Hoi Pim,
Citaat:
Mensen, waar hebben we het over?
Dat vraag ik me al vier jaar af!
Ik heb samen met anderen, waaronder Martijn, Frits, Veva, Ronald S., Maya en velen aan de andere kant van de tafel gesproken.
Tel hier de vele emails en kilo's papier bij op.
Pim, je had het niet beter kunnen samenvatten.
We hadden het over een klein stukje tekst van de provincies:"De vrijstelling voor paramotors is niet wenselijk vanwege de aanwezigheid van een motor."
Daar hadden we het dus over.
Vandaag heb ik weer heerlijk 1.45u gevlogen. Wel verwarmde handschoenen, vestje en zooltjes.
Onderweg werd ik opgebeld. Ik heb de luxe om via een Blue Tooth verbinding volledig handsfree tijdens het vliegen te kunnen bellen en gebeld te kunnen worden.
Ik kreeg een compliment voor het geluid van mijn motor. Die liep zo rustig.
De beller was overigens niet geheel objectief. Hij vliegt zelf ook paramotor.
Toch een stukje objectiviteit:
Mijn nieuwe scherm vliegt een stuk sneller, maar tot 2/3 - 3/4 trimmers open hoef ik nauwelijks extra gas bij te geven. Dus wel sneller, maar geen extra geluid.
Overigens is het voordeel van een straaljager, dat je bij heel hard vliegen maar 50% van de geluidsproductie hoort.
Als hij tegen de geluidssnelheid aan zit, dan hoor je de hem niet aankomen. Het geluid verplaatst zich immers net zo snel als hij vliegt. Je hoort de straaljager dan pas als hij er is.
Het nadeel is wel, dat er veel vermogen nodig is om zo hard te vliegen...en dat hoor je!! Overigens een prachtig geluid.
Na 23 jaar krijg ik nog steeds kriebels bij het horen van zo'n motor.
Veel vliegplezier,
Frank