Beste vliegers,
Zij die mij kennen weten, dat ik graag langere afstanden vlieg.
Mede om die reden heb ik ook een ander scherm gekocht. Dit scherm is ook dynamischer dan mijn oude vertrouwde Sting.
Dat maakt het vliegen natuurlijk extra leuk.
Op onderstaand plaatje zie je een route, die ik onlangs gevlogen heb.
De details:
Lengte: 109 km
Duur: 2.27 uur
Gemiddelde snelheid: 44 km/u (GPS data). Met mijn Sting zou ik vermoedelijk een gemiddelde snelheid van 33km/u gehad hebben.
Ik had de trimmers gemiddeld half tot driekwart open staan. Bij deze stand hoef ik slechts een klein beetje meer gas te geven. Bij volledig open trimmers moet ik het gas echt wat meer open zetten. Daardoor wordt de radius dus weer kleiner en wordt de mogelijke verstoring op de grond ook groter.
Het voordeel van een hogere snelheid bij dezelfde gas stand is natuurlijk ook, dat de mogelijke verstoring op de grond kleiner wordt. Je blijft immers niet "hangen".
Na de landing had ik nog twee liter brandstof over. Ik was begonnen met ongeveer 10 3/4 liter.
Het verbruik was dus minder dan vier liter per uur. Dat verbruik had ik ook met mijn Sting.
Het scherm is de Swing PowerPlay Scorpio 26. Met mijn gewicht zou ik ook de 24 hebben kunnen kopen. I.o.m. de fabriek heb ik de 26 gekocht. ik wilde het scherm primair voor lange afstand vliegen gebruiken.
Bij lange afstand vliegen moet je uiteraard wel een stukje vluchtvoorbereiding doen.
Denk hierbij aan NOTAMs, weersverwachting (bovenwind), het vermijden van bepaalde natuurgebieden (Natura 2000) en indien onmogelijk even (ervoor) klimmen naar minimaal 1000ft, etc.
Bij vliegveld Hilversum had ik even contact met de havendienst. Ik was helaas erg slecht te verstaan vanwege het feit, dat mijn porto op de luchtvaartband uitzendt op FM in plaats van AM. Er was geen verkeer.
Crosscountry vliegen maakt het vliegen allemaal nog leuker.
Veel vliegplezier,
Frank