Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10 Berichten: 970 Woonplaats: Loosdrecht
Beste lezers,
Staatssecretaris Wilma Mansveld brengt maandag 11 november een bezoek aan vliegveld Lelystad. Ze komt naar Lelystad Airport op uitnodiging van provincie Flevoland, de Luchthaven Lelystad en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).
Zoals jullie waarschijnlijk weten "rommelt" het op Lelystad. Diverse takken van de GA (General Aviation) komen daar in het nauw.
De directeur, de voorzitter van de KNVvL en de voorzitter van de afdeling gemotoriseerd vliegen (resp. Ronald Termaat, Frits Brink en Michael Tefsen) hebben een gesprek met staatssecretaris Wilma Mansveld. Mevrouw Mansveld zal tevens de hangaar van "Zelf Vliegen" bezoeken om kennis te maken met luchtvaartuigen uit de kleine luchtvaart. Het gesprek gaat niet alleen over de situatie op Lelystad, maar over de situatie van de GA in Nederland in het algemeen. Daar maken wij deel van uit.
Ik zal zelf in de hangaar ook aanwezig zijn met mijn paramotor. Hiermee hoop ik de eenvoud van onze sport aan haar te kunnen tonen. Er is ook pers aanwezig. Het is een kort bezoek, waar ik slechts een heel klein deel van uit maak. Niets meer dan het tonen van de paramotor. Initieel was het plan om vliegende vliegtuigen te tonen, waaronder de paramotor. Dit plan is herzien.
Het is maandag 11 november precies een maand geleden, dat ik een verzoek voor "een passende oplossing" via de KNVvL naar haar opgestuurd heb. Het is dan ook precies 1328 dagen na het indienen en aannemen van de motie de Rouwe/Meeuwis.
Het zal ook jullie ervaring zijn, dat mensen, die bij ons op het veld komen kijken vaak zeggen:"Is dat alles?" Ik hoop, dat het beeld van de paramotor bij de staatssecretaris op het netvlies blijft staan en dat ze door deze "praktijk ervaring" met ons tot een goede passende oplossing, die recht doet aan alle betrokken partijen kan komen voor ons opstijg- en landingsprobleem.
Veel vliegplezier,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl Frank Moorman
Pim,
Het is telkens bijzonder te zien, dat je een posting van iemand uit zijn verband kunt trekken. Het gaat niet om bearing strength, grote luchtvaart, trikes of vrijstellingen. Een nieuwe baan is overigens zo gelegd.
De feiten: De staatssecretaris komt naar Lelystad. Ze zal een gesprek hebben met (o.a.) de directeur en voorzitter van de KNVvL. De kern is de situatie van de GA (General Aviation) in Nederland en ook de toekomst hiervan op Lelystad. Er wordt een rondleiding door de hangaar van "Zelf vliegen" gegeven. Daar zal een paramotor staan met een vlieger erbij. Dat ben ik en zal niet spreken, tenzij me vragen gesteld worden. De paramotor ons maar een heel klein onderdeel van het bezoek, niet meer dan het laten zien ervan. Gewoon een luchtvaartuig in de hangaar. Het bezoek is kort.
De timing is wel erg goed. Vier weken geleden heb ik immers een nota via de KNVvL naar de staatssecretaris gestuurd. Daarin vraag ik als passende oplossing de vrijstelling onder artikel 20 van het Besluit Burgerluchthavens onder voorwaarden. Het enige dat ik hoop is dat de staatssecretaris de mogelijkheid gebruikt om fysiek bekend te worden met de paramotor. Meer niet.
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl Frank Moorman
Beste allen,
Hierbij wil ik jullie informeren over de mijn ervaring van vandaag bij het bezoek van mevrouw Mansveld.
Allereerst, Pim bedankt voor je vorige posting met de link naar "Omroep Flevoland". Voorzitter van de KNVvL Frits Brink kun je in een audio bericht horen op deze pagina. Hij geeft uitleg over de situatie van de General Aviation zonder in te gaan op specifieke luchtvaartuigen. Vanaf 3.34 min vraagt de reporter of er nog iets speciaals geregeld is voor de staatssecretaris. Luister zelf maar.
Vandaag waren we te gast bij "Zelf Vliegen" op de luchthaven Lelystad. Na kennis gemaakt te hebben met Eddy Driessen van dit luchtvaartbedrijf leidde hij me naar de locatie in de hangar waar ik mijn paramotor neer mocht zetten. Hij had een ruime plek voor me gereserveerd.
Overzicht van een opgeruimde hangar waar een uur later de staatssecretaris kennis zou maken met diverse luchtvaartuigen. De paramotor staat naast de schuifdeur in de hoek. Buiten staan ook nog diverse andere luchtvaartuigen, waaronder drie gyrocopters
Uitgestalde paramotor met een foto van een vliegende paramotor en op een iPad met een fotoslideshow met diverse foto's. Tijdens het bezoek aan de hangar stond ik bij mijn kit in vliegkleding.
Het bezoek begon met een gesprek met staatssecretaris Mansveld. Aanwezig hierbij waren o.a. directeur KNVvL Ronald Termaat, Voorzitter KNVvL Frits Brink en voorzitter afdeling gemotoriseerd vliegen Michael Tefsen. Vanuit de overheid was plaatsvervangend directeur luchtvaart en tevens hoofd afdeling luchtverkeer Jacqueline Prins aanwezig. Bij dit overleg, dat vooraf ging aan het bezoek in de hangar was ik niet aanwezig. Er werden algemene zaken besproken. Het ging met name ook om een kennismaking tussen de staatssecretaris en de KNVvL. Uiteraard werden de knelpunten van de de bij de KNVvL aangesloten luchtsporten besproken.
Aansluitend werd het bezoek aan de hangar gebracht. De staatssecretaris was geinteresseerd in de diverse luchtvaartuigen. Opvallend was hoe positief ze me benaderde. Zoals we ook zo vaak in het veld bij bezoekers zien was ook haar eerste blik een van "spannend en interessant". Ronald Termaat nam even de tijd om de knelpunten van paramotorvliegen kort aan te stippen.
Terwijl mevrouw Mansveld doorliep kwam mevrouw Prins meer dan geinteresseerd naar me toe. Ze wilde echt meer weten van deze luchtsport. Mijn naam was bekend bij haar. Ik heb de kans gehad haar de demovideo van starten en landen met een paramotor te laten zien ( voor deze video).
Vervolgens zijn er buiten interview afgenomen. Zelf heb ik nog een gesprek met een journalist van "de Stentor" gehad.
Eddy Driessen van "Zelf Vliegen" wordt geinterviewd. Directeur KNVvL Ronald Termaat staat midden in het beeld.
Na de interviews is de staatssecretaris vertrokken. We hebben in het gebouw nog een uitgebreid gesprek gehad met mevrouw Prins. Ze wilde wederom de video zien en was gemeend geinteresseerd in onze luchtsport. Ik heb de mogelijkheid gehad om onze sport uit te leggen en tevens de knelpunten aan te geven. Ze vroeg me letterlijk hoe wij het zouden willen zien. Ik heb haar daarop uitleg gegeven over de eenvoud van onze luchtsport en de oplossing die daar bij zou horen. Landzijde borgt de RVGLT een veilige vliegoperatie. Luchtzijde borgt het LVR dit. Ik heb haar ook de beeldspraak van de TUG verteld: stel dat je een mooie auto in je garage hebt staan en daar vrij mee mag rijden op de openbare weg. Je mag echter maar 12 dagen per jaar over je oprijlaan rijden en op die dagen ook slechts tweemaal per dag heen en terug. Tevens moet je bij de burgemeester van je gemeente en de minister minimaal 24 uur van te voren melden, dat je voornemens bent gebruik te maken van je oprijlaan. Ik heb haar verteld hoe het in diverse ons omringende landen gaat. Vaak is slechts toestemming van de landeigenaar nodig. We hebben gesproken over het voorstel, dat vier weken geleden ingediend is bij de staatssecretaris en waarin om een vrijstelling onder bepaalde voorwaarden verzocht wordt.
We hebben afgesproken, dat ik haar per email verder op de hoogte zal brengen van de situatie waarin we nu, 1328 dagen na het aannemen van de motie de Rouwe/Meeuwis, zitten.
Mevrouw Prins is pas vertrokken, nadat de aanwezigen de kans gehad hadden om knelpunten te delen. Ik heb haar aanwezigheid als zeer positief ervaren en ga dit contact uiteraard uitbouwen. Haar positie binnen I&M is ook zeer interessant voor ons. .
In dezelfde ruimte hebben Ronald Termaat, een journalist en ik nog uitgebreid over onze situatie gesproken. Ronald ziet onze sport als een voorbeeld van een nieuwe innovatieve en groeiende luchtsport waarvoor de Wet- en regelgeving mee moet groeien.
Er zijn veel onderwerpen besproken. Uiteraard veel meer dan paramotorvliegen alleen. Ik heb meer kunnen laten zien en uitleggen, dan ik vooraf gehoopt had. Met dank ook aan de sturende werking van Ronald Termaat en Frits Brink.
To be continued....
Oftewel: ijzer smeden als het heet is....
Veel vliegplezier,
Frank
Leuk verslag Frank. bedankt dat je weer zoveel energie hebt ingestoken voor de belangen van de paramotorwereld op je vrije dag . we hopen nu dat het allemaal positief uit gaat pakken ...
Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36 Berichten: 549 Woonplaats: Oosterbeek
Jaa Evers, Zo is dat, Frank trekt de kar en die is zwaar en nog steeds stuurloos, verschillende andere steunen hem en geven hem voer zodat hij niet dood gaat aan de langzaam draaiende amtelijke molens Hou vol Frank we staan achter je en waarderen je inzet. Nooit geschoten altijd mis,en de aanhouder wind.
Petje af voor je vastberadenheid en de wilskracht. Gr, je vriend Jacques
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten