In ieder geval heeft je verhaal weer een grasmaaier van de buurman aan de praat doen krijgen
Hij kwam afgelopen week aan de deur " mijn grasmaaier doet het ineens niet meer".
Na doorgevraagd te hebben wat hij had gedaan, alvorens de machine het ineens niet meer deed, was het antwoord simpel: benzine getankt, want hij was leeg.
Na eerst de standaard zaken als vonkjes, luchtfilter en carburateur nagezien te hebben, kwam de brandstof aan de beurt, want dat was als laatste toegevoegd toen de machine niet meer startte.
Buurman kwam al aanlopen met een lege jerrycan, waar nog een minimaal bodempje/restantje inzat.
Vervolgens hiermee de verdampingsproef gedaan door dit op het gedemonteerde motorkapje te gieten en dan afwachten of alles verdampt om zo evt water op te sporen.
Omdat ik een beetje ongeduldig was ook wat mengsel tussen mijn vingers gewreven en dan voel je al iets vreemds, na te ruiken bleek er ook geen diepe "hinderlijke" benzinedamp vanaf te komen en de vinger bleef nat...vreemd!
Tijdens zijn volle tank over te hevelen in een doorzichtig schaaltje, bleek de brandstof eerst troebel en daarna helder...weer vreemd.
Nu was een steeds grotere "bel" waar te nemen op de bodem van het schaaltje wat duidt op een andere substantie...idd water!
Bleek dat buurman zijn jerrycan wel altijd afsloot met dop incl. rubber ring, maar daartussen altijd een plastic wegwerphandschoen deed tegen lekken.
Juist deze handschoen zorgde voor het zgn ademen waar eerder over werd gesproken, omdat hierdoor de can niet goed werd afgesloten en vocht in de benzine werd opgenomen.
Na het verwijderen van alle substantie uit carburateur/vlotter en leidingen, liep de motor weer als een zonnetje.
Zo zie je maar weer