Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 02 Mei 2025, 17:20

Alle tijden zijn UTC

Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: Speech van de staatssecretaris van I&M bij het NVL Symposium
BerichtGeplaatst: 01 Okt 2013, 07:34 
Hoofd Moderator

Pim en andere lezers,

Onderstaande tekst heb ik aangepast omdat ik in de loop van de dag meer informatie ontvangen heb.

Staatssecretaris mevrouw Wilma Mansveld heeft een zgn. "Position Paper" ontvangen, dat opgesteld is door vier belangen organisaties (AOPA, KNVvL, NACA en de NVL).
De titel is:"Luchthavenruimte voor General Aviation 2025".

om het hele position paper te lezen.

Er is ook een passage opgenomen over paramotorvliegen.

voor meer informatie op de KNVvL site.

De staatssecretaris gaf in haar toespraak aan, dat de luchtsporters juist ook met de provincies in overleg moeten treden en zelf met een visie moeten komen. Daarbij moeten we onze krachten bundelen.

Het eerste doen we al ruim drie en een half jaar. Dit overleg heeft zich helaas gekenmerkt door afwezigheid van daadwerkelijk oplossingsgericht werken door de provincies. Slechts eenmaal heeft de vertegenwoordiging van de provincies zich echt daadkrachtig ingezet om tot een oplossing te kunnen gaan komen. Dat was toen I&M het "experiment" voorgesteld had om uit de impasse te komen. De samenwerking die daarop volgde gaf veel hoop voor de toekomst. Er was wederzijds respect en erkenning voor elkaars standpunten.
Helaas waren het de provincies zelf, die ervoor gezorgd hebben, dat het experiment niet door kon gaan. Pure onwil. Er was immers veel lering te trekken uit het experiment. Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet, dat de Rijksoverheid de antwoorden van acht van de twaalf de individuele provincies geaccepteerd heeft. Die antwoorden varieerden van principieel tegen tot "een experiment zal onze mening niet veranderen; die staat immers al vast". Deze antwoorden werden gegeven nadat staatssecretaris Atsma de Tweede Kamer al ingelicht had, dat het experiment er zou komen en dat expertise van het ministerie gebruikt zou mogen worden om uiteindelijk tot een gezamenlijke oplossing te komen. Twee maanden later kwam het antwoord van de provincies. Ik heb me zelden zo gekleineerd gevoeld. Het werd nog erger.

We zitten nu bijna 7 maanden in de vierde overleg ronde en wederom laten de provincies zich van hun passieve kant zien. Dat is niet alleen erg jammer, maar ook uiterst onfatsoenlijk.
Staatssecretaris Mansveld had immers de Tweede Kamer in juni 2013 al ingelicht, dat de oplossing er was. Tot op heden hebben we van de provincies niet eens een voorstel ontvangen, laat staan een mogelijke oplossing.
Saillant detail. Het is nu voor de tweede keer, dat een staatssecretaris de Kamer inlicht, dat er een oplossing is, maar de provincies geen uitvoering geven of willen geven aan de "oplossing".
Voor de volledigheid: de provincies hebben deze keer nog niet van zich laten horen. Ook niet, dat er geen voorstel komt. Na bijna zeven maanden wachten mag je je afvragen of er nog een voorstel komt. Zeker als afgesproken is, dat na een richtlijn van twee maanden er een voorstel behandeld zou kunnen gaan worden.
Beide staatssecretarissen waren geïnformeerd, dat de oplossing er was. Daar lag het dus niet aan.

Mevrouw Mansveld gaf in haar toespraak aan, dat we zelf met een visie moeten komen.
Die visie voor het paramotorvliegen is bijna klaar. Daar was ik al mee bezig. Regeren is vooruit zien. Haar speech is voor mij weer een inspiratiebron om het voorstel te fine tunen. Van belang is immers, dat in alle eerlijk- en oprechtheid een voorstel ingediend wordt, dat recht doet aan alle partijen.
De kern is, dat de Wet luchtvaart en de RBML voldoende mogelijkheden bieden om binnen deze wet en regelgeving de oplossing te realiseren.

Voor de juristen onder ons: in artikel 20 van het Besluit Burgerluchthavens staan luchtvaartuigen, die geheel of gedeeltelijk vrijgesteld zijn zijn van de verplichting van een luchthaven op te stijgen. Wij staan daar voor de landing overigens al in. De uitleg, die hieraan gegeven wordt is, dat we van dit artikel gebruik mogen maken als de motor er onverhoopt mee ophoudt en er niet voldoende thermiek is om terug te keren naar de luchthaven (TUG of Luchthavenregeling).
Ik heb alle ter zaken doende regelgevingen er op nageslagen. Ook die over geluid, risico's, etc gaan.
Tevens heb ik de door diverse partijen, waaronder de minister (Eurlings), staatssecretaris (Atsma) en de provincies genoemde aandachtspunten in het voorstel verwerkt.
De minister kan voorwaarden opleggen. Ik stel die zelfs voor. Daarmee wordt niet alleen het respect naar de aandachtspunten getoond, ze worden daadwerkelijk meegenomen in het voorstel.

Ik hoop, dat het ministerie straks onze conclusie deelt, dat paramotors de vrijheid van vrijgesteld opstijgen en landen gegund kan worden onder artikel 20 van het Besluit Burgerluchthavens.
De diverse regelgevingen, waaronder de RVGLT borgen veilig gebruik van de locatie. De Tweede Kamer heeft zich hier middels de motie ook zo over uitgesproken. Het vliegen zelf is middels het LVR goed geregeld.
Verdere beperkende maatregelen zijn niet nodig. Ook dit staat zo in de motie en is daarmee ook de mening van de Tweede Kamer.

Wij moeten van onze kant laten zien, dat we de "vrijheid en verantwoordelijkheid" aan kunnen. Ik ben er van overtuigd, dat wij dat kunnen.
De gediscipline, die we onlangs bij Elsefly en de herdenking op de Ginkelse heide hebben laten zien overtuigen me in deze visie. We stimuleerden elkaar.
Samen hebben we de toekomst.

Veel vliegplezier, hoewel het de gelopen en komende dagen meer zeilweer is....

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

Titel: Re: Speech van de staatssecretaris van I&M bij het NVL Symposium
BerichtGeplaatst: 01 Okt 2013, 16:59 
Hoofd Moderator

Beste lezers,

Mijn eerste posting in deze thread heb ik iets aangepast.
In de loop van de dag ontving ik meer informatie over het bezoek van de staatssecretaris aan de luchthaven Eindhoven.

Ik heb twee links naar bron informatie toegevoegd.

Pim, zolang het eerlijk en oprecht is kan en mag het.
Ik ben over het algemeen terughoudend met detail informatie.
De houding van het bevoegd gezag, de provincies, geeft reden om de achterban meer informatie te geven. Ik krijg immers veel vragen over waar we staan.

Veel leesplezier,

Frank

Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  

De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC