Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 10:49

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2013, 21:12 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 12 Nov 2013, 22:38 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Probeer em er eerst maar eens in te krijgen... :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 13 Nov 2013, 12:05 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:02
Berichten: 48
Fietsen!!
om hem eruit te krijgen.
erin kun je hem zo sturen.
ach voorkomen is beter dan ermee moeten handelen.

_________________
Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 15 Nov 2013, 14:51 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 01 Okt 2011, 19:05
Berichten: 7
Woonplaats: Amsterdam
Ziet er toch wel heftig uit, volgens mij gaat hij behoorlijk hard in het rond? Ik had allang mijn reserve gegooid ;-)

_________________
Jaco Janse
PH-9Y1
Fresh Breeze Solo 220
Ozone Indy

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013, 08:38 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
JWJanse schreef:
Ziet er toch wel heftig uit, volgens mij gaat hij behoorlijk hard in het rond? Ik had allang mijn reserve gegooid ;-)



als je in een twist zit is dat geen reden tot reserve. het scherm staat boven je, maar je kunt alleen je koers niet zelf bepalen. Trappelen met de benen helpt om er uit te komen.

Men onderschat de functie van een reserve nogal eens. Daalsnelheid is ca 8 m/s dat is net zo snel als dat je in een B-stall de grond zou raken. Een reserve zoals wij die hebben is puur om levend te blijven.

Blijven corrigeren van je hoofdscherm totdat je echt niet meer anders kunt zou het motto moeten zijn.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013, 13:17 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Gewoon niet je stuurlijnen om je handen slaan en langer dan 10 seconden deze veel te ver (tot onder je ribben) doortrekken, dan kom je er ook niet zomaar in.
Dit soort filmpjes maken de mensen die geïnteresseerd zijn in onze sport vaak afstandig en worden zo weerhouden om deze mooie en vaak veilige sport te gaan beoefenen.
Toen ik m'n vliegbewijs net had en keek op youtube onder "crashes" dacht ik ook even "waar ben ik aan begonnen".
Maar wel goed om even te laten zien als je eigenwijs je stuurlijnen te ver doortrekt wat er gebeurd, terwijl je nog lang niet aan het landen bent... :roll:
En eruit komen?.....Dat valt ook wel mee, zolang je genoeg lucht onder je hebt :shock:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013, 19:55 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:54
Berichten: 52
Woonplaats: Zwolle
JW ik ben niet met je eens, een fullstall is ook een manoeuvre die je kunt gebruiken om snel te dalen net zoals spiralen. Dus het uitvoeren ervan is zeker geen kamikaze manoeuvre maar ook niet iets om ongeoefend te doen.

Als je naar het filmpje kijkt zie je ook waarom hij in de twist komt. Na de eerste fullstall heeft hij een caravate links, deze wilt hij eruit halen. Echter door zijn pogingen om dit op te lossen trek hij zijn scherm negatief (de linker kant van het scherm vliegt niet meer en rechts wil dus dat compenseren en gaat snel om het midden as draaien) wat resulteert in een twist.

Echter hij heeft geluk "het negatief gaan " stopt (fijne eigenschap van een EN a/b scherm) hierdoor heeft hij een beperkte aantal toeren heeft gemaakt. Echter na 8 of meer zul je toch waarschijnlijk je noodchute moeten gebruiken dit omdat je scherm neigingen zal hebben om in te klappen vervorming.

Kortom het is niet de manoeuvre die gevaarlijk is, het is de geoefendheid van de piloten in het uitvoeren van zulke manoeuvres die het gevaar vormt. Een cravate komt immers ook voor bij inklappers…….. dus zeg ik met z'n allen dat gaan oefenen………….

_________________
Wij zijn alles aan het restylen dus ook onze namen, website en shop dus feel free ....... neem eens een kijkje......

http://www.paramotorwinkel.nl

http://www.paramotorschool.nl

Groeten,

Pascal van Diermen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013, 20:42 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Pascal, oevenen?
Onder profesionele begeleidig is het een optie,maar zelfstandig zonder deze begeleiding is het gewoon spelen met je leven.
Je hebt gezien wat er gebeurd als ze op jou veld zien dat je ook zonder teruggevloten te worden door de sloten gaat raggen
met de voetjes door het water.
Het wordt door niet kundige onervaren vliegers nagedaan zonder zwemvest en op diep water,wat de dood tot gevolg had.
Eric W is een zeer ervaren piloot en heeft zelf deze training gegeven en is er nu van overtuigd dat als je een normaal scherm
vliegt je deze abnormale vliegoeveningen achter wegen kunt laten en je het noodlot niet moet tarten.
Ik hoop dat hij ook nog even reageerd.
Ik was er zelf bij dat een zogenaamde ervaren insructeur van PAHO (PP genaamd) een naar mijn inziens een te onervarenne leering de dood
in joeg met een simpel steilspiraaltje waar deze jongen geestelijk nog helemaal niet aan to was laat staan wat zijn ervaring aanging.
Zijn motto was als het te hard gaat, handjes los dan komt alles weer goed :evil: maar er zijn legio schermen die je juist
aan de buitenzijde eerst moet afremmen anders gaan ze alleen maar harder in die spiraal :shock: ook deze Nederlandse jongen sloeg
dood op het water.
Niets klopte op bertreffende dag,ik wind me er nu weer over op als ik er aan terugdenk dus stop ik hier met uitwijden in dit voorval..

Wees altijd op je hoede en heb respekt voor de sport is mijn idee.
gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 19 Nov 2013, 15:47 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 24 Apr 2013, 17:51
Berichten: 4
Jacques schreef:
Het wordt door niet kundige onervaren vliegers nagedaan zonder zwemvest

Je laat ze toch niet slagen als ze niet kundig zijn! :shock:
Over water vliegen doen we op veilige hoogte en toch verkopen bekende scholen zwemvesten ect. nee we moedigen het niet aan!

Mijn mening is onder begeleiding oefenen, G-force training doen gevorderde training, (Skydance heb ik dit zien doen) ect en kijken wat er verder zou kunnen gebeuren en behandelen!

Byzondere procedures leren en volgen.
Ik wind me op over het feit dat er van alles is bijgehaald in het verhaal, niet bepaald gefundeerd. :o


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: hoe kom je uit een riser twist
BerichtGeplaatst: 20 Nov 2013, 08:30 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Het volgende filmpje is met een halve twist.
Dit kan ontstaan door het vliegwieleffect in kombinatie met ongekomtroleerde start,daarom zie je het nooit bij een trikestart.
Gewoon te veel power voor een te licht mannetje.
Ondanks dat hij goed kijkt wat er allemaal fout gaat,houd hij helaas het gas er op,had hij dat gewoon losgelaten, had alles
weer in de vliegrichting gekomen en wellicht had hij net voor zijn noodlanding weer rustig gas kunnen opbouwen om vervolgens
gewoon weg te vliegen.



als je niets ziet.

Een leermoment ;)

sportieve groet,Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.