisteren stond het bericht in de lokale krant. Tot nu toe alleen positieve reacties.
Eerlijk gezegd denk ik dat er een wezenlijk verschil is tussen de klagers uit het midden van het land, of de randstad (wij noemen dat hier de "stadsen") en de buitenlui zoals hier bij ons op het platteland. Het verschil is dat de praktijk anders is dan de veelal op emotie gebaseerde theorie die de "stadsen" hanteren. Men kan dan wel snel roepen dat er door een snorvlieger een ooievaar wordt verstoort, maar 3 week geleden toen ik vloog waren er zelfs 2 die met mij mee vlogen dan begrijp ik het ook niet meer waar zij dan angstig voor zijn. Het zou kunnen dat je van plan was om in hun nest te gaan landen maar dat lijkt me sterk. Meerder keren heb ik meegemaakt dat de kokmeeuwen, zilvermeeuwen en buizerds op korte afstand tot soms 40 meter met me mee vlogen zonder ook enig teken van agressie of angst te tonen. Vorig jaar stond er een artikel in het Friesch Dagblad waarbij het de interviewer opviel dat al het vee waar wij overheen vlogen zich niet verroerde en gewoon doorging met grazen. Hier stonden paarden, koeien en schapen. Zeer veel paarden zelfs want op 200 meter afstand van ons terrein zitten 2 grote Friese paardenfokkers waar wij goed contact mee hebben en die vinden ons vliegen geen enkel probleem. Ze zien met eigen ogen dat hun paarden hier niet angstig van worden. Natuurlijk als er net een nieuw paard bijkomt kan die best een beetje schrikken maar dat mag toch ? Om nog even op die "stadsen" terug te komen; Zelf ben ik jager en als ik dan een eend of haas schiet en die later opeet dan geeft me dat een goed gevoel. Met name om het feit dat dit dier zij leven tot dan toe in vrijheid heeft geleefd. Het vlees smaakt ook beter. De critici van de jacht bevinden zich hoofdzakelijk in de steden. Als zij mij met een haas zien lopen is het niet ongewoon dat er een middelvinger wordt opgestoken of dat er luid wordt geclaxonneerd. Vaak eten deze gasten 's avond een kroket of een broodje hamburger of een heerlijke kip die in 5 weken is vetgemest. Dat snappen ze niet.
De moraal is wel duidelijk denk ik ?
gr. Jasper