Zoiets dus:
http://www.youtube.com/watch?v=ZGzzSIZvA40Ik vrees dat dit een lange forum-discussie gaat worden...
Waarom zitten er in de verkeersvliegtuigen geen reserve's, waarom had Twin-Towers geen jump-chutes, etc etc.
Ik heb met een paramotor gelest, zonder reserve, bij een erkende school.
Volgens een regelgeving zouden scholen hun schermen jaarlijks moeten laten keuren ipv 2-jaarlijks en zo zijn er nog een aantal regelgevingen, wetten, hoe je het wilt noemen.
Zo zou het dragen van een reserve wettelijk verplicht zijn, echter in de wet staat hier niets over het is nml een KNVVL-eis en die maakt de wet niet.
(Als ik het verkeerd heb begrepen, lees/hoor ik het graag!)
Voor het paramotorvliegen heb ik 14 jaar aan zweefvliegen gedaan, hier was het dragen van een reserve niet verplicht, maar soms wel handig gezien de enkele botsingen en technische mankementen tijdens het vliegen die ooit hebben plaatsgevonden.
Je kunt je gaan afvragen hoe veilig het vliegen is en of je een reserve nodig hebt?
Een carabiner(sluiting) die breekt, is niet grappig. Een rol-of richtingsroer wat tijdens het zweefvliegen blokkeert ook niet.
Komt dit voor: ja
Komt dit vaak voor: nee
Vroeger had een auto ook geen autogordels, winterbanden, antiblokkeersysteem, airbags en noem maar op.
De veiligheid is hierdoor wel toegenomen, het roekeloos rijden ook want "ach ik heb toch winterbanden dus kan/mag veel harder".
Zie een reserve als een extra verzekering (en inevestering;), je hebt hem nooit nodig totdat...
Ik heb 20 jaar regelmatig zonder gevlogen en vorig jaar via een forum een zgan aangeschaft.
Afgelopen najaar heb ik zo'n "gooidag" meegemaakt en dan hoor je ook de ervaringen en merk jezelf dat het gooien van zo'n pakketje toch wel "spannend" is en minstens een schrikseconde duurt.
Laat je niet bang maken door diverse youtube filmpjes, de meeste ernstige situatie's ontstaan door roekeloos vliegen of op thermische tijdstippen waar men met een paramotor vliegt.
It's up to you....