Hoi Reto,
Ik sluit me helemaal aan bij Joost.
Het weer zit in dit seizoen vaak tegen. Korte dagen, wind, regen, etc zijn typerend voor deze periode.
Echter, soms komt er een prachtig hoge druk gebied boven ons liggen, waardoor de omstandigheden super worden. Rustig weer en een boterzachte lucht. Geen thermiek en weinig bovenwind.
Joost gaf het al aan, zorg voor warme kleding. Zelf vlieg ik in deze periode buiten warme kleding met verwarmde handschoenen en een verwarmd vestje. Inmiddels ook verwarmde zooltjes gekocht, maar nog niet gebruikt. Bedenk, dat de windchill behoorlijk is. Reken niet alleen met je vliegsnelheid, maar ook de "zuigende" propeller.
Draag geen sjaal, maar een col. Een sjaal die los en vervolgens in de prop komt....
Zorg ook voor goede oog bescherming, met name bij vorst.
Geschikte, warme kleding hoeft niet duur te zijn hoor. Bij de LIDL Herben veel vliegers voor €19,95 een doorwerkoverall gekocht. Ik vlieg er zelf ook mee. Helaas wel in de dure tijd €24,95 voor betaald...
Bouw het rustig op. Eerst een kortere vlucht om je kleding uit te proberen en als het goed gaat verder opbouwen.
Verwarmde handschoenen zijn vaak wat dikker of zelfs zo dik als skihandschoenen. Sommige vliegers vinden het al erg lastig om met dunne handschoenen te vliegen, laat staan dikkere.
Ook dit is een kwestie van wennen.
Je ziet al, dat wintervliegen toch wel wat extra's met zich meebrengt. Neem de tijd bij de vluchtvoorbereiding en de start.
Het goede nieuws is, dat koude lucht aanmerkelijk "dikker" is dan warme lucht. Het starten zal daardoor eenvoudiger zijn dan in de zomer.
Op sneeuw starten en landen is ook goed te doen. Doe wel een goede terrein check voor de start. Oneffenheden zijn bij sneeuw niet altijd even goed te zien. Plan dus ook je landing goed.
Ook met vorst kun je lange vluchten maken. Afgelopen januari heb ik een vlucht van 2.20u gemaakt over schaatsend en besneeuwd Nederland! Adembenemend mooi!
Veel vliegplezier,
Frank